Sittkupéer på tåg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Sittkupéer på tåg

Inlägg av a81 » 8 april 2022, 17:48

Funderar på sittkupéer på tåg. Vad var poängen med dem jämfört med en större salong i hela vagnen? Hur fungerade det i praktiken, var det inte besvärligt att sitta mittemot okända människor? Förutsattes man konversera i kupén eller var det tyst?

Hur länge fanns de kvar? Jag tror att det fanns vissa sådana vagnar på tågen mellan Uppsala och Stockholm så sent som på 1990-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Markus Holst » 8 april 2022, 18:01

Inte vet jag vad tanken var, men jag gillade att åka kupé. Det var inte lika mycket folk i en kupé som i en hel-vagn. De senare var ju nyheter på 70-talet.

EDIT fel. Det som var nytt var att man inte längre satt mitt emot varandra utan i rad två och två, som när man åker buss. Innan dess satt man ju 3+1.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Sarvi » 8 april 2022, 18:24

De finns väl fortfarande kvar? Iallafall om man åker med t.ex. Tågab som har en, äh, varierad vagnpark, dvs en salig röra av alla möjliga gamla vagnar. Men det stämmer att det inte är vanligt (eller finns det ens?) i moderna motorvagnar, dvs sådana tåg som är permanent hopkopplade och med drivenheter i vagnarna, till skillnad från klassiska lokdragna vagnar.

Jag tror det har med ekonomi att göra. Det går att trycka in fler sittplatser i en salong med bara säten jämfört med att ha kupéer med mellanväggar och dörrar och grejor. Kupéer, med lite lagom förnäm avskildhet, var väl företrädesvis något för första klass, dessutom? Numera är ju allt lägsta klass…

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Markus Holst » 8 april 2022, 19:57

Jag har åkt mängder med kupévagnar i andra klass.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av a81 » 9 april 2022, 12:25

Intressant att kupéer finns kvar hos vissa tågbolag.

Jag menade inte direkt att det var negativt med kupéer, har själv åk i kupé med familjen och säkert också med skolan eller så, den korta sträckan mellan Uppsala och Stockholm. Där var/är det onumrerade biljetter som gäller. Då tillhörde man dessutom ett sällskap som hade nästan hela kupén (var kanske någon mer i kupén).

Det jag mer undrar är hur det fungerade om man satt fem-åtta okända människor i en kupé på långresa från till exempel Stockholm till Göteborg. Satt folk och pratade eller "undvek" man varandra?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2022, 09:58

Under de senaste 20-30 år så har man suttit två o två åt ett viss håll medan det har funnits fyra säten i en grupp mittemot varandra.

De första personvagnarna för tredje klass var träbänkar med rak ryggsida och som var obekväma att ligga på. De var säkert några som tyckte att dessa var bekväma medan de i första klass satt på stoppade och mjuka soffor o fåtöljer.

En bra sida om vagnar;

https://www.jarnvag.net/vagnguide/

Och en annan,

http://spårväg.se/s-pv/

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av varjag » 26 april 2022, 11:45

Erfarenheter av 3:e klass sittvagnar - för 70 år sedan:

3+1 var bäst för då kunde man förvandla tresits - till sovsits ! Och använda bagaget till huvudkudde !

Alla andra typer skydde man som pesten >>>>

Varjag

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 2 maj 2022, 03:35

Ah... De kära och saknade kupéerna. Fördelen var b.l.a den att om det fanns skrikande barn i vagnen så fanns det en chans att de högljudda telningarna befann sig i en annan kupé. Fast detta innebar även att det fanns en viss risk att de hamnade i din kupé... :thumbsup:

hilbert
Medlem
Inlägg: 2199
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av hilbert » 5 juni 2022, 12:35

Kupeer finns fortfarande i form av liggvagnar, då är man 6 personer i kupeen, när det är dags att lägga sig fäller man upp sätena i form av britsar i 3 våningar.
Jag har åkt så många gånger från Göteborg till västerbotten.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av ola » 6 juni 2022, 17:46

Själv åkte jag kupé senast i början av 00-talet till Sthlm från Gbg med SJ :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 juni 2022, 09:13

Jag åkte i tågkupé i Tyskland 2007 och det blev en del trevliga samtal med de andra som också satt där. Men i svenska tåg har jag inte upplevt tågkupéer, bara den moderna utformningen med rader av anonyma säten.

HGS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sittkupéer på tåg

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 januari 2024, 06:50

HomeGuardSoldier skrev:
18 juni 2022, 09:13
Jag åkte i tågkupé i Tyskland 2007 och det blev en del trevliga samtal med de andra som också satt där. Men i svenska tåg har jag inte upplevt tågkupéer, bara den moderna utformningen med rader av anonyma säten.

HGS
Håller med om det, satt bredvid en tjej på en resa mellan Köpenhamn och Stockholm, hon var antagligen från Frankrike. Hon var väldig fåordig, men har haft fin kontakt med utomstående i andra sammanhang.

————————-

På tal om personvagnar och klassindelningar så finns det artiklar om det i medlemsrelaterade tidskrifter, men också på http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagnar. Visserligen om modeller, men det finns också uppgifter om vanliga person- och godsvagnar som modellerna är gjorda efter. En sida är http://www.svenskmjwiki.se/SJ_personvag ... talsmodell och finns med andra decennier också.
Järnvägsmuseet i Gävle öppnar i år (2024) efter har varit stängt i sex år, har ni tur så kan ni komma över ”Bevaringsplan av järnvägsfordon” som utkom 2004 av museet, där finns olika vagnstyper med både historisk beskrivning samt åtgärder, sevärt läsning och ett tips om ni besöker järnvägsmuseet i Gävle.

Stefan

Skriv svar