Ångdriftens upphörande
Ångdriftens upphörande
Svenska SJ slutade använda ånglok 31 mars 1972. Är det någon som vet när finska VR gjorde det samma?
Re: Ångdriftens upphörande
Sista officiella ångdrivna tågresan i Finland gjordes 3 juni 1974.
http://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Hr1
http://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Hr1
Re: Ångdriftens upphörande
Lite kul kuriosa om ångloken.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=51023
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=51023
Re: Ångdriftens upphörande
Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.
Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.
Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.
Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.
Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.
Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Re: Ångdriftens upphörande
Intressant! En kul grej om jag förstått allt rätt är ju att atomdrivna fartyg drivs av ånga. Det kanske inte alla tänker på?Donkeyman skrev:Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.
Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.
Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.
Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Re: Ångdriftens upphörande
I Kina lever ångloken alltjämt, om än bara på industrijärnvägar idag. Det sista ångloket i reguljär trafik försvann 2005. Jag minns att jag någonstans sett en hemsida för en resebyrå som anordnade guidade turer till den kinesiska landsbygden för västerländska tågnördar som där kunde få se ångloken i sin "naturliga miljö", dvs dragandes tunga godståg.
Edit: http://www.traintrips.biz/china-steam-in-the-west.html
Edit: http://www.traintrips.biz/china-steam-in-the-west.html
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13581
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Ångdriftens upphörande
1965 åkte jag efter ånglok i Hamburg.
Re: Ångdriftens upphörande
Vattenkraft och vindkraft står för mer än 10-20% av Svensk elenergi. Men framtiden är trots allt ånga Det har börjat byggas termiska solkraftverk som börjar bli ekonomiskt försvarbara. http://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_solkraftDonkeyman skrev:Jag skall spåra lite ur trådskaparens Fokus och skriva lite mer generellt om Topic, dvs Ångdriftens upphörande. Och då vill jag påpeka att ångdriften upphörde på järnvägen i Sverige i början på 1970-talet. Den överlevde lite längre på järnvägen i några få andra länder men inom järnvägsdrift är den numera död, bortsett från i museisammanhang.
Samma gäller sjöfarten även om man här hade en betydligt längre livscykel. Den traditionella kolvångmaskinen överlevde längre än ånglokomotiven. Men framförallt så hade vi driften med ångturbiner och den har överlevt betydligt längre. Men är numera nära nog avvecklad.
Jag vill nog påstå att de sista länder som hade ånglokomotiv i trafik i stor skala var Sydafrika, Indien och Kina. Själv har jag fantastiska minnen (och foton) från resor med ångloksdragna tåg och med ångdrivna bogserbåtar från Sydafrika under 1970- och 80-talen.
Går vi däremot över till landsidan så är ångdriften än i dag KUNG. I stort sett vartenda kraftverk runt hela världen är drivet med ångkraft. Oavsett om de eldas genom kärnkraft, olja, gas eller något annat så går processen ut på att skapa ånga som driver turbiner som i sin tur driver generatorer. Så ångdriften är definitivt inte död. Tvärtom. Den lever i all välmåga. Men då snackar vi om avancerad drift med ångturbiner. Jag känner inte till proportionerna men det skulle inte förvåna mig om någonstans runt 80 eller 90 procent av Svensk elenergi produceras genom ångteknik. Och andra länder ligger i samma storleksordningar.
Som det såg ut i Sverige 2011 och 2013
Re: Ångdriftens upphörande
För den intresserade av kinesiska ånglok: http://www.economist.com/news/china/215 ... rer-pandas
Rent generellt så brukar de flesta naturgasdrivna kraftverk vara gasturbiner eller kombiverk snarare än rena ångturbiner. Naturgaskraftverk är relativt ovanliga numera i Europa eftersom de är extremt svåra att få lönsamma med all sol och vindkraft som har förtursrätt till nätet men i USA med massiva mängder med extremt billig shale gas så finns det en hel del kraftverk i drift.
Rent generellt så brukar de flesta naturgasdrivna kraftverk vara gasturbiner eller kombiverk snarare än rena ångturbiner. Naturgaskraftverk är relativt ovanliga numera i Europa eftersom de är extremt svåra att få lönsamma med all sol och vindkraft som har förtursrätt till nätet men i USA med massiva mängder med extremt billig shale gas så finns det en hel del kraftverk i drift.
