SAAB har gått till historien
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
SAAB har gått till historien
http://svt.se/2.22620/1.2651899/saabkon ... ett_faktum
SAAB-bilar som man minns!!!
http://svt.se/svt/road/Classic/article/ ... popup=true (bildspel)
Ja, nu är konkursen nära, har för mig att jag har ett nummer av Classic Cars som har SAAB som tema. Polisen hade SAAB-bilar under 1950-till början på 1970-talen. Men polisen klagade lite grann på bilen när man skulle gripa en person som gjorde våldsamt motstånd. Att denna person kunde komma åt föraren och störa denna.
Stefan
SAAB-bilar som man minns!!!
http://svt.se/svt/road/Classic/article/ ... popup=true (bildspel)
Ja, nu är konkursen nära, har för mig att jag har ett nummer av Classic Cars som har SAAB som tema. Polisen hade SAAB-bilar under 1950-till början på 1970-talen. Men polisen klagade lite grann på bilen när man skulle gripa en person som gjorde våldsamt motstånd. Att denna person kunde komma åt föraren och störa denna.
Stefan
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
- Ort: Södermanland
Re: SAAB har gått till historien
Jag är tyvärr inte förvånad över att en konkurs kom till slut. Är faktiskt mer förvånad över att det dröjt så länge. Vill minnas att jag i en annan tråd i ämnet sa något i stil med att jag då tyckte att det var fel att skjuta in pengar i företaget då det kändes som konstgjord andning på en redan död människa. Tyvärr hade jag rätt.
Senast redigerad av 1 Fredrik Andersson, redigerad totalt 19 gånger.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
Re: SAAB har gått till historien
I början hoppades jag att SAAB skulle ta sig ur krisen, bilarna var charmiga och förtjänade bättre. Men allt eftersom soppan kokades ihop och SAAB drogs ner i såpoperarnas träsk, önskade jag mer att någon skulle göra slut på lidandet för både människorna som jobbar på SAAB och för minnet av SAAB.
/CvD
/CvD
Re: SAAB har gått till historien
Tror att konkurs, i det här läget, inte behöver vara sämre än en skakig rekonstruktion. Det är fullt möjligt att exempelvis Youngman köper Saab med bara den nya plattformen (Phoenix) och slipper kopplingen till GM, och kör igång produktionen Trollhättan i någon form om ett år eller två, jämför http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14106512.ab. Sedan innebär det säkert ändå inte ett Saab med nuvarande personalstyrka, i alla fall inte än på flera år.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: SAAB har gått till historien
SAAB kan iallafall glädjas åt att de införde turbon, 1978 tror jag att det var.
Stefan
Stefan
Re: SAAB har gått till historien
Uppenbarligen tyckte kineserna annorlunda....och GM var väll rädda att företaget skulle bli för framgångsrikt i kinesisk ägo och var uppenbarligen inte villiga att gå med på någon tekniklinsens...Fredrik Andersson skrev:Jag är tyvärr inte förvånad över att en konkurs kom till slut. Är faktiskt mer förvånad över att det dröjt så länge. Vill minnas att jag i en annan tråd i ämnet sa något i stil med att jag då tyckte att det var fel att skjuta in pengar i företaget då det kändes som konstgjord andning på en redan död människa. Tyvärr hade jag rätt.
Tror det var en insändare som skrev något i denna stil... om inte GM skulle fått alla dessa miljardstöd skulle GM varit i konkurs också och då skulle de inte haft något att säga till om när kineserna ville köpa Saab
Men problemet med Saab var att det var alldeles för litet för att klara av de enorma utvecklingskostnaderna....så det fanns bara två alternativt satsa massivt eller lägga ner.....nu blev det nedläggning....
