Ångdriftens upphörande

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2014, 01:34

Då skrev vi samma sak!!!

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av a81 » 1 februari 2014, 00:04

Donkeyman skrev:Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Kärnkraft står för ungefär 40 procent av elproduktionen och det är inget annat än stora ångmaskiner. Resten av elproduktionen är vattenkraft och lite vindkraft. Men i andra länder där man har fossil elproduktion är andelen "ångmaskiner" i elproduktionen större än i Sverige, säkert 80-90 procent i vissa fall.

Sedan får vi inte glömma att fjärrvärmen i Sverige till stor del kommer från eldning med sopor och/eller torv. Det är också ett slags ångmaskiner.

Så ångmaskinen är långt ifrån död, även om den har försvunnit från transportsektorn (förutom i museisammanhang).

Undrar förresten om det fortfarande finns något kolkraftverk i drift i Sverige...?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2014, 14:44

Men jag har hört vid ett par tillfällen om önskningar att låta ångloken trafikera järnvägarna igen. De ånglok som var beredskapslok för ett antal år är de flesta skrotade vad jag känner till. Man började att skrota beredskapsånglok under mitten av 1990-talet och på olika museum lite här o var runtom i landet finns ånglok fortfarande kvar. Men dom räcker inte till dagens trafik trots förminskat järnvägsnät.

Stefan

Skriv svar