Townhouse

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Townhouse

Inlägg av Amund » 13 mars 2022, 17:23

Undrar lite om dessa Townhouse, det verkar vara en anglosachsisk specialitet eller kanske det växte fram under kolbrytningens dagar eftersom det finns liknande hus i Ruhrområdet.

Om vi tittar på USA har jag fått för mig att det kan vara ytterst exklusiva adresser men att det samtidigt kan vara rena knarkarkvartar.


Här ser vi det exklusiva exemplet från Boston:

Morning_Light,_Beacon_Hill,_Boston.jpg
Morning_Light,_Beacon_Hill,_Boston.jpg (19.24 KiB) Visad 1403 gånger

Eller familjen Cosbys hem i TV-serien som utspelade sig i New York:

Cosby show.jpg
Cosby show.jpg (28 KiB) Visad 1403 gånger


Men samtidigt tycker jag mig se många exempel på otroligt förfallna kåkar runt om i USA:

Slum i Baltimore.jpg
Slum i Baltimore.jpg (42.54 KiB) Visad 1403 gånger

Även om vissa hus kallas Townhouse i Sverige så tycker jag det bara är i UK och USA som har de klassiska varianterna. Ofta med hög trappa i USA, i Storbritannien betydligt enklare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Townhouse

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Townhouse

Inlägg av masase » 13 mars 2022, 18:29

Townhouse i USA är främst ett fenomen i North east från Boston ner över NYC och fram till Philadelphia. Arkitekturen fungerade bra för medelklassen och över arbetarklassen under tiden från spårvagnens tidvarv på sent 1800-tal tills bilismens genombrott som möjliggjorde suburbs.

Townhouses medgör att man packar arbetskraft relativt tätt vilket är praktiskt om vi pratar om större bruksorter. I bruksortsfallet så var det vanligt att fabriksägarna antingen finansierade eller var inblandade på andra vis. Vore intressant att se länkar till bevarade exempel på arbetarlängor i townhouse format i Sverige.

Från 60-talet och framåt så var många stadskärnor under stort socioekonomiskt tryck och slumområdena expanderade kraftigt. Många f.d. medelklassområden blev förslummade men från 90-talet och framåt så har trenden vänt. Om du t.ex. tittar på Boston så var Southend nära att bli förslummar under 70-talet men sen vände trenden och idag är det östermalmslikt. På samma sätt var delar av lower east side och Hells Kitchen väldigt nergågna under 70-talet men är numera väldigt fashionabla.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Townhouse

Inlägg av Amund » 13 mars 2022, 19:06

Stort tack Masase,
Alltid underbart när Skalmän delar med sig av sina kunskaper.

Om jag förstår rätt så var många av dessa Townhouse runt förra sekelskiftet hem för väldigt välbärgade familjer?

Håller du med om att det i Europa mera är en kolarbetarbostad än bostad för medel och överklass?

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Townhouse

Inlägg av masase » 13 mars 2022, 22:14

Amund skrev:
13 mars 2022, 19:06
Om jag förstår rätt så var många av dessa Townhouse runt förra sekelskiftet hem för väldigt välbärgade familjer?

Håller du med om att det i Europa mera är en kolarbetarbostad än bostad för medel och överklass?
Om vi pratar om Bronwstones i New York och Boston så var det alltifrån väldigt välbärgade familjer i Boston South end and Backbay eller Upper East side på Manhattan. Lite enklare hus av samma snitt men mindre påkostat härbärgade arbetarklass i East och North Boston. I t.ex. Sommerville eller Cambridgeport så var det vanligt med double eller trippeldeckers där en medelklassfamilj ägde huset och bodde i en våning och att de hyrde ut.

Tittar du på England så har du terraced housing på nästan hela den socioekonomiska skalan allt ifrån statarlängor vid fabriker eller kolgruvor till medelklass bostäder. Det är också vanligt att samma hus kan gå från att ha varit bostad och ibland arbetsplats för en övre medelklassfamilj till att förslummats och delats upp i flera lägenheter som bebotts av arbetarklassfamiljer. Jag bodde t.ex. i en viktoriansk terraced house i Reading 2006 som började som medelklassbostad för en familj och som i dåläget beboddes av ägaren samt mig själv och ytterligare en inneboende (en advokat, en civilekonom och en civilingenjör kanske inte riktigt kvalificerar som arbetarklass)

I de delat av Tyskland där jag har bott (Dusseldorf) så var hyrehus med 4-8 våningar. Kan iofs ha berott på att hela området plattades ut under vk2 och att man passade på att bygga med högre densitet under efterkrigstiden.

I Nederländerna så fanns det allt från extremt påkostade kanalhus till arbetarlängor. Radhus i olika former är väldigt vanliga.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Townhouse

Inlägg av a81 » 19 mars 2022, 12:39

Egentligen konstigt att vi inte har fler radhus i Sverige. Det är ju en bra mellanform mellan lägenhet och villa.

Jag tänker att en typisk svensk bostadskarriär ofta ser ut ungefär så här (i områden med relativt höga bostadspriser, men inte så höga som i Stockholm, tänk medelstor stad med omnejd):

20-25 år: Studentbostad, hyra lägenhet i andra hand, bo kvar hos föräldrarna, etc.
25-årsåldern: Mindre bostadsrätt (ensamstående, börjat jobba)
30-årsåldern: Större bostadsrätt (som par, ev. med småbarn)
35 år+: Villa (som barnfamilj och senare medelålders/äldre par), höginkomsttagare ofta i stan, medelinkomsttagare ofta i kransorter.

Tror att många äldre personers villor skulle kunna frigöras och det fanns fler radhus (gärna enplans och med relativt mycket förrådsutrymme och i BRF-form) för pensionärspar att flytta in i. Fler radhus skulle också underlätta för t.ex. yngre par med barn som inte vill bo i lägenhet, men som varken har råd eller är riktigt mogna för villa. Egen ingång, uteplats och markkontakt är viktigt för många i Sverige (och övriga Norden). Där är vi nog mer lika den anglosaxiska världen än den europeiska kontinenten. Problemet är att våra politiker glömt bort det de senaste 20-30 åren och mest planerat för stora flerfamiljshus.

Dock varierar det delvis från kommun till kommun. I Uppsala är det mycket flerfamiljshus, dyra villor i stan och billigare villor i kransorter, medan jag får intrycket att exempelvis Gävle har en större andel billigare relativt stadsnära radhus (från mitten/slutet av 1900-talet).

Skriv svar