Varför inte högerstyrda bilar?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av hilbert » 16 april 2013, 21:57

Som bekant hade vi vänstertrafik fram till september 1967.
Men varför hade vi inte högerstyrda bilar?
vänsterstyrda bilar i vänstertrafik måste ha varit ganska farligt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av millgard » 16 april 2013, 22:05

Sverige hade av hävd vänstertrafik men importerade bilar främst från (och sedermera exporterade till) USA. Det var endast GB som hade vänstertrafik och därtill en inhemsk bilindustri som gjorde högerstyrda bilar.

Dessvärre genomfördes en folkomröstning i frågan 1955 med följden att ytterligare tolv års trafikvansinne fortsatte på svenska vägar, bla med den sk "ormen"; när bakomliggande bilar svängde ut för att se om kusten var klar inför omkörning. Ett plötsligt möte - pang.

Så svaret är enkelt: det har alltid varit vänstertrafik i Sverige till skillnad från kontinenten, där högertrafik tidigt blev regel. Jag vill minnas att detta, liksom flertalet andra kloka reformer, hade franskt ursprung.

crnagora
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2 september 2004, 18:06
Ort: Sydost

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av crnagora » 17 april 2013, 20:53

Tja, i en intervju med någon som haft körkort sen 1920-talet så sas det att att det i början fanns en fördel med vänsterstyrning i vänstertrafik.
De flesta vägarna var länge så smala, krokiga och dåliga och trafiken så liten att omkörning ändå sällan var aktuellt, det gick många gånger knappt att mötas ens.
Däremot hade man bättre koll på vägkanten till vänster, och minskade risken att köra ner i diket där, något som annars var lätt hänt.
Den besvärliga bilköerna som nämndes, blev inte vanliga förrän bilantalet ökade på 50-talet, och vägarna började få modernare standard. Och det var då som förslaget att gå över till högertrafik kom.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av a81 » 17 april 2013, 22:18

Man kan väl i alla fall konstatera att om vänstertrafiken behållits i Sverige så hade vi troligen haft högerstyrda bilar i dag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juni 2013, 14:08

crnagora skrev:Tja, i en intervju med någon som haft körkort sen 1920-talet så sas det att att det i början fanns en fördel med vänsterstyrning i vänstertrafik.
De flesta vägarna var länge så smala, krokiga och dåliga och trafiken så liten att omkörning ändå sällan var aktuellt, det gick många gånger knappt att mötas ens.
Däremot hade man bättre koll på vägkanten till vänster, och minskade risken att köra ner i diket där, något som annars var lätt hänt.
Den besvärliga bilköerna som nämndes, blev inte vanliga förrän bilantalet ökade på 50-talet, och vägarna började få modernare standard. Och det var då som förslaget att gå över till högertrafik kom.
Har också hört vissa saker från den äldre körkortsgruppen;
I samband med övergången till högertrafik så kändes det lite konstigt.
Men samtidigt var det också logiskt att göra så.
Har för mig att Teknikhistoria hade en liten notis om övergången från vänster till högertrafik en gång.
Om jag inte missminner mig så har vi diskuterat högerstyrda bilar tidigare men då i ett annat syfte.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av sonderling » 17 juni 2013, 10:03

Intressant fråga som jag också funderat över. Men importerade bilar från GB och Japan fick väl behålla ratten på sin sida eller? (Nu kanske det inte kom så många bilar från Japan men endå?)

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Markus Holst » 17 juni 2013, 10:23

Det underliga är väl att den svenska bilindustrin levererade högerstyrda bilar till Storbritannien men vänstetstyrda till Sverige.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2013, 20:01

sonderling skrev:Intressant fråga som jag också funderat över. Men importerade bilar från GB och Japan fick väl behålla ratten på sin sida eller? (Nu kanske det inte kom så många bilar från Japan men endå?)

Sonderling
Har för mig att jag såg svenskregistrerade privatbilar som var vänsterstyrda i Sverige för 20-30 år sedan. Vet inte om jag kommer ihåg det, om någon köpte en brittisktillverkat bil så fick den nya ägaren reservera sig om bilen skulle vara högerstyrd.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Markus Holst » 17 juni 2013, 20:09

Det har väl alltid funnits privatimporterade högerstyrda bilar. En kompis hade en högerstyrd Triumph Spitfire på 80-talet, samtidigt som en annan kompis hade en vänsterstyrd Triumph GT6

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2013, 22:18

Markus Holst skrev:Det har väl alltid funnits privatimporterade högerstyrda bilar. En kompis hade en högerstyrd Triumph Spitfire på 80-talet, samtidigt som en annan kompis hade en vänsterstyrd Triumph GT6
Då kan du passa på att fråga honom om han fick lämna ett krav eller önskemål att bilen skulle vara högerstyrd, om det är så skulle det besanna vad jag skrev i förra inlägget. :D

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av millgard » 18 juni 2013, 00:16

Markus Holst skrev:Det underliga är väl att den svenska bilindustrin levererade högerstyrda bilar till Storbritannien men vänstetstyrda till Sverige.
Vilka då, tänkte du? Saab 96 och PV444?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Donkeyman » 18 juni 2013, 07:55

Jag tog mitt bilkörkort i samband med högertrafiken 1967. Men jag hade mc-kort ett par år innan så jag hann köra en del i vänstertrafik. Och visst fanns det högerstyrda bilar, men det var inte vanligt. Däremot fortsatte posten med högerstyrda bilar ganska länge efter högeromläggningen. Detta därför att lantbrevbäraren skulle kunna köra nära brevlådorna och lägga i breven utan att öppna dörren. Jag minns också att några droskor i Stockholm körde högerstyrt de första åren. Det var ju så att telefonen på de flesta hållplatser hamnade till höger om bilen och med högerstyrt slapp chaffisen gå runt bilen för att kliva ut och svara.

Men den stora mängden med Svenska bilar var ju vänsterstyrda i vänstertrafik och när trafiken ökade efter kriget blev det en stor olägenhet. Varför det blev så anar jag inte. Gammal tradition antagligen. Folkomröstningen gav ju en enorm seger för dem som ville fortsätta med vänstertrafik men bara några få år efter omläggningen fanns det knappast någon som ansåg att det var fel att byta sida på vägen. Vilket nog också var traditionens makt.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av kblomster » 19 juni 2013, 15:22

Donkeyman skrev:Däremot fortsatte posten med högerstyrda bilar ganska länge efter högeromläggningen. Detta därför att lantbrevbäraren skulle kunna köra nära brevlådorna och lägga i breven utan att öppna dörren.
Detta är väl fortfarande standard på lantbrevbärarbilar? Vet att jag sett högerstyrda sådana så sent som för några år sedan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13601
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2013, 15:48

Köra lantbrevbäring med vänsterstyrda bilar måste vara en enorm olägenhet när man skall lägga post i folks brevlådor. Postens bilar är fortfarande högerstyrda.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför inte högerstyrda bilar?

Inlägg av millgard » 20 juni 2013, 12:57

Visst är de högerstyrda... och kommer nog så att förbli .

Skriv svar