Puts eller inte puts

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Puts eller inte puts

Inlägg av a81 » 25 januari 2023, 10:39

Undrar hur det kommer sig att man, före sent 1800-tal ungefär, putsade tegelbyggnader i Centraleuropa men lät teglet vara synligt i Västeuropa? Jag tänker inte på t.ex. medeltida byggnader eller nationalromaniska byggnader från ca 1900, utan 1600-, 1700- och 1800-talsbyggnader (före 1880 ungefär).

Ser ut ungefär så här...

Putsat: Sverige utom Göteborg, Polen, Tjeckien, Baltikum, Italien, tyskspråkiga länderna utom kanske nordvästra Tyskland?

Synligt tegel: Storbritannien, Nederländerna, Göteborg, etc. Även USA till stor del.

I Danmark (och Norge?) är det väl mera blandat?

Svenska exempel på med och utan puts:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carolina_Rediviva
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ostindiska_huset

Carolina Rediviva i Uppsala ser centraleuropeiskt ut, medan Ostindiska huset i Göteborg ser brittiskt eller holländskt ut...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av loop » 25 januari 2023, 13:42

Det har inte med luftfuktigheten att göra? Att det sitter bättre vid inlandsklimat?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av a81 » 25 januari 2023, 13:47

Ja, så kan det vara. Jag tänker också om det kan ha att göra med teglets utseende. Jag tänker att olika kvalitet på lera ger olika färg. Kanske blev det "fulare" tegel av leran i t.ex. Sverige jämfört med Nederländerna?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2023, 14:59

I skåne är tegelhus oputsade men korsvirke är putsat/lerklinat. När det blev ståndsmässigt och inte armod med korsvirke försvann putset men då ersattes också lerfyllningen mellan virket av tegel eller betong.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av Hans » 25 januari 2023, 15:37

Jag trodde tråden handlade om skoputs...

Lite OT men jag har slagits av det utbredda bruket av trä i svenska småhus, det ser du inte annat än i bergstrakter på kontinenten. Klimatet ligger nog bakom.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av Markus Holst » 25 januari 2023, 15:43

Klimatet ligger nog bakom såtillvida att det är lättare att bygga av trä än av andra material så där det finns gott om trä bygger man av trä. Därför ser du färre trähus på de svenska slätterna. I Halland och Skåne var huset traditionellt smalare än på andra ställen i Sverige eftersom det var svårt att hitta tillräckliga mängder av långvuxet trä. Men även i de skånska skogsbygderna byggde man trähus. Sällan knuttimrade utan av andra konstruktioner, till exempel skiftesverk.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Puts eller inte puts

Inlägg av loop » 25 januari 2023, 23:54

Markus Holst skrev:
25 januari 2023, 15:43
Klimatet ligger nog bakom såtillvida att det är lättare att bygga av trä än av andra material så där det finns gott om trä bygger man av trä. Därför ser du färre trähus på de svenska slätterna. I Halland och Skåne var huset traditionellt smalare än på andra ställen i Sverige eftersom det var svårt att hitta tillräckliga mängder av långvuxet trä. Men även i de skånska skogsbygderna byggde man trähus. Sällan knuttimrade utan av andra konstruktioner, till exempel skiftesverk.
När jag bodde i Halland så var en ständigt återkommande sak, den låga takhöjden i alla äldre hus. I mitt så hade man sänkt golvet i köket för att kunna ha en modern köksinredning. Det huset var troligen hämtat från Västergötland på 1850talet. Efter att det ursprungliga brann ner. Tydligen var det vanligt att man köpte äldre hus i Västergötland och använde som grund.

Skriv svar