Räknestickan i skolan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Skrivbordsoperatören
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 augusti 2017, 14:29
Ort: Stockholm

Räknestickan i skolan

Inlägg av Skrivbordsoperatören » 7 maj 2023, 12:30

Hur vanlig var egentligen räknestickan i grund- och gymnasieskolan? (Innan den ersattes av elektroniska miniräknare, alltså...)

Jag är för ung för att ha använt räknesticka skarpt, men har alltid sett den som ett ingenjörs-attribut och inget som "vanliga människor" använde. Letar man efter dem på t.ex. Tradera ser man dock ganska ofta stickor som uppenbart har använts i (gymnasie)skolan — det står ”Eva Ek, So2b” på fodralet. När jag själv gick gymnasiet i slutet av 80-talet var ”So” två-årig social linje, vilket kanske inte var den mest matte-tunga linjen, så om t.o.m. dess elever var beväpnade med räknestickor var kanske räknestickan vanligare än jag tror?

Så hur var det? Var räknestickor något som fanns i klassuppsättningar i varje grundskola, och som varenda gymnasieelev förväntades ha en egen?

(De som besvarar den här frågan riskerar att out:a sig som 60+:are. :-) )

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Räknestickan i skolan

Inlägg av Markus Holst » 7 maj 2023, 13:07

Jag är född 1960. Räknestickan förekom på några mattelektioner på högstadiet så vi lärde oss använda den. Sedan såg jag den aldrig mer. På naturvetenskapliga linjen hade vi Texas ti30 så ingen räknesticka där. Dock fick vi ut en bok med matematiska formler och tabeller.

På högstadiet fick vi även bekanta oss med räknesnurran.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Räknestickan i skolan

Inlägg av Lasse O » 7 maj 2023, 14:22

När jag var utsättare på vägbyggen på 60-talet hade vi som var arbetsledare en liten räknesticka att ha i bröstfickan. Det plus den röda hjälmen visade att man var någon av betydelse på arbetsplatsen. När jag sedan började på tekniskt gymnasium 1972 fick jag också lära mig att använda stickan. Problemet var förstås bristen på decimaler.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Räknestickan i skolan

Inlägg av hilbert » 7 maj 2023, 17:32

Jag är så gammal så jag hade räknesticka från sista året på realskolan och genom hela gymnasiet under tiden 68-71.

Så sent som 1973 läste jag en en kurs i numerisk analys när man fortfarande använde räknesticka.
Vi hade en föreläsare som var en virtuos med stickan, han kunde få fram 5 decimaler.
Men då var det på upphällningen, i samma kurs demonstrerade han den första vetenskapliga miniräknaren HP 45.

Det är helt riktigt att räknestickan var ett verktyg som huvudsakligen användes i professionell verksamhet.
Man kunde ju inte addera med en sticka, och det är det man vanligen gör när man räknar till vardags.

Edit Det finns ett område där man fortfarande använder en specialdesignad räknesticka.
Det handlar om hembryggning:

https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... 3FEALw_wcB

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Räknestickan i skolan

Inlägg av hilbert » 7 maj 2023, 18:04

Apropå Hp 45 så använde man där så kallad omvänd polsk notation.

Här kan ni öva på det:
http://www.alcula.com/calculators/rpn/

Skriv svar