Ånga i Londons tunnelbana

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 7323
Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
Ort: Sverige

Ånga i Londons tunnelbana

Inlägg av Marcus » 17 dec 2012 20:47

Det hade varit en intressant upplevelse att få åka med på denna resan.
A steam train built more than 100 years ago took to London's Underground system at the weekend.
Transport for London is operating a service on 13 January to commemorate 150 years since the first London Tube journey.
A test run took place in the early hours of Sunday morning in preparation for the 300 passengers who applied for tickets through a ballot.
Video på http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-20759707

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1018
Blev medlem: 27 jul 2003 14:41

Re: Ånga i Londons tunnelbana

Inlägg av Johan Matsson » 19 dec 2012 06:20

Det jag tänkt på med London Underground är att vagnarna är trånga och det är lågt i tak. Känns klaustrofobiskt. Kan det ha att göra med att många av gångarna är så pass gamla tro?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5499
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Ånga i Londons tunnelbana

Inlägg av Sarvi » 19 dec 2012 09:01

Det finns två storlekar på tunneltåg till London Underground, för att passa två olika lastprofiler i djupa tunnlar respektive ytliga tunnlar. Den större lastprofilen som medger högre och bredare tåg finns i de ytliga tunnlarna som byggdes först, med "cut-and-cover"-teknik. Den mindre lastprofilen finns i de djupare tunnlar som byggdes senare, med "tunneling shield"-teknik.

Ångloksdragna tåg fanns bara i de ytliga, äldre tunnlarna.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 feb 2012 18:27

Re: Ånga i Londons tunnelbana

Inlägg av Anders Ström » 19 dec 2012 14:50

På många av de ävldre ångloksdragna linjerna har senare det öppna diket byggts över på flera ställen. Dessutom har flera ventilationsschakt murats igen, som på stationen Baker Street från filmen. Dessutom har flera tidigare öppna stationer senare försetts med lanternintak.
Påpekas kan att även Wiens tunnelbana från början var ångloksdragen.