Varfoer aer alla bilar graaa?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 23 september 2011, 10:36

Wooster skrev:Högst ovetenskapligt så tror jag att det är kulturellt betingat, en svart eller grå bil sticker inte ut utan smälter istället in i den stora massan, till skillnad från exempelvis en knallgul. Och de allra flesta vill hellre ha en anonym bil än en som sticker ut.

Jämför med kläder, varför är nästan alla kostymer svarta, grå eller mörkblå?
Ja, intressant jämförelse med kläder och då inte bara kostymer. Jag har en högst subjektiv bild av att även bland kläder har antalet färgglada alternativ nedgått. På det glada flummiga sjuttiotalet fanns både herr och damkläder i rengbågens alla färger - skarpa och inte grådaskiga. Nu tycker jag att över hälften av alla bra... kvinnor som är ute och festar är svartklädda.

Samma sak gäller bilfärger, sjuttiotalet många val, numer huvudsakligen grådaskigt.

Så en anledning om inte huvudanledningen är helt enkelt mode, kanske mer än att inte sticka ut från massan - eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Blixten » 23 september 2011, 10:37

Hans skrev: När jag spenderade ett par månader i Californien förra årtusendet fick jag av osäker källa höra att för vissa biltyper (typ sportbil?) så var försäkringen dyrare för svarta och röda.

MVH

Hans
Eftersom du uppskattade historien om Silverpilen bjuder jag på ytterligare en bilfärgsanekdot:

På nittitalet(?) ville Volvo pimpa sitt varumärke och levererade T-Gul, en vanlig tråkvolvo med absurt många hästkrafter och illgul kaross. Till Volvochefernas förvåning och förtvivlan så sålde den inte bra på den viktigaste marknaden; USA och inte i Kalifornien där folket förväntas uppskatta både hästkrafter och fräck design. Volvocheferna åkte till USA och träffade cheferna där men ingen kunde förkara det. Till slut träffade dom på en praktikant som vågade kläcka ur sig det alla amerikanerna visste: gul bil betyder att man är bög.

Volvos nästa muskelbil hette visst T -Röd.

Disclaimer: Det enda jag på något sätt påstår är sant med historien är att jag fått den berättad för mig :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 23 september 2011, 10:48

Blixten skrev:bilfärgsanekdot:
Mer om HBTQ-bilar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 23 september 2011, 12:05

En annan sak som slog mig är att grådaskiga bilar har ju en utmärkt kamoflagefärg för att inte synas bland asfalt och betong = högre risk för olyckor. En snabbtrål bekräftadde det hela lite halvt.
MUARC skrev:Compared to white, colours such as black, blue, grey and others ranking lower on the visibility index were associated with higher crash risk in daylight hours
http://www.mynrmacommunity.com/motoring ... -your-car/

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Giancarlo » 23 september 2011, 12:41

Några teorier:
Återförsäljning? Grå är en neutral färg som passar alla. Om man vill sälja bilen i andra hand kan det vara bra att inte ha en som sticker ut för mycket, för då kanske kunder välja bort den på grund av det. Alltså grå.

Tyskt designmode? Kollar in Audis hemsida: http://www.audi.com/com/brand/en/models ... aloon.html
- Grått grått grått grått. Och liknande är det hos BMW med flera. Svårt att hitta en röd bil, men det går lätt att finna hos KIA, Toyota t.ex.

Gråa bilar ser väl lite mer hightech ut? Jag tycker de kan föra tankarna till samtida arkitektur med dess stora fokus på glas och stål t.ex.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 september 2011, 14:47

Elegans- och statusfaktorn skall nog inte underskattas. Även i länder som inte använder vägsalt. Ni som varit i Kina har säkerligen noterat att samtliga statstjänstemän i Kina kör svarta bilar. Oftast Audi, men alltid svarta. Samma fenomen finns säkerligen i Afrika eller arabvärlden.

Kanske är det så att vi går mot en mer färgglad bilpark, att andelen tvärtom har ökat sedan 1911, men vi förleds att tro av marknaden att gråsvart går mot 100%? Exkluderas sportbilar vore det intressant att se en sådan statistik. Alla gamla bilar är ju gråsvarta på sina svartvita foton :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Giancarlo » 24 september 2011, 15:10

Mathias Forsberg skrev: Kanske är det så att vi går mot en mer färgglad bilpark, att andelen tvärtom har ökat sedan 1911, men vi förleds att tro av marknaden att gråsvart går mot 100%? Exkluderas sportbilar vore det intressant att se en sådan statistik. Alla gamla bilar är ju gråsvarta på sina svartvita foton :)
Du har ju sannerligen ett långt perspektiv här.., Inte ovanligt på skalman där vi nästan lever i det förflutna. Minns att röd var den mest populära bilfärgen i Sverige för bara några år sen. Det går väl i vågor?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av a81 » 25 september 2011, 18:01

Tror att det främst handlar om två faktorer varför nyare bilar ofta är gråa eller svarta:

Nymodernismen/minimalismen som slog igenom kring 2000 har inneburit att många tycker att det är för vågat att ha färg på bilen. Har man ett hem där allt bara är vitt, grått och svart, så "vågar" man inte ha en gul, grön eller röd bil.

Leasingsystemet i Sverige medför att nästan alla dyrare bilar börjar sina "liv" som leasingbilar. Om jag minns rätt är andelen leasingbilar sådär 80 procent av försäljningen av premiumbilar (Volvo, Mercedes, Saab, Audi, BMW, etc) i Sverige. Privatkunderna köper begagnat eller billigare märken som Skoda och Kia. Jag skulle gissa att den som tar ut en leasingbil är lite mera återhållsam med färgvalen, dessutom handlar det ofta om personer i en viss ålder och samhällsgrupp, vilka ofta hakat på den minimalistiska trenden.

Skriv svar