Packardfabriken på dekis
Packardfabriken på dekis
Den 3.500.000 sq ft (330.000 m2) stora Packard anläggning på East Grand Boulevard i Detroit var belägen på över 40 tunnland (16 ha) mark. Designad av Albert Kahn, innehöll den första användningen av armerad betong för industriellt byggande i Detroit och ansågs vara den mest moderna bil fabrik i världen när den öppnas 1903.
http://www.freep.com/interactive/articl ... son-photos
För markören över bilderna, så får man se hur det såg ut förr i tiden (Move your mouse across the photos below to reveal how it looked in the past)
http://en.wikipedia.org/wiki/Packard_Automotive_Plant#
http://www.freep.com/interactive/articl ... son-photos
För markören över bilderna, så får man se hur det såg ut förr i tiden (Move your mouse across the photos below to reveal how it looked in the past)
http://en.wikipedia.org/wiki/Packard_Automotive_Plant#
__________________________________
MVH
MVH
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
- Ort: Oxelösund
Re: Packardfabriken på dekis
Fan vad fränt. Här skulle man kunna spela in en postapokalyptisk film.
Sedan blir jag alltid lika facinerad över hur naturen tar över. Tänker på träden som växer på taken.
Rätt många villor verkar ha försvunnit också.
Sonderling
Sedan blir jag alltid lika facinerad över hur naturen tar över. Tänker på träden som växer på taken.
Rätt många villor verkar ha försvunnit också.
Sonderling
Re: Packardfabriken på dekis
Hela staden Detroit, är väl egentligen på dekis....sonderling skrev:Rätt många villor verkar ha försvunnit också.
__________________________________
MVH
MVH
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Re: Packardfabriken på dekis
Tack. Intressanta bilder.
/Martin
/Martin
Re: Packardfabriken på dekis
Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.
Re: Packardfabriken på dekis
Vi i Sverige skall inte slå oss för bröstet.a81 skrev:Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.
http://www.jornmark.se/places.aspx
__________________________________
MVH
MVH
Re: Packardfabriken på dekis
Nu med en skuldbörda det aldrig kan betala - - bara hanka sig sig fram genom att öka den. Mellan kriserna....varjag skrev:Begripligt att det kan se ut så där i ett - en gång världens rikaste land.....
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Re: Packardfabriken på dekis
Det har varit tal om en bro där som Canada erbjöd sig betala? De båda länderna kanske skulle samarbeta lite mer.
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... t/2076737/
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... t/2076737/
Re: Packardfabriken på dekis
Mest skuldsatta länder, Detroit har varit på tillbakagång sedan asiater och europeer började skicka CKD, byggsatser till stater i unionen där fackföreningar är svaga.a81 skrev:Obegripligt att det kan se ut så där i ett av världens rikaste länder.
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Re: Packardfabriken på dekis
Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Re: Packardfabriken på dekis
Nash kanske inte hade med dem att göra förresten.
Re: Packardfabriken på dekis
Studebaker försvann på 60-talet, en av deras sista bilar var ju häftig, http://www.youtube.com/watch?v=kFl23P30bNA
Re: Packardfabriken på dekis
Nej Johan, ingenting hade kunnat ändras av mera fragmentering av den amerikanska bilindustrin - snarare tvärtom.Johan Matsson skrev:Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.
''Jättarna'' kunde överleva längre med mindre konkurrens från uddamärken med kortare serier.
Men - inte ens det hjälpte.....mot den japanska (och tyska) tsunamin.
Bättre bilar, smart marknadsföring - och mindre vikt av plåt/krom - vann de amerikanska köparna på Detroit's bekostnad.
Bilindustrins ''tektoniska plåtar'' skiftade helt enkelt.
Och - gör det fortfarande!
Förra året, 2012 - tillverkade Kina nästa dubbelt så många bilar som USA; 19,3 millioner - mot 10,3......
Japan på 3:e plats med 9,9 miljoner.
Sen är det långt till bara ''poängvinnare'' i Olympiska termer-
Tyskland 5,6 milj.,Korea 4,5 - Indien 4,3 - Brasilien 3,3 - Mexico 3,0 - Kanada 2,4 och Thailand 2,4 miljoner bilar.
Att notera att 'billänder'' som Frankrike & Italien inte ens finns med i ligan längre.
Suck!
tycker Varjag
Re: Packardfabriken på dekis
Nja, jag ser det mer som att fackföreningarna knäckte Detroit till en början, väldigt bra förmåner i MoTown och det ledde tillvarjag skrev:Nej Johan, ingenting hade kunnat ändras av mera fragmentering av den amerikanska bilindustrin - snarare tvärtom.Johan Matsson skrev:Detroit hade ju bara en industri och allt som hade med den att göra så när den började knaka vad händer med staden? Folk hade ju flyttat dit från överallt, södern t ex. Själv är jag ingen större fan av walmart bilarna på 60 och 70 talen utan gillar lite mer äldre rejälare grejer. Tror att det tuffade på för mycket ett tag och man gav kunderna bilar som de kanske inte ens hade frågat efter, over the top med allt, fast billigt med kulmen runt 1970. Om Packard, Studebaker och Nash hade fortlevt kanske de kunna stå emot den Japanska tsunamin av importerade bilar, P, S och N gruppen byggde rätt så smarta bilar. Jag vet inte så mycket om detta så såga gärna detta inlägg och diskutera vidare.
''Jättarna'' kunde överleva längre med mindre konkurrens från uddamärken med kortare serier.
Men - inte ens det hjälpte.....mot den japanska (och tyska) tsunamin.
Bättre bilar, smart marknadsföring - och mindre vikt av plåt/krom - vann de amerikanska köparna på Detroit's bekostnad.
Bilindustrins ''tektoniska plåtar'' skiftade helt enkelt.
Och - gör det fortfarande!
Förra året, 2012 - tillverkade Kina nästa dubbelt så många bilar som USA; 19,3 millioner - mot 10,3......
Japan på 3:e plats med 9,9 miljoner.
Sen är det långt till bara ''poängvinnare'' i Olympiska termer-
Tyskland 5,6 milj.,Korea 4,5 - Indien 4,3 - Brasilien 3,3 - Mexico 3,0 - Kanada 2,4 och Thailand 2,4 miljoner bilar.
Att notera att 'billänder'' som Frankrike & Italien inte ens finns med i ligan längre.
Suck!
tycker Varjag
stagnation och utkonkurrerade ifrån delstater i södern som hade andra regler.
Re: Packardfabriken på dekis
Inom arbetskraftsintensiv tillverkningsindustri är det svårt att överleva från 70-talet och framåt i ett I-land om inte produkterna har ett försvarsintresse eller är högteknologiskt avancerade eller att staten på något annat sätt pumpar in kapital i sektorn som drar ut på det hela som i exempelvis Frankrike eller Sverige.Frogman skrev:Nja, jag ser det mer som att fackföreningarna knäckte Detroit till en början, väldigt bra förmåner i MoTown och det ledde till
stagnation och utkonkurrerade ifrån delstater i södern som hade andra regler.
Kanske Detroit fått några årtionden ytterligare om staten liksom i Europa gått in som ägare under 70-80 talet istället för som nu där Amerikanska staten tar över ett konkursbo under Bushregimen.
Och: Bilindustri är INTE högteknologi.
Förlåt moderatorer: Det här är mer ekonomisk historia än teknikhistoria men vad gör man?