zimmerstutsen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Walentin
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 december 2012, 14:00

zimmerstutsen

Inlägg av Walentin » 5 juni 2013, 12:09

Efterlyser all historik om dessa vapen, speciellt de som får sin kraft endast från en vanlig tändhatt.
De flesta laddas ju med en 4 m/m Flobertpatron, eller med en dylik hylsa och kula separat.
Walentin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2013, 20:13

Är det vad som i Sverige kallas salongsgevär?

Walentin
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 december 2012, 14:00

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Walentin » 6 juni 2013, 10:47

Hej Markus! Nej, de är inte salongsgevär, även om översättningen blir ungefär så. Vanliga salongsgevär finns ju
nästan uteslutande i Cal 6 och 9 mm Flobert och med normallång pipa. Zimmerstutzen har omkring 20 cm pipa
och med laddningsöppning undertill, geväret i övrigt med full längd. Calibrar i allmänhet mellan 4 och 5 mm. med
0.05mm intervaller. Avsedd för inomhusskjutning (gallerier) skjutavstånd 10-15 m.
Gevärstypen tämligen okänd i Sverige, troligen vanligare på kontinenten, fanns t.ex. i Tyska vapenkataloger på
1930-talet men var noig mest populära runt sekelskiftet 1900.
Walentin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: zimmerstutsen

Inlägg av varjag » 9 juni 2013, 00:14


Walentin
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 december 2012, 14:00

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Walentin » 10 juni 2013, 10:03

Hej och Tack Australien för tips. Tyvärr blir den automatiska översättningen nästan obegriplig men de som drivs
med enbart en tändhatt näms inte tyvärr. Var de vanliga i Australien förr ?
Wargöra Sverige

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: zimmerstutsen

Inlägg av masase » 10 juni 2013, 12:31

Beim Schuss wird die Kugel mangels Pulverladung allein von der explodierenden Zündmasse durch den Lauf getrieben. Hierdurch bedingt ist die Schusspräzision eines Zimmerstutzens erheblich schlechter als bei einem modernen Match-Luftgewehr, weil sich bei der winzigen Menge des Treibmittels Abweichungen umso stärker auswirken.
Texten i Wikipedia postulerar att kulan enbart drivs med tändhatt.

Är det någon specifik del av texten du vill ha översatt?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: zimmerstutsen

Inlägg av varjag » 10 juni 2013, 12:38

Walentin skrev:Hej och Tack Australien för tips. Tyvärr blir den automatiska översättningen nästan obegriplig men de som drivs
med enbart en tändhatt näms inte tyvärr. Var de vanliga i Australien förr ?
Wargöra Sverige
Hej Walentin.
Trots livslångt umgänge med skjutvapen och deras ammuniton av de flesta slag - har jag bara flyktig bekantskap med
Zimmerstütsen. Jag är bekant med tre - som saknade krutladdning och enbart hade tändfulminatet som drivmedel.
En - som jag aldrig träffat i levande livet - var Gustav Genschow & Co AG's (GECO) 4mm Übungsmunition GECO av årgång 1920.....

http://naboje.org/node/5470
- fanns både i rimfire och centre-fire varianter
En konkurrent till ovanstående - var RWS (Rheinisch-Westfälische Sprengstoff AG) utbud av 4mm Übungsmunition M.20.....bild nedan -
4mm RWS.PNG
4mm RWS.PNG (71.54 KiB) Visad 3511 gånger
- som presenterades 1921.
RWS M.20 användes förutom i Zimmerwaffen - ganska talrikt i diverse instickspipor i automatpistoler - för - just kammarskytte på 30-talet. De enda jag sett, hade ett arrangemang där kammarpatronen infördes bakifrån i en ''dummy-hylsa'' av pistolens orginalkaliber - men försedd med en 4mm's instickspipa och med centralantändning f. patronen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14669686

http://www.lothar-walther.com/203.php

Jag skjöt även 2-3 skott med ett sånt vapen (PPK) - men dom där RWS M.20 - var dyra som fasen (c:a 1958-59) så jag
avstod från flera... :D
Man var naturligtvis tvungen ladda om vapnet mellan varje skott med mantelrörelse.

Den sista och vanligaste i modern tid - är .22 BB Cap-
bb caps.jpg
bb caps.jpg (31.08 KiB) Visad 3511 gånger
- här igen i RWS's tappning. Och igen, med sfärisk blykula, enbart driven av ''salongspatronens'' tändfulminat.

