Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av Mackan L » 20 oktober 2022, 10:57

Så jag sitter på facebook och en video dyker upp med titel ’Every Finnish kitchen has these’. Det är i grova drag vad man även finner i Sverige, förutom att det i Finland tydligen är vanligt med torkställ för disk som man har inne i skåpet ovanför diskbänken. Disken sitter där och torkar i skåpet medan vattnet droppar ner på diskbänken/ner i diskhon. Alternativt så har man en uppsamlingsbricka. Designen kom till i Finland på 1940-talet och är tydligen standard i Finland idag.

Hur vanligt är det här konceptet i Sverige? Varianten med uppsamlingsbricka kan jag nog se förekomma lite här och där pga IKEA och dylikt. Men hur vanligt är (eller var det) med hål under köpsskåpet för ett "riktigt" astiankuivauskaappi - disktorkskåp?


Lite fakta om denna finska uppfinning:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskst%C3%A4ll

BILD
År 1944 uppfann och utvecklade Maiju Gebhard (1896-1986) ett torkskåp med gallerförsedda hyllor för torkning av disk. Maiju Gebhard var då avdelningschef för Arbetseffektivitetsföreningen och hade tidigare arbetat med information och stöd till småbrukarhustrur, som ofta hade en hård och ekonomiskt kärv vardag. Med uppfinningen av torkskåpet ville Gebhard underlätta och rationalisera husmoderns arbete. Istället för att placera disken i ett separat torkställ eller torka disken med handduk sätts disken i ett torkskåp utan bottenplatta, där den får självtorka innan porslin och bestick med mera ska användas igen. Detta innebär ett flyttmoment mindre, genom att vardagsdisken därigenom inte behöver flyttas vidare till ett porslinsskåp.

Torkskåpet anammades raskt i Finland och är fortfarande en självklar del i standardutrustningen i finländska kök. 1954 blev ståltrådshyllorna plastöverdragna och 1982 blev torkskåpens mått standardiserade

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28546
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av Hans » 20 oktober 2022, 11:40

Hade jag aldrig ens hört talas om, tack. Å andra sidan är min erfarenhet av finska kök noll.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av JohnT » 20 oktober 2022, 17:23

Mackan L skrev:
20 oktober 2022, 10:57
Så jag sitter på facebook och en video dyker upp med titel ’Every Finnish kitchen has these’. Det är i grova drag vad man även finner i Sverige, förutom att det i Finland tydligen är vanligt med torkställ för disk som man har inne i skåpet ovanför diskbänken. Disken sitter där och torkar i skåpet medan vattnet droppar ner på diskbänken/ner i diskhon. Alternativt så har man en uppsamlingsbricka. Designen kom till i Finland på 1940-talet och är tydligen standard i Finland idag.

Hur vanligt är det här konceptet i Sverige? Varianten med uppsamlingsbricka kan jag nog se förekomma lite här och där pga IKEA och dylikt. Men hur vanligt är (eller var det) med hål under köpsskåpet för ett "riktigt" astiankuivauskaappi - disktorkskåp?


Lite fakta om denna finska uppfinning:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskst%C3%A4ll

BILD
År 1944 uppfann och utvecklade Maiju Gebhard (1896-1986) ett torkskåp med gallerförsedda hyllor för torkning av disk. Maiju Gebhard var då avdelningschef för Arbetseffektivitetsföreningen och hade tidigare arbetat med information och stöd till småbrukarhustrur, som ofta hade en hård och ekonomiskt kärv vardag. Med uppfinningen av torkskåpet ville Gebhard underlätta och rationalisera husmoderns arbete. Istället för att placera disken i ett separat torkställ eller torka disken med handduk sätts disken i ett torkskåp utan bottenplatta, där den får självtorka innan porslin och bestick med mera ska användas igen. Detta innebär ett flyttmoment mindre, genom att vardagsdisken därigenom inte behöver flyttas vidare till ett porslinsskåp.

Torkskåpet anammades raskt i Finland och är fortfarande en självklar del i standardutrustningen i finländska kök. 1954 blev ståltrådshyllorna plastöverdragna och 1982 blev torkskåpens mått standardiserade

Bild
har sett det i en sommarstuga, när du påminner mig.
Det är smart när man handdiskar, men först fattade jag ingenting, varför vill dom ha in luft i skåpet?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13577
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av Markus Holst » 20 oktober 2022, 19:49

Kan höra min mamma förfasa sig att över ett sådant skåp skulle diskbänken alltid vara fläckig.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av Blixten » 20 oktober 2022, 21:01

Jag har sett sådana skåp och kollade efter dem när vi gjorde om köket. Tyvärr verkar de inte finnas på IKEA.

Har man supersnyggt i köket som Markus mor så kan det vara störande med fläckar. Men mitt kök, som när det ändå är som bäst städat, har en ständig hög med disk stående längst bort på diskbänken. Hur sjysst hade det inte varit att ha den bakom en skåpslucka?

Stäng luckan = städat!

Vad jag också skulle vilja ha är en diskmaskin med löstagbara "hyllor" och ett skåp som man kan ställa in dessa hyllor i. (Och dubbla hyllor då.) Dubbla diskmaskiner skulle också funka.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av a81 » 21 oktober 2022, 15:35

Tror inte att det är särskilt vanligt i Sverige, men kan tänka mig att det förekommer. Osäker på om jag har sett det någonstans. Känns mest sannolikt att det skulle kunna finnas i sommarstugor, i pentryn på äldreboenden, etc., alltså små kök utan diskmaskin.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5045
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av koroshiya » 24 oktober 2022, 23:05

Morsan säger att hon har sett dessa på tv och kanske från studentlägenheter i Ume eller något sådant.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av a81 » 5 november 2022, 23:28

Det hann väl inte sprida sig till Sverige innan diskmaskin blev standard i vanliga hem, men disktorkskåp kanske t.ex. finns i vissa studentlägenheter, pentryn i rum på äldreboenden, sommarstugor, etc. i Sverige. Gissar att diskmaskin blev standard i nya bostäder i Sverige på 1980-talet ungefär, i alla fall i större bostäder tänkta för familjer. Jag tänker att de flesta barnfamiljer hade diskmaskin på 1980-talet, men att det då fortfarande var ovanligt i mindre hushåll. Den äldre generationen gillade väl ofta inte att använda diskmaskin även om de hade en sådan.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Disktorkskåp i köket - astiankuivauskaappi

Inlägg av Esa K » 6 november 2022, 00:53

koroshiya skrev:
24 oktober 2022, 23:05
Morsan säger att hon har sett dessa på tv och kanske från studentlägenheter i Ume eller något sådant.
Nu vet jag inte hur gammal din moder är, men vet att det fanns i alla fall ett (1) sådant skåp i en lokal som nyttjades av två (2) ideella föreningar i Ume från 1990-talets början till 2000 nåt..., inte sett ens rester av dom i studentlägenheter eller liknande å orten innan eller efter ovan givna tidsepok!

E K

Skriv svar