Obamaregimen snarare, under Bush jr så gjorde man ingenting åt det.Amund skrev:Inom arbetskraftsintensiv tillverkningsindustri är det svårt att överleva från 70-talet och framåt i ett I-land om inte produkterna har ett försvarsintresse eller är högteknologiskt avancerade eller att staten på något annat sätt pumpar in kapital i sektorn som drar ut på det hela som i exempelvis Frankrike eller Sverige.Frogman skrev:Nja, jag ser det mer som att fackföreningarna knäckte Detroit till en början, väldigt bra förmåner i MoTown och det ledde till
stagnation och utkonkurrerade ifrån delstater i södern som hade andra regler.
Kanske Detroit fått några årtionden ytterligare om staten liksom i Europa gått in som ägare under 70-80 talet istället för som nu där Amerikanska staten tar över ett konkursbo under Bushregimen.
Och: Bilindustri är INTE högteknologi.
Förlåt moderatorer: Det här är mer ekonomisk historia än teknikhistoria men vad gör man?
Nu tillverkas väl en del fordon åt USAs trupper i Detroit?
En modern efterföljare till Studebaker´s Wagonaire är GMC Envoy med samma sorts tak, http://www.youtube.com/watch?v=Mx-3AirxEXk