fråga ang. järnväg
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
fråga ang. järnväg
Jag har ofta funderat på vad rälsen som bitvis läggs innanför den ordinarie rälsen är till för? Det ser ut ungefär såhär. Ses oftast vid sationer eller dyl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktionen
- Inlägg: 28068
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: fråga ang. järnväg
Rangerbroms av något slag?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 5857
- Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
- Ort: Finland
Re: fråga ang. järnväg
Jag tror att de inre rälsbitarna ligger betydligt närmare de yttre och att arrangemanget är till för att styra hjulen vid besvärliga passager.
Tror jag, i alla fall
Tror jag, i alla fall

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9605
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: fråga ang. järnväg
Tänker mig det som ett extra skydd vid urspårning, särskilt på broar och i tunnlar, kan bidra till att hålla tågsetet kvar på vallen?
Fast jag vet inte? Extra förstärkning?
Fast jag vet inte? Extra förstärkning?
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Re: fråga ang. järnväg
Nej, det är inte de som skyddar mot utspårning vid växeln, utan andra.
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 1079
- Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
- Ort: Söder om stan
Re: fråga ang. järnväg
På broar är det alltid såna extra skenor. Skulle tro att det är förstärkning.
-
- Redaktionen
- Inlägg: 10936
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: fråga ang. järnväg
Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)
...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene
Mvh Hans K
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)
...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene
Mvh Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Re: fråga ang. järnväg
Jag tror inte de är guard rails då de jag menar sitter närmare mitten än guard rails.sveahk skrev:Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)
...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene
Mvh Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 654
- Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
- Ort: Hedemora
Re: fråga ang. järnväg
https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3
Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.
Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Re: fråga ang. järnväg
Precis så menar jag.Solkungen skrev:https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3
Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.
De kanske är till för det, men borde de inte sitta närmare, typ som Guard rails postat tidigare?
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: fråga ang. järnväg
Se också artikeln räls.Wikipedia skrev:Säkerhetsräler eller skyddsräler är räler som ligger strax innanför de ordinarie rälerna med syfte att försöka hålla kvar urspårade järnvägshjul på banvallen. De används på utsatta ställen av ett järnvägsspår, såsom broar och tunnlar, där det är speciellt allvarligt om urspårade vagnar välter ned från banvallen. Skyddsrälerna har oftast klenare dimensioner än de ordinarie rälerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
- Inlägg: 13153
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: fråga ang. järnväg
Om ni kikar på den bild gunship länkar till så ser ni en helt annan konstruktion än dessa skyddsräler ni beskriver. Gunships räler ligger betydligt närmre mitten och är också avsevärt längre än vad skyddsräler är.


-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Re: fråga ang. järnväg
Verkar som om det faktiskt är skyddsräls. Jag begriper dock fortfarande inte syftet - det yttre hjulet har ju redan spårat ut ordentligt när det inre hjulet tar i skyddsrälsen?
Från wiki
"Dilitationsskarv på nya Årstabrons södra landfäste med stålbalkar som utjämnar vertikala böjningar. Observera säkerhetsrälerna mitt i spåret som ska förhindra vältning vid urspårning"
Från wiki
"Dilitationsskarv på nya Årstabrons södra landfäste med stålbalkar som utjämnar vertikala böjningar. Observera säkerhetsrälerna mitt i spåret som ska förhindra vältning vid urspårning"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
- Inlägg: 13153
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: fråga ang. järnväg
Kan tunnelbanetågen ha något annat godis under magen som tar i skyddsrälen och hindrar urspårning?