Re: Ångdriftens upphörande
DR, östtyska statens järnvägar, använde ånglok i sin utlandstrafik till slutet av 1970-talet, bl.a. till München-Berlin-trafiken.
Det var stora klass 01 eller klass 03-lok, som var byggda på 1930-talet åt dåvarande DRG.
Även polackerna använde ånglok in på 1980-talet, antagligen eftersom tillgången på billig kol var god och lokomotiven var endast 40-45 år gamla och fullt fungerande.
SJ beställde sina sista ånglok 1952, typ S1. De var i föråldrade redan vid leverans och användes bara under 10-15 år innan de lades i militär malpåse som s.k. beredskapslok.
1960 fick SJ en leverans av NOHAB-byggda diesellok typ T43, och de små tvåaxliga Z65, som ersatte mycket av de redan då föråldrade ångloken, på icke elektrifierade bandelar oxch för växling. 1968 började så NOHAB leverera efterföljaren T44 till SJ. Innan 1960 importerades diesellok från Storbritannien (typ V1 från English Electric) och Tyskland (T21 från Maffei-Krupp, V3 från Esslingen m.fl.)
T43:or används fortfarande http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t43
T44:or likaså http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t44
T21:or finns kvar i enstaka ex. Dessa är köpta från tyska Maffei-Krupp http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... ik/t21-t22
V1, V2 och V3-loken köptes från English Electric, Esslingen resp Deutz runt 1950. De är tagna ur tjänst.
http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... iesellok/v
Z65 används fortfarande. http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/z65
Det var stora klass 01 eller klass 03-lok, som var byggda på 1930-talet åt dåvarande DRG.
Även polackerna använde ånglok in på 1980-talet, antagligen eftersom tillgången på billig kol var god och lokomotiven var endast 40-45 år gamla och fullt fungerande.
SJ beställde sina sista ånglok 1952, typ S1. De var i föråldrade redan vid leverans och användes bara under 10-15 år innan de lades i militär malpåse som s.k. beredskapslok.
1960 fick SJ en leverans av NOHAB-byggda diesellok typ T43, och de små tvåaxliga Z65, som ersatte mycket av de redan då föråldrade ångloken, på icke elektrifierade bandelar oxch för växling. 1968 började så NOHAB leverera efterföljaren T44 till SJ. Innan 1960 importerades diesellok från Storbritannien (typ V1 från English Electric) och Tyskland (T21 från Maffei-Krupp, V3 från Esslingen m.fl.)
T43:or används fortfarande http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t43
T44:or likaså http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/t44
T21:or finns kvar i enstaka ex. Dessa är köpta från tyska Maffei-Krupp http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... ik/t21-t22
V1, V2 och V3-loken köptes från English Electric, Esslingen resp Deutz runt 1950. De är tagna ur tjänst.
http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... iesellok/v
Z65 används fortfarande. http://www.jarnvag.net/index.php/lokgui ... trafik/z65
Re: Ångdriftens upphörande
Absolut OT - men en liten jämförelse mellan 250 ''dieselhästar'' och tolv kol-dittos -
http://www.youtube.com/embed/FLQhvruimfs
Enjoy! Varjag
http://www.youtube.com/embed/FLQhvruimfs
Enjoy! Varjag
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Ångdriftens upphörande
Jag har för mig att ett par finska linjer som inte var så trafikerade användes ånglok långt in på 1970-talet.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27
Re: Ångdriftens upphörande
När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Ångdriftens upphörande
Järnvägsdata från 1999 står det att det sista ångloksdrivna tåget gick på Jularbo-Månsbo järnväg den 20 september 1977 och det var allra sista reguljära körningen med ånglok i Sverige. Har för mig att detta tåg drogs av ett J-lok.Anders Ström skrev:När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27
Re: Ångdriftens upphörande
Nu menade jag ånglok i persontrafik. I samma Järnvägsdata står att persontrafiken Jularbo-Månsbo upphörde 1922. Ångloksdriften där gällde godstrafik.Stefan Lundgren skrev:Järnvägsdata från 1999 står det att det sista ångloksdrivna tåget gick på Jularbo-Månsbo järnväg den 20 september 1977 och det var allra sista reguljära körningen med ånglok i Sverige. Har för mig att detta tåg drogs av ett J-lok.Anders Ström skrev:När SJ upphörde 1972 med ångöoksdrift gällde det godståg. Sista ångloket i persontrafik gick 1965 på linjen Malmö - Falsterbo.
Stefan