Re: SAAB har gått till historien
Det är en del av Saabs problem, men det hade kanske kunnat lösas om Saab hade haft bra ägare. Som en del i en stor koncern spelar inte storleken på ett enskilt märke så stor roll (märken som Alfa Romeo, Seat, Lancia och Skoda var för några år sedan inte särskilt mycket större än Saab). Hade Saab fått europeiska ägare i stället för GM för dryga 20 år sedan, så tror jag att läget hade kunnat vara annorlunda. Svensk och amerikansk företagskultur verkar inte gå så bra ihop, trots relativt lika kultur i övrigt. Fords ägande av Volvo var inte heller utan problem.a77 skrev:Men problemet med Saab var att det var alldeles för litet för att klara av de enorma utvecklingskostnaderna....så det fanns bara två alternativt satsa massivt eller lägga ner.....nu blev det nedläggning....
Sedan måste man komma ihåg att det till stor del handlar om politik. Det finns en överproduktion av bilar i världen och då är det lättast att lägga ner och det görs minst för att rädda kvar bilindustrin i marknadsliberala länder som Sverige och Storbritannien. Jag upplever att vi svenskar ofta tror att saker sköts lite mer marknadsmässigt och utan politiskt inflytande är det i verkligheten gör.
Här är för övrigt en annan artikel som kan vara intressant: http://www.e24.se/business/bilanalytike ... 244135.e24.
-
- Medlem
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 17 december 2012, 04:25
Re: SAAB har gått till historien
Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...
Re: SAAB har gått till historien
Vadan denna bitterhet? Har du nån gång blivit överlistad av ett förargligt växelspakslås som gav svåra minnen, eller är det något annat?DonaldDuck skrev:Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...
//Niklas, som tycker det är synd varje gång svensk teknik nedvärderas och försvinner...
Re: SAAB har gått till historien
Förstår inte heller detta Saab-hat. Saabs problem handlade om för små volymer, bilar som var för påkostade för det pris man kunde ta, för långa livscykler på bilarna (10-12 år i stället för 6-8 år), svagt stöd från regering/region, "fel" ägare, etc. Dåliga bilar var och är det inte frågan om!Niklas71 skrev:Vadan denna bitterhet? Har du nån gång blivit överlistad av ett förargligt växelspakslås som gav svåra minnen, eller är det något annat?DonaldDuck skrev:Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...
//Niklas, som tycker det är synd varje gång svensk teknik nedvärderas och försvinner...
Re: SAAB har gått till historien
Saab var inte ingenjörsmässigt dåliga bilar. Men finishen var dålig. Småfel som handtag som lossnade etc fick min pappa att tröttna på sin i övrigt utmärkta Saab 900. Han köpte en Nissan istället. Ful, men med perfekt finish.a81 skrev:Förstår inte heller detta Saab-hat. Saabs problem handlade om för små volymer, bilar som var för påkostade för det pris man kunde ta, för långa livscykler på bilarna (10-12 år i stället för 6-8 år), svagt stöd från regering/region, "fel" ägare, etc. Dåliga bilar var och är det inte frågan om!
Ovan antydda problem lyckades nog GM rätta till hos Saab, men sedan kom andra problem som dem a81 nämner. Min kärleksförklaring till Saab ges här: http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... -saab.html Jag skriver t.ex att Saab aldrig gjort en ful bil medan Volvo ofta trillade i diket härvid. Saab var ett ingenjörsdrivet företag, vilket märktes både på flyg- och bilsidan (bilföretaget tog in sysslolösa flygingenjörer när man startade). Men det blev snygga bilar också och för det ska jag alltid prisa dem. Nog trivs jag även bakom ratten i en, säg, Volvo 940, men Saab är som helhet något unikt. Och detta unika är inte svenskt. Jo delvis, men det är något mer: det är ett tidlöst konstverk
Re: SAAB har gått till historien
Visst var GM också bra för Saab i vissa avseende, men GM:s "badge engineering" och Saabs ingenjörsdrivna företagskultur gick inte ihop. Som jag ser det blev det en inte helt lyckad kompromiss mellan två ytterligheter.
Re: Sv: SAAB har gått till historien
GM var i ett avseende bra för SAAB: Pengar. I andra avseenden dålig.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: SAAB har gått till historien
I söndags var det ett program om SAAB, men det berörde om vissa anställda om jag har fattat det rätt.
Stefan
Stefan