SAAB har gått till historien

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

SAAB har gått till historien

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 december 2011, 18:57

http://svt.se/2.22620/1.2651899/saabkon ... ett_faktum

SAAB-bilar som man minns!!!

http://svt.se/svt/road/Classic/article/ ... popup=true (bildspel)

Ja, nu är konkursen nära, har för mig att jag har ett nummer av Classic Cars som har SAAB som tema. Polisen hade SAAB-bilar under 1950-till början på 1970-talen. Men polisen klagade lite grann på bilen när man skulle gripa en person som gjorde våldsamt motstånd. Att denna person kunde komma åt föraren och störa denna.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av Fredrik Andersson » 19 december 2011, 20:17

Jag är tyvärr inte förvånad över att en konkurs kom till slut. Är faktiskt mer förvånad över att det dröjt så länge. Vill minnas att jag i en annan tråd i ämnet sa något i stil med att jag då tyckte att det var fel att skjuta in pengar i företaget då det kändes som konstgjord andning på en redan död människa. Tyvärr hade jag rätt.
Senast redigerad av 1 Fredrik Andersson, redigerad totalt 19 gånger.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av CvD » 19 december 2011, 22:13

I början hoppades jag att SAAB skulle ta sig ur krisen, bilarna var charmiga och förtjänade bättre. Men allt eftersom soppan kokades ihop och SAAB drogs ner i såpoperarnas träsk, önskade jag mer att någon skulle göra slut på lidandet för både människorna som jobbar på SAAB och för minnet av SAAB. :(

/CvD

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av a81 » 20 december 2011, 19:01

Tror att konkurs, i det här läget, inte behöver vara sämre än en skakig rekonstruktion. Det är fullt möjligt att exempelvis Youngman köper Saab med bara den nya plattformen (Phoenix) och slipper kopplingen till GM, och kör igång produktionen Trollhättan i någon form om ett år eller två, jämför http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14106512.ab. Sedan innebär det säkert ändå inte ett Saab med nuvarande personalstyrka, i alla fall inte än på flera år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2011, 19:28

SAAB kan iallafall glädjas åt att de införde turbon, 1978 tror jag att det var.

Stefan

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av a77 » 20 december 2011, 22:13

Fredrik Andersson skrev:Jag är tyvärr inte förvånad över att en konkurs kom till slut. Är faktiskt mer förvånad över att det dröjt så länge. Vill minnas att jag i en annan tråd i ämnet sa något i stil med att jag då tyckte att det var fel att skjuta in pengar i företaget då det kändes som konstgjord andning på en redan död människa. Tyvärr hade jag rätt.
Uppenbarligen tyckte kineserna annorlunda....och GM var väll rädda att företaget skulle bli för framgångsrikt i kinesisk ägo och var uppenbarligen inte villiga att gå med på någon tekniklinsens...

Tror det var en insändare som skrev något i denna stil... om inte GM skulle fått alla dessa miljardstöd skulle GM varit i konkurs också och då skulle de inte haft något att säga till om när kineserna ville köpa Saab

Men problemet med Saab var att det var alldeles för litet för att klara av de enorma utvecklingskostnaderna....så det fanns bara två alternativt satsa massivt eller lägga ner.....nu blev det nedläggning....

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av a81 » 21 december 2011, 23:54

a77 skrev:Men problemet med Saab var att det var alldeles för litet för att klara av de enorma utvecklingskostnaderna....så det fanns bara två alternativt satsa massivt eller lägga ner.....nu blev det nedläggning....
Det är en del av Saabs problem, men det hade kanske kunnat lösas om Saab hade haft bra ägare. Som en del i en stor koncern spelar inte storleken på ett enskilt märke så stor roll (märken som Alfa Romeo, Seat, Lancia och Skoda var för några år sedan inte särskilt mycket större än Saab). Hade Saab fått europeiska ägare i stället för GM för dryga 20 år sedan, så tror jag att läget hade kunnat vara annorlunda. Svensk och amerikansk företagskultur verkar inte gå så bra ihop, trots relativt lika kultur i övrigt. Fords ägande av Volvo var inte heller utan problem.

Sedan måste man komma ihåg att det till stor del handlar om politik. Det finns en överproduktion av bilar i världen och då är det lättast att lägga ner och det görs minst för att rädda kvar bilindustrin i marknadsliberala länder som Sverige och Storbritannien. Jag upplever att vi svenskar ofta tror att saker sköts lite mer marknadsmässigt och utan politiskt inflytande är det i verkligheten gör.

Här är för övrigt en annan artikel som kan vara intressant: http://www.e24.se/business/bilanalytike ... 244135.e24.

DonaldDuck
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 december 2012, 04:25

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av DonaldDuck » 16 februari 2013, 01:45

Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av Niklas71 » 19 mars 2013, 18:22

DonaldDuck skrev:Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...
Vadan denna bitterhet? Har du nån gång blivit överlistad av ett förargligt växelspakslås som gav svåra minnen, eller är det något annat? :wink:

//Niklas, som tycker det är synd varje gång svensk teknik nedvärderas och försvinner...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av a81 » 20 mars 2013, 20:15

Niklas71 skrev:
DonaldDuck skrev:Tja, vad ska man säga.. Ännnu en övervärderad, övervärderad, ful och totalt intetsägande skrothög har äntligen förpassats dit den hör hemma...
Vadan denna bitterhet? Har du nån gång blivit överlistad av ett förargligt växelspakslås som gav svåra minnen, eller är det något annat? :wink:

//Niklas, som tycker det är synd varje gång svensk teknik nedvärderas och försvinner...
Förstår inte heller detta Saab-hat. Saabs problem handlade om för små volymer, bilar som var för påkostade för det pris man kunde ta, för långa livscykler på bilarna (10-12 år i stället för 6-8 år), svagt stöd från regering/region, "fel" ägare, etc. Dåliga bilar var och är det inte frågan om!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av lampros » 20 mars 2013, 20:44

a81 skrev:Förstår inte heller detta Saab-hat. Saabs problem handlade om för små volymer, bilar som var för påkostade för det pris man kunde ta, för långa livscykler på bilarna (10-12 år i stället för 6-8 år), svagt stöd från regering/region, "fel" ägare, etc. Dåliga bilar var och är det inte frågan om!
Saab var inte ingenjörsmässigt dåliga bilar. Men finishen var dålig. Småfel som handtag som lossnade etc fick min pappa att tröttna på sin i övrigt utmärkta Saab 900. Han köpte en Nissan istället. Ful, men med perfekt finish.

Ovan antydda problem lyckades nog GM rätta till hos Saab, men sedan kom andra problem som dem a81 nämner. Min kärleksförklaring till Saab ges här: http://lennart-svensson.blogspot.se/201 ... -saab.html Jag skriver t.ex att Saab aldrig gjort en ful bil medan Volvo ofta trillade i diket härvid. Saab var ett ingenjörsdrivet företag, vilket märktes både på flyg- och bilsidan (bilföretaget tog in sysslolösa flygingenjörer när man startade). Men det blev snygga bilar också och för det ska jag alltid prisa dem. Nog trivs jag även bakom ratten i en, säg, Volvo 940, men Saab är som helhet något unikt. Och detta unika är inte svenskt. Jo delvis, men det är något mer: det är ett tidlöst konstverk

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av a81 » 20 mars 2013, 22:05

Visst var GM också bra för Saab i vissa avseende, men GM:s "badge engineering" och Saabs ingenjörsdrivna företagskultur gick inte ihop. Som jag ser det blev det en inte helt lyckad kompromiss mellan två ytterligheter.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: SAAB har gått till historien

Inlägg av millgard » 21 mars 2013, 06:57

GM var i ett avseende bra för SAAB: Pengar. I andra avseenden dålig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: SAAB har gått till historien

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 juli 2013, 15:59

I söndags var det ett program om SAAB, men det berörde om vissa anställda om jag har fattat det rätt.

Stefan

Skriv svar