Varfoer aer alla bilar graaa?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 20 september 2011, 19:36

Utan aa, ae och oe maaste det bli graaa ;-)
Tidigare var det mer faergsprakande. I alla fall efter T-Forden. Varfoer? Iranpolaren haevdade att metallic-faerg aer mer resistent men det foerklarar inte graa. Naagon?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 september 2011, 00:59

För min del handlar det om praktiska faktorer - du behöver inte tvätta den alls lika mycket som om du t ex har en svart bil. Bor man halvt på landsbygden är det inte ovanligt med grusvägar eller asfaltsvägar som är nedlerade från böndernas maskiner. Men huruvida grått är snyggt vette fasen...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Johan Matsson » 21 september 2011, 06:00

Är det inte bara mode då? Vissa modeller passar i vissa färger brukar jag tycka. Grå är en seriös färg men tittar man på Bently kommer man väl knappast undan med någånting annat än svart. Aston Martin kommer ofta bronsfärgade nuförtiden, förr var de väl ofta gröna? Första Mustangen var för det mesta orange. Ferarri skall väl nästan alltid vatra röd. Det är säkert en specifik varumärkes nyans dessutom, kan jag ge mig på. OSV. Men för att spinna vidare på Fredrik Andersson, Japanska bilar är vanliga och rostar lätt? Då blir det snart skitfukt med vitt.

Rena gissningar från min sida.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Blixten » 21 september 2011, 10:30

Jag håller med fredrik Andersson: gråa bilar blir inte lika skitiga dvs skiten syns inte. Och så råkar grått vara på modet..

Du kan få en lite mer poetisk förklaring. Alla tråkbilar, typ Toyota som jag själv kör (grå) vill se ut som Mercedes. Mercedes är av tradition silvergrå, iallfall de Mercor som brås på Daimler, den sportiga anfadern i Daimler-Benz-familjen.

Varför är Mercedes grådå? Jo, vid ett tillfälle skulle Mercedes tävla i Tysklands vita racingfärg. När bilen skulle kontrollvägas före loppet visade sig den vara något kilo för tung. Varje onödigt gram måste bort, inklusive målarfärgen på aluminiumskalet. Mercedes vann loppet och Sliverpilen var född!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 21 september 2011, 11:23

Tack för Mercedeshistorien, du har inte mer?

Att det är mer praktiskt genom att skiten inte syns lika bra stämmer väl - men jag är säker på att av de som köper gråa bilar är det bara ett fåtal som väljer av den anledningen.

Lite läsning:

http://autos.aol.com/article/gm-gray-car-strategy/

http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... s%3F&mid=0

Vanligaste färgen på en personbil år 2010

Färg och Andel
Silver/Grå 31,6%
Blå 17,4%
Röd 17,2%
Svart 11,0%
Vit 8,1%
Grön 7,9%
Brun 3,5%
Gul 1,5%

http://www.vk.se/Article.jsp?article=417328

Jag inbillar mig att andelen grå/silver går upp om man inkluderar grå- och silverdaskiga varianter av de övriga färgerna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av CvD » 21 september 2011, 11:51

Hans skrev:Tack för Mercedeshistorien, du har inte mer?

MVH

Hans
Ser ut som att åtminstone Wikipedia tvivlar lite på den teorin.
In the 1930s the Mercedes-Benz and Auto Union teams did not apply the traditional German white paint, and the bare sheets of metal gave rise to the term Silver Arrows. Porsche in the 1950s and 1960s also retained the silver colouring, although other German teams in the 1960s (such as BMW) returned to white paint. Other German manufacturers like Mercedes-Benz and Audi (Auto Union) used silver paint when they returned to international racing in the 1990s. It is not known why the German teams in the 1930s did not apply white paint, although a myth developed that it was due to the need to be under a weight limit; however the first "Silver Arrow" raced in 1932, before a weight limit was imposed.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_in ... rs#History

Lite mer info
http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Arr ... f_the_name

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av varjag » 21 september 2011, 12:38

Iranpolaren haevdade att metallic-faerg aer mer resistent men det foerklarar inte graa. Naagon?
I varjagfamiljen har funnits/finns - fem ''metallic aluminium'' - bilar. Jag håller med Iranpolaren - att den färgen är mycket resistent - OM MAN SKÖTER OM DEN - och bilen inte står ute i solen, utan i garage.
Skit syns inte så mycket och tvättningarna blir glesare :D

Men till min fråga; Varifrån kommer alla SVARTA bilar?????
En ny ''craze'' - och svarta bilar fyller trafikbilden - åtminstone här i Australien --
Svart är ju den allra djävligaste färgen - varenda dammkorn och skitstänk, skriker i högan sky! Dessutom - i australiskt klimat, kan man grädda bröd inuti - efter någon timmas parkering i tropiskt solsken....
Efter att svart varit T-Fordens enda val, minskade antalet svarta bilar dramatiskt under de senare halvseklet. Fram till omkring 1970, var väl alla svenska taxis t.ex. - svarta. Därefter blev det bara presidenter och kungligheter som åkte i svart. Ja förstås också amerikanska maffian som körde svarta Cadillac & Lincoln Limousiner. Och den italienska - som exklusivt använde svarta Lancias.
I Sverige hörde jag att en stor dyr svart BMW betydde knark - sant?