De första två, är sällsynta idag. .22 BB Cap - kan fås i handeln i Australien men är dyr och svår att hitta.

varjagen använde framgångsrikt en gång i tiden .22BB Cap i ett rostigt gammalt salongsgevär - försett med hemmagjord
ljuddämpare (av plaströr & stålull) i ''uppfostrande syfte'' - till de vovvar, som oförsiktigt försökte förätta sin tarv -
på varjagens gräsmatta :lol:

Dom flesta - var mycket läraktiga!

Varjag

Walentin
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 december 2012, 14:00

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Walentin » 12 juni 2013, 19:58

Hej och Tack till masase. Jag ser gärna en översättning från Wikepedia där det framgår att Zimmerstutsen laddades
med en vanlig tändhatt (sådana som användes till slaglåsgevär t.ex.) De vanliga 4 mm kantantända hylsorna hade
bara tändsatsen som drivkraft de ochså men de var inga tändhattar som satt på en nippel.
Den tyska m/20 patronen har jag aldrig hört att den användes till zimmerstutsen, den var ju en typisk patron för
instickspipor. Hälsningar från Walentin

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: zimmerstutsen

Inlägg av masase » 12 juni 2013, 23:51

masase skrev:Beim Schuss wird die Kugel mangels Pulverladung allein von der explodierenden Zündmasse durch den Lauf getrieben. Hierdurch bedingt ist die Schusspräzision eines Zimmerstutzens erheblich schlechter als bei einem modernen Match-Luftgewehr, weil sich bei der winzigen Menge des Treibmittels Abweichungen umso stärker auswirken.
Vid skott drivs kulan enbart av tändhatten genom loppet. På grund av detta är precisionen betydigt sämre än ett modernt tävlingsluftgevär eftersom den minimala mängden drivmedel gör att avvikelser slår igenom.

Walentin
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 december 2012, 14:00

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Walentin » 13 juni 2013, 11:24

Tack masase för översättningen den förefaller övertygande men jag är ändå tvekande till ordet tändhatt.
En tom 4 mm.kantantänd hylsa utan krut och prj, med endast en tändsats kan ev. ochså kallas tändhatt
doch inte i Sverige. En sådan tom hylsa skall då placeras i ett uttag i pipans bakplan, vilket var det allra
vanligaste beträffande zimmerstutsen, eller ochså var rundkulan monterad i hylsan vilket då blev en färdig
patron. De zimmerstutsen som drevs av en vanlig tändhatt hade en tapp (piston) i pipans bakkant där
tändhatten påträddes, liksom på ett vanligt slaglåsgevär och laddades från mynningen.
Hälsningar Walentin

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: zimmerstutsen

Inlägg av Niklas71 » 13 juni 2013, 15:10

masase skrev:
masase skrev:Vid skott drivs kulan enbart av tändhatten genom loppet. På grund av detta är precisionen betydigt sämre än ett modernt tävlingsluftgevär eftersom den minimala mängden drivmedel gör att avvikelser slår igenom.
OT: Det mesta har betydligt sämre precision än ett modernt tävlingsluftgevär på kortare avstånd. På 10 m med rätt kula har min tävlingsbössa en spridning på ca 0.2 mm för en femskottsserie... Moderna luftgevär sprider i princip ingenting, det sköter "lavetten" (det vill säga skytten) om alldeles själv.

//Niklas

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: zimmerstutsen

Inlägg av KoteGaeshi » 1 oktober 2014, 23:47

varjag skrev:
http://naboje.org/node/5470
- fanns både i rimfire och centre-fire varianter
En konkurrent till ovanstående - var RWS (Rheinisch-Westfälische Sprengstoff AG) utbud av 4mm Übungsmunition M.20.....bild nedan -
4mm RWS.PNG
- som presenterades 1921.
RWS M.20 användes förutom i Zimmerwaffen - ganska talrikt i diverse instickspipor i automatpistoler - för - just kammarskytte på 30-talet. De enda jag sett, hade ett arrangemang där kammarpatronen infördes bakifrån i en ''dummy-hylsa'' av pistolens orginalkaliber - men försedd med en 4mm's instickspipa och med centralantändning f. patronen.
Jepp - sådana har jag provskjutit, i Krigsm... ehm. Kronans gevär m/38 m.h.a "instickspipa" i form av en ihålig "blindpatron" med räfflat lopp. Precisionen var sådär på ~20 meters avstånd.. Meckigt att ladda om, minst sagt, då slagstiftet tryckte in hylsan rätt rejält i "patronläget". :)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar