Tgoj ånglok m3a och NBJ ånglok 16

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 aug 2013 09:44

Tgoj ånglok m3a och NBJ ånglok 16

Inlägg av Bränner » 08 nov 2013 23:28

Är Nora Bergslags Järnvägars ånglok 16 lika med TGOJs ånglok av typen m3a identiska med undantag att det förstnämnda har axelföljd 1D1 och den andra typen D1?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Tgoj ånglok m3a och NBJ ånglok 16

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 mar 2014 19:49

NBJ ville har en ånglokstyp som kunde dra tyngre tåg och då vände de till TGOJ.
Ett tips är också att du skriver på Järnvägsmuseets vänförenings forum.
När NBJ i slutet av 1920-talet skulle uppgradera sin lokpark för att klara de allt tyngre tågen efter kriget intresserade man sig särskilt för den av TGOJ utvecklade M3-typen. Man kontaktade därför TGOJ för att få köpa loss ritningarna, men fick reda på att man höll på att utveckla en tankloksvariant av loket, vilket NBJ blev mycket intresserade av. Slutresultatet blev ett lok som blev väldigt likt TGOJs M3a-typ, men fick en främre löpaxel för att bättre vara lämpat för NBJs krokiga linje mellan Nora och Karlskoga. Loket fick tack vare sin storlek och kraft smeknamnet ”Krassin” av järnvägens anställda, efter en samtida rysk isbrytare.
http://www.nbvj.se/fordon/anglok/nbj16.php

Stefan