Varjag

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 september 2011, 14:09

När jag blir ekonomiskt oberoende ska jag köpa en glänsande svart bil (behöver inte oroa mig för tropiska temperaturer under 11 av 12 månader häruppe...). Jag resonerar som så, att har jag råd att köpa en ny bil har jag också råd att köra den till biltvätten en gång i veckan. Fram till den dagen blir det olika gå nyanser som gäller.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Schwemppa » 21 september 2011, 14:41

Schwemppa var tvungen att skaffa en något begnagad Mazda förra sommaren, då den gamla trogna Fiaten inte längre behagade passera bilbesiktningen. :(

Nå Mazdan är någonting mitt emellan guld och silver - ganska odefinierbart egentligen. Jag försökte kalla den "champagnefärgad" eller "beige metallic" tills kollegan på jobbet konstaterade "du har en smutsfärgad bil". Nå, jag hade konstaterat att smutsen faktiskt inte syns på den, och den behöver tvättas betydligt mer sällan än den förra bilen (som var röd). :D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Wooster » 21 september 2011, 15:24

Har en svart bil, men det är mest av snålhet. Man kunde välja mellan svart, vit och röd, alla andra kostade extra - och då är svart den mest eleganta. Även om den kanske blir lite smutsigare lite snabbare så är det inget som jag sover dåligt för på nätterna.

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Niklas71 » 22 september 2011, 09:31

Själv har jag som ett av mina livsmål att jag aldrig ska äga en "smutsfärgad" bil, det vill säga någon variant av grått/silver/fågelsk*t. När vi skulle köpa oss en begagnad Saab 9-5 för två år sedan så föll nog minst 2/3 av utbudet bort på det kriteriet, fast så småningom hittade vi en fin blåmetallic Aero åt min fru.

Smutsfärgade bilar är i mina ögon lite som färdigfläckade kalsonger eller porslin med mönster av matrester. En teknisk fint för att dölja lättja :wink:

Inte för att jag är hysterisk på att vårda mina bilar, men när jag gör det så vill jag att det ska synas en skillnad. Synd om den fortfarande ser smutsig och ful ut efter två timmars arbete. Sedan vet väl alla att röda bilar är sportigare och går fortare? :lol:

//Niklas

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Blixten » 22 september 2011, 10:05

Niklas71 skrev: Smutsfärgade bilar är i mina ögon lite som färdigfläckade kalsonger eller porslin med mönster av matrester. En teknisk fint för att dölja lättja :wink:
OT: jag gissar att om du spelar gitarr så har du inte en gura ur Fenders Road Worn-serie:

http://4sound.se/itempg.aspx?id=25147&artno=229029

Fabriksslitet skall det vara nuförtiden!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 september 2011, 22:41

En Jaguar är väl alltid BRG - British Racing Green? :wink:

Glöm heller inte restvärdet. I Sverige är nybilsmarknaden till 70 % firmabilar vars restvärden garanteras av bilhandlarna, som sedan ska sälja dem till privatpersoner efter tre år. En vit, grön (ej Jaguar), blå osv tenderar att vara 10 - 15K billigare än motsvarande svarta eller grå/silver metallic.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Hans » 23 september 2011, 00:02

Mathias Forsberg skrev:Glöm heller inte restvärdet. I Sverige är nybilsmarknaden till 70 % firmabilar vars restvärden garanteras av bilhandlarna, som sedan ska sälja dem till privatpersoner efter tre år. En vit, grön (ej Jaguar), blå osv tenderar att vara 10 - 15K billigare än motsvarande svarta eller grå/silver metallic.
Det må stämma - men varför - det är min ursprungsfråga.

Eftersom andra spammar min tråd med irrelevant information om egna bilfärger gör jag likaledes. Jag har under det senaste halvseklet bara haft fem bilar - en ljusblå, en röd, en grå, en röd och en grå - och färgen hade inte med valet i något av fallen.

När jag spenderade ett par månader i Californien förra årtusendet fick jag av osäker källa höra att för vissa biltyper (typ sportbil?) så var försäkringen dyrare för svarta och röda.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Varfoer aer alla bilar graaa?

Inlägg av Wooster » 23 september 2011, 09:47

Hans skrev: Det må stämma - men varför - det är min ursprungsfråga.
Högst ovetenskapligt så tror jag att det är kulturellt betingat, en svart eller grå bil sticker inte ut utan smälter istället in i den stora massan, till skillnad från exempelvis en knallgul. Och de allra flesta vill hellre ha en anonym bil än en som sticker ut.

Jämför med kläder, varför är nästan alla kostymer svarta, grå eller mörkblå?

Skriv svar