Finska tidningslådor

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Finska tidningslådor

Inlägg av Battler » 7 juli 2011, 01:32

Har nyligen bilat i norra Finland, och så klart funderar man över det man ser, och vad jag inte blev klok över, var tidningslådorna. Finishen på dem tydde att de var hemmasnickrade, men de var ändå stöpt i samma form (alla såg lika dana ut), stora lådor med en hiskelig öppning - kastar tidningsbudet in tidningarna i fart ?

Bild
Hittade en bild på en tidningslåda i vinterskrud.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av lampros » 7 juli 2011, 08:03

Avsedda för buntar...?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Schwemppa » 8 juli 2011, 13:49

Ja, de är avsedda för tidningsbuntar som kastas in av postbussen (?). Jag tror inte sådana finns längre. Dylika lådor börjar bli väldigt sällsynta, åtminstone här i södra Finland. Deras främsta tid var väl på 1950-60-talet.

I filmen "Kuningasjätkä" av Markku Pölönen finns en scen som visar hur det går till att kasta bunten i farten. :) Det är en nostalgisk skildring av livet som stockflottare i norra Finland på 1950-talet.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Schwemppa » 10 juli 2011, 17:25

På det här forumet vet man aldrig vad man ska intressera sig för härnäst... :) Redan i min barndom (född 1970) var de här lådorna reliker från forna dar, som man på sin höjd kastade godispapper i. Längre norrut i landet är det möjligt att de var i användning längre. De sista postbussarna tycks ha slutat gå på 1990-talet.

Jag frågade en äldre bekant, och hon visste berätta att hon som barn hade till uppgift (åtminstone på veckosluten) att gå till den lokala lådan efter familjens tidningar. Bunten som kastades innehöll alltså ett visst områdes befolknings tidningar.

Här i mina hemknutar kommer jag på en enda låda som ännu finns kvar, på vägen mellan Sjundeå och Evitskog, och som synes har tiden satt sina spår, inte verkar den ha varit i användning på årtionden.

Den är märkt Firma R. Lönn, vilket kan antyda varför den bevarats. Sagda firma var i verksamhet ännu på 1990-talet, när gubben som drev den gick i pension. Han reparerade diverse småmaskiner, gräsklippare och motorsågar. Kanske har han använt lådan som avlämningsplats för reservdelar och dylikt, vad vet jag.

Nu är lådan försedd med en lucka, och inne i den fanns en del tidningar. Jag misstänker ändå att de övriga postlådeinnehavarna använder den som slutförvaringsplats för oönskad reklampost... :)
Bilagor
postlåda01.jpg
postlåda01.jpg (74.31 KiB) Visad 862 gånger
postlåda02.jpg
postlåda02.jpg (72.36 KiB) Visad 862 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Lasse O » 10 juli 2011, 17:41

Sådana lådor finns även här och var i Sverige. En finns utanför Norsborg, cirka 5 km från Hemvärnets stridsskola, där jag hade nöjet att vara lärare några år.
I lådan levererades SvD och DN till boende vid Sturehof, Sillvik med flera platser samt HvSS. Tidningarna hämtades under morgonen/förmiddagen av prenumeranterna men tyvärr kom systemet att missbrukas under en period. Någon stal helt enkelt flera tidningar som var avsedda för HvSS. Förmodligen var det någon som ansåg att han hade större rätt till tidningarna än de som var elever vid skolan.
Löjtnant Månsson, chef för stödavdelningen, lät sig inte nöja med detta utan lade sig en morgon tillsammans med några beväringar i försåt vid tidningslådan kl 0500 och när en misstänkt bil stannade vid lådan så stormade styrkan fram. Märkbart skärrad kunde mannen legitimera sig på ett sätt som stämde med tidningens adressetikett och han tilläts fara vidare.
Då nästa bil kom blev det napp. Förhöret gav vid handen att mannen hade för vana att köra från hemmet i Södertälje till jobbet i Norsborg och hade upptäckt att det lönade sig att köra förbi Vällinge och på ett billigt sätt införskaffa både SvD och DN.
Stölderna upprepades inte och tidningslådan är så vitt jag vet fortfarande i bruk.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Battler » 10 juli 2011, 22:19

Får väl berätta lite mera, åkte E-75:an från kusten och tog av högst upp i Finland till väg 92 för vidare färd till Norge.
Tidningslådorna fanns efter E-75:an, och var i bra skick. Vad jag reagerade på, var att jag åkte massor av mil och tidningslådorna såg likadana ut - lite smått uppkäftiga, någon gång måste direktiv ha utgått till tidningsmottagare hur lådan skulle designas. Nåväl, som Schwemppa säger, så drar förändringens vind över Finland vad gäller tidningslådor.
Tackar för svaren, och en extra eloge till Schwemppa för fotot :)
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av lampros » 11 juli 2011, 09:44

lago skrev:Då nästa bil kom blev det napp. Förhöret gav vid handen att mannen hade för vana att köra från hemmet i Södertälje till jobbet i Norsborg och hade upptäckt att det lönade sig att köra förbi Vällinge och på ett billigt sätt införskaffa både SvD och DN.
Stölderna upprepades inte och tidningslådan är så vitt jag vet fortfarande i bruk.
Vad fick han för straff då? OK, jag är ironisk, men man kan ju tänka sig diverse symboliska bestraffningar här... som knäböj och vidrörande av delikventens nacke med pistolpipa o dyl... det skulle vara symboliskt kännbart. Han kunde ju inte veta om det var allvar.

Jag förstår att ni inte gjorde det eftersom det var spårbart till aktuell anstalt. Men iaf anser jag: Som man bäddar får man ligga. Liten stöld eller stor, sak samma.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Marcus » 23 juli 2011, 12:04

Intressant, dessa udda sidorspår är en av sakerna som är charmigt med vår forum eller hur :-)

/Marcus

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finska tidningslådor

Inlägg av Schwemppa » 23 juli 2011, 17:45

:)

Jag slogs av en tanke angående de lådor som Battler såg i norra Finland; kan det tänkas att de upprätthålls av nostalgiskäl precis som de mjölkbryggor som både här och var underhålls trots att de förlorat sin funktion för åtskilliga årtionden sedan?

Vi hade en diskussion: viewtopic.php?f=22&t=36405&start=0

(där omnämns ju dessa postlådor också)

Skriv svar