Ångdriftens upphörande

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 aug 2013 09:44

Ångdriftens upphörande

Inlägg av Bränner » 16 jan 2014 21:27

Svenska SJ slutade använda ånglok 31 mars 1972. Är det någon som vet när finska VR gjorde det samma?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3414
Blev medlem: 27 jul 2007 18:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Schwemppa » 17 jan 2014 09:36

Sista officiella ångdrivna tågresan i Finland gjordes 3 juni 1974. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Hr1

Stighult
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 2300
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stighult » 17 jan 2014 11:11


Användarvisningsbild
Donkeyman †
Saknad medlem
Inlägg: 3181
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Donkeyman † » 17 jan 2014 17:50

Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.

Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.

Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.

Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.

Amund
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 7228
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Amund » 17 jan 2014 18:37

Donkeyman skrev:Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.

Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.

Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.

Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Intressant! En kul grej om jag förstått allt rätt är ju att atomdrivna fartyg drivs av ånga. Det kanske inte alla tänker på?

kblomster
Medlem
Inlägg: 534
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av kblomster » 17 jan 2014 18:45

I Kina lever ångloken alltjämt, om än bara på industrijärnvägar idag. Det sista ångloket i reguljär trafik försvann 2005. Jag minns att jag någonstans sett en hemsida för en resebyrå som anordnade guidade turer till den kinesiska landsbygden för västerländska tågnördar som där kunde få se ångloken i sin "naturliga miljö", dvs dragandes tunga godståg.

Edit: http://www.traintrips.biz/china-steam-in-the-west.html

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 7570
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Markus Holst » 17 jan 2014 19:06

1965 åkte jag efter ånglok i Hamburg.

Stighult
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 2300
Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
Ort: Huddinge

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stighult » 17 jan 2014 22:04

Donkeyman skrev:Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.

Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.

Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.

Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Vattenkraft och vindkraft står för mer än 10-20% av Svensk elenergi. Men framtiden är trots allt ånga :thumbsup: Det har börjat byggas termiska solkraftverk som börjar bli ekonomiskt försvarbara. http://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_solkraft
Som det såg ut i Sverige 2011
sakerstall_bild4.jpg
och 2013
Det-svenska-elåret.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

masase
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av masase » 18 jan 2014 20:39

För den intresserade av kinesiska ånglok: http://www.economist.com/news/china/215 ... rer-pandas

Rent generellt så brukar de flesta naturgasdrivna kraftverk vara gasturbiner eller kombiverk snarare än rena ångturbiner. Naturgaskraftverk är relativt ovanliga numera i Europa eftersom de är extremt svåra att få lönsamma med all sol och vindkraft som har förtursrätt till nätet men i USA med massiva mängder med extremt billig shale gas så finns det en hel del kraftverk i drift.

Magnus63
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 jul 2012 10:05

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Magnus63 » 28 jan 2014 12:13

DR, östtyska statens järnvägar, använde ånglok i sin utlandstrafik till slutet av 1970-talet, bl.a. till München-Berlin-trafiken.
Det var stora klass 01 eller klass 03-lok, som var byggda på 1930-talet åt dåvarande DRG.
Även polackerna använde ånglok in på 1980-talet, antagligen eftersom tillgången på billig kol var god och lokomotiven var endast 40-45 år gamla och fullt fungerande.

SJ beställde sina sista ånglok 1952, typ S1. De var i föråldrade redan vid leverans och användes bara under 10-15 år innan de lades i militär malpåse som s.k. beredskapslok.

1960 fick SJ en leverans av NOHAB-byggda diesellok typ T43, och de små tvåaxliga Z65, som ersatte mycket av de redan då föråldrade ångloken, på icke elektrifierade bandelar oxch för växling. 1968 började så NOHAB leverera efterföljaren T44 till SJ. Innan 1960 importerades diesellok från Storbritannien (typ V1 från English Electric) och Tyskland (T21 från Maffei-Krupp, V3 från Esslingen m.fl.)

T43:or används fortfarande http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t43
T44:or likaså http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t44
T21:or finns kvar i enstaka ex. Dessa är köpta från tyska Maffei-Krupp http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... ik/t21-t22
V1, V2 och V3-loken köptes från English Electric, Esslingen resp Deutz runt 1950. De är tagna ur tjänst.
http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... iesellok/v

Z65 används fortfarande. http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/z65

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46379
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av varjag » 28 jan 2014 12:41

Absolut OT - men en liten jämförelse mellan 250 ''dieselhästar'' och tolv kol-dittos - :D

http://www.youtube.com/embed/FLQhvruimfs

Enjoy! Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 jan 2014 17:35

Jag har för mig att ett par finska linjer som inte var så trafikerade användes ånglok långt in på 1970-talet.

Stefan

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 feb 2012 18:27

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Anders Ström » 29 jan 2014 14:56

När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 jan 2014 17:31

Anders Ström skrev:När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.
Järnvägsdata från 1999 står det att det sista ångloksdrivna tåget gick på Jularbo-Månsbo järnväg den 20 september 1977 och det var allra sista reguljära körningen med ånglok i Sverige. Har för mig att detta tåg drogs av ett J-lok.

Stefan

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 feb 2012 18:27

Re: Ångdriftens upphörande

Inlägg av Anders Ström » 30 jan 2014 20:26

Stefan Lundgren skrev:
Anders Ström skrev:När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.
Järnvägsdata från 1999 står det att det sista ångloksdrivna tåget gick på Jularbo-Månsbo järnväg den 20 september 1977 och det var allra sista reguljära körningen med ånglok i Sverige. Har för mig att detta tåg drogs av ett J-lok.

Stefan
Nu menade jag ånglok i persontrafik. I samma Järnvägsdata står att persontrafiken Jularbo-Månsbo upphörde 1922. Ångloksdriften där gällde godstrafik.