fråga ang. järnväg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 02 jan 2016 15:13

Jag har ofta funderat på vad rälsen som bitvis läggs innanför den ordinarie rälsen är till för? Det ser ut ungefär såhär. Ses oftast vid sationer eller dyl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktionen
Inlägg: 28068
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Hans » 02 jan 2016 16:08

Rangerbroms av något slag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Lasse O » 02 jan 2016 17:00

Jag tror att de inre rälsbitarna ligger betydligt närmare de yttre och att arrangemanget är till för att styra hjulen vid besvärliga passager.
Tror jag, i alla fall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9605
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Amund » 02 jan 2016 17:02

Tänker mig det som ett extra skydd vid urspårning, särskilt på broar och i tunnlar, kan bidra till att hålla tågsetet kvar på vallen?

Fast jag vet inte? Extra förstärkning?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 02 jan 2016 17:15

Nej, det är inte de som skyddar mot utspårning vid växeln, utan andra.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 02 jan 2016 18:30


Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Nimrod-S » 02 jan 2016 20:06

På broar är det alltid såna extra skenor. Skulle tro att det är förstärkning.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktionen
Inlägg: 10936
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av sveahk » 02 jan 2016 23:39

Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 03 jan 2016 02:30

sveahk skrev:Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K
Jag tror inte de är guard rails då de jag menar sitter närmare mitten än guard rails.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 654
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Solkungen » 03 jan 2016 02:52

https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 03 jan 2016 03:45

Solkungen skrev:https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.
Precis så menar jag.

De kanske är till för det, men borde de inte sitta närmare, typ som Guard rails postat tidigare?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Göstring » 03 jan 2016 13:40

375px-Skyddsral[1].JPG
Wikipedia skrev:Säkerhetsräler eller skyddsräler är räler som ligger strax innanför de ordinarie rälerna med syfte att försöka hålla kvar urspårade järnvägshjul på banvallen. De används på utsatta ställen av ett järnvägsspår, såsom broar och tunnlar, där det är speciellt allvarligt om urspårade vagnar välter ned från banvallen. Skyddsrälerna har oftast klenare dimensioner än de ordinarie rälerna.
Se också artikeln räls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13153
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Markus Holst » 03 jan 2016 13:42

Om ni kikar på den bild gunship länkar till så ser ni en helt annan konstruktion än dessa skyddsräler ni beskriver. Gunships räler ligger betydligt närmre mitten och är också avsevärt längre än vad skyddsräler är.

Bild

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 03 jan 2016 15:34

Verkar som om det faktiskt är skyddsräls. Jag begriper dock fortfarande inte syftet - det yttre hjulet har ju redan spårat ut ordentligt när det inre hjulet tar i skyddsrälsen?
1280px-Dilitationsskarv.JPG
Från wiki
"Dilitationsskarv på nya Årstabrons södra landfäste med stålbalkar som utjämnar vertikala böjningar. Observera säkerhetsrälerna mitt i spåret som ska förhindra vältning vid urspårning"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13153
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Markus Holst » 03 jan 2016 16:06

Kan tunnelbanetågen ha något annat godis under magen som tar i skyddsrälen och hindrar urspårning?