Packardfabriken på dekis

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Packardfabriken på dekis

Inlägg av Battler » 14 oktober 2013, 16:29

Den 3.500.000 sq ft (330.000 m2) stora Packard anläggning på East Grand Boulevard i Detroit var belägen på över 40 tunnland (16 ha) mark. Designad av Albert Kahn, innehöll den första användningen av armerad betong för industriellt byggande i Detroit och ansågs vara den mest moderna bil fabrik i världen när den öppnas 1903.

http://www.freep.com/interactive/articl ... son-photos

För markören över bilderna, så får man se hur det såg ut förr i tiden (Move your mouse across the photos below to reveal how it looked in the past)

http://en.wikipedia.org/wiki/Packard_Automotive_Plant#
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av sonderling » 15 oktober 2013, 13:53

Fan vad fränt. Här skulle man kunna spela in en postapokalyptisk film.
Sedan blir jag alltid lika facinerad över hur naturen tar över. Tänker på träden som växer på taken.

Rätt många villor verkar ha försvunnit också.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Battler » 16 oktober 2013, 00:19

sonderling skrev:Rätt många villor verkar ha försvunnit också.
Hela staden Detroit, är väl egentligen på dekis....
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Martin Lundvall » 16 oktober 2013, 11:25

Tack. Intressanta bilder.

/Martin

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av a81 » 16 oktober 2013, 18:58

Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Battler » 16 oktober 2013, 19:51

a81 skrev:Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.
Vi i Sverige skall inte slå oss för bröstet.

http://www.jornmark.se/places.aspx
__________________________________
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av varjag » 17 oktober 2013, 05:04

varjag skrev:Begripligt att det kan se ut så där i ett - en gång världens rikaste land.....
Nu med en skuldbörda det aldrig kan betala - :cry: - bara hanka sig sig fram genom att öka den. Mellan kriserna....

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Johan Matsson » 23 oktober 2013, 06:25

Det har varit tal om en bro där som Canada erbjöd sig betala? De båda länderna kanske skulle samarbeta lite mer.
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... t/2076737/

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Frogman » 22 november 2013, 01:04

a81 skrev:Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.
Mest skuldsatta länder, Detroit har varit på tillbakagång sedan asiater och europeer började skicka CKD, byggsatser till stater i unionen där fackföreningar är svaga.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Johan Matsson » 22 november 2013, 02:25

Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Johan Matsson » 22 november 2013, 02:42

Nash kanske inte hade med dem att göra förresten.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Frogman » 22 november 2013, 11:34

Studebaker försvann på 60-talet, en av deras sista bilar var ju häftig, http://www.youtube.com/watch?v=kFl23P30bNA

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av varjag » 22 november 2013, 11:50

Johan Matsson skrev:Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.
Nej Johan, ingenting hade kunnat ändras av mera fragmentering av den amerikanska bilindustrin - snarare tvärtom.
''Jättarna'' kunde överleva längre med mindre konkurrens från uddamärken med kortare serier.
Men - inte ens det hjälpte.....mot den japanska (och tyska) tsunamin.
Bättre bilar, smart marknadsföring - och mindre vikt av plåt/krom - vann de amerikanska köparna på Detroit's bekostnad.
Bilindustrins ''tektoniska plåtar'' skiftade helt enkelt.
Och - gör det fortfarande!

Förra året, 2012 - tillverkade Kina nästa dubbelt så många bilar som USA; 19,3 millioner - mot 10,3......
Japan på 3:e plats med 9,9 miljoner.

Sen är det långt till bara ''poängvinnare'' i Olympiska termer-
Tyskland 5,6 milj.,Korea 4,5 - Indien 4,3 - Brasilien 3,3 - Mexico 3,0 - Kanada 2,4 och Thailand 2,4 miljoner bilar.

Att notera att 'billänder'' som Frankrike & Italien inte ens finns med i ligan längre.

Suck!

tycker Varjag

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Frogman » 22 november 2013, 17:38

varjag skrev:
Johan Matsson skrev:Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.
Nej Johan, ingenting hade kunnat ändras av mera fragmentering av den amerikanska bilindustrin - snarare tvärtom.
''Jättarna'' kunde överleva längre med mindre konkurrens från uddamärken med kortare serier.
Men - inte ens det hjälpte.....mot den japanska (och tyska) tsunamin.
Bättre bilar, smart marknadsföring - och mindre vikt av plåt/krom - vann de amerikanska köparna på Detroit's bekostnad.
Bilindustrins ''tektoniska plåtar'' skiftade helt enkelt.
Och - gör det fortfarande!

Förra året, 2012 - tillverkade Kina nästa dubbelt så många bilar som USA; 19,3 millioner - mot 10,3......
Japan på 3:e plats med 9,9 miljoner.

Sen är det långt till bara ''poängvinnare'' i Olympiska termer-
Tyskland 5,6 milj.,Korea 4,5 - Indien 4,3 - Brasilien 3,3 - Mexico 3,0 - Kanada 2,4 och Thailand 2,4 miljoner bilar.

Att notera att 'billänder'' som Frankrike & Italien inte ens finns med i ligan längre.

Suck!

tycker Varjag
Nja, jag ser det mer som att fackföreningarna knäckte Detroit till en början, väldigt bra förmåner i MoTown och det ledde till
stagnation och utkonkurrerade ifrån delstater i södern som hade andra regler.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Packardfabriken på dekis

Inlägg av Amund » 22 november 2013, 18:30

Frogman skrev:Nja, jag ser det mer som att fackföreningarna knäckte Detroit till en början, väldigt bra förmåner i MoTown och det ledde till
stagnation och utkonkurrerade ifrån delstater i södern som hade andra regler.
Inom arbetskraftsintensiv tillverkningsindustri är det svårt att överleva från 70-talet och framåt i ett I-land om inte produkterna har ett försvarsintresse eller är högteknologiskt avancerade eller att staten på något annat sätt pumpar in kapital i sektorn som drar ut på det hela som i exempelvis Frankrike eller Sverige.

Kanske Detroit fått några årtionden ytterligare om staten liksom i Europa gått in som ägare under 70-80 talet istället för som nu där Amerikanska staten tar över ett konkursbo under Bushregimen.

Och: Bilindustri är INTE högteknologi.

Förlåt moderatorer: Det här är mer ekonomisk historia än teknikhistoria men vad gör man? :)

Skriv svar