Planerat ånglok på KURJ

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 aug 2013 09:44

Planerat ånglok på KURJ

Inlägg av Bränner » 05 dec 2014 21:46

I tidskriften Tåg fanns på 1970 talet en artikelserie som hette "dom vi aldrig fick" .Där beskrevs olika lokprojekt som stannat på ritbordet. Ett av dessa var ett ånglok tänkt för Köpings Uttersbergs Riddarhyttans järnväg ( KURJ). Denna järnväg hade den udda spårvidden 1093 mm.
Basfakta för loket var som följer.
Axelföljd 1 E 1
Tjänstevikt 71 ton
Dragkraft 11.5 MP
Sth. 67 km
Längd 13600 mm.
Rimligen en imponerande maskin. Min fråga i detta sammanhang är hade KURJ en banstandard som tillät detta lok att utnyttja hela sin kapacitet, tänker då ffa på fartresurserna?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11636
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Planerat ånglok på KURJ

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 dec 2014 16:38

Enligt Carl Olofssons bok "Sveriges järnvägar" från 1921(uppgifterna fram till 1919) så hade KURJ följande uppgifter.
Rälsvikt: 24,8 och 17,2
Minsta radie: 297
Maxhastighet: 32
Maxlutning: 10

Har du tittat på www.historisk.nu om du inte är den som skriver där förstås.

Stefan

cleve
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 feb 2021 13:09
Ort: höör

Re: Planerat ånglok på KURJ

Inlägg av cleve » 04 feb 2021 13:38

Vilka av koppelaxlarna är sidoförskjutbara eller flänslösa.

Det går definitivt inte att köra loket på 17,2 kg räls. På 24,8 kg räls går det att köra om rälsen är bra klossad i kurvorna. Om man vill köra loket med 67 km/h är det bäst med en rälsvikt över 30 kg/meter.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 24134
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Planerat ånglok på KURJ

Inlägg av Hans » 04 feb 2021 16:23

Välkommen cleve!

Det verkar som du kan ämnet ifråga, törs man fråga hur?

MVH

Hans