IT-systemens påverkan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

IT-systemens påverkan

Inlägg av LasseMaja » 7 juli 2013, 08:51

Har du problem på jobbet med något nytt "system" så är du inte ensam!

http://www.dn.se/debatt/it-och-administ ... at-varden/

Enligt egen reflektion: Den tid jag använder för att hantera div. IT-system på jobbet har kontinuerligt ökat de senaste 20 åren. Mängden formation man får har mångdubblats, men tyvärr har tiden man har för att analysera informationen minskat. Kort sagt, IT-utvecklingen har börjat visa sig vara en belastning för många företag och den tar tid från kärnverksamheten vilket ökar kostnaderna.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: IT-systemens påverkan

Inlägg av Amund » 7 juli 2013, 17:06

Håller med! Allt ska mätas och utvärderas. Frågan är om man snart kommer till en punkt där rationaliseringar inte längre är möjligt? Åtminstone inte långsiktigt. Jag kan ibland ställa mig frågan hur det kan komma sig att tidvis halva arbetsstyrkan sitter framför en dator istället för att producera någonting inom kärnverksamheten... Är det hållbart i längden? :P

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: IT-systemens påverkan

Inlägg av Per Andersson » 8 juli 2013, 13:44

Problemet är inte mätandet och utvärderandet i sig. Problemet är då mätandet tar för mycket tid från de övriga arbetsuppgifterna, samt då det är oklart vad man skall mäta, hur man skall använda mätdata, och hur man skall redovisa mätdata.
Om det som mäts på ett ställe i processkedjan dessutom påverkas starkt av hur föregående steg i kedjan gör sitt jobb, så är det ännu lättare att det blir fel.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: IT-systemens påverkan

Inlägg av sonderling » 8 juli 2013, 14:05

ja efter en uppgradering till ett nytt system så är det ingen som får det att fungera och vi har börjat diksutera vad vi ens ska ha det till?

Sonderling

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: IT-systemens påverkan

Inlägg av Vysotskij » 8 juli 2013, 15:35

Det låter för mig som att berörda chefer och inköpare behöver ta sig en ordentlig funderare.

Skriv svar