Upphittade fynd som har historisk bakgrund

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Upphittade fynd som har historisk bakgrund

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2011, 22:21

Idag hittade jag den där rostiga tanken i skogen söder om Uppsala och jag förmodar att någon annan har hittat motsvarande tekniska prylar i skogen. Denna tank eller cistern är ju mer eller mindre vanlig syn på bondgårdar.

Eftersom forumet inte tar bilder i pnp-format så är jag tvungen lämna en egen länk.

Visst har den varit där en tid?

http://stephannium-mm.blogspot.com/2011 ... kogen.html

Det kan också vara så att den hade stått rostig på gården och sedan ägaren hade flyttat den.

Stefan

Masterchief
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 1 maj 2010, 09:34

Re: Upphittade fynd som har historisk bakgrund

Inlägg av Masterchief » 17 april 2011, 00:01

Vi hittade för 15 år sedan en fälltank till J29 Tunnan i sjön Hemsjön 3 mil söder om Linköping som en pilot fällt vid bekymmer under inflygning till Saabfältet.
Tyvärr så har den rostat sönder och sjunkit utan bildbevis, men onekligen intressant fynd uner kräftfisket...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Upphittade fynd som har historisk bakgrund

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2011, 22:49

Ja, sådana där "tankar" kan man hitta lite varstans. Nu är det inte bara cisterner eller vattentank som bara skall en plats i denna tråd utan allt möjligt.

För några år sedan såg jag någonting som påminner om bil/flygplan lite in i skogen. Skall försöka åka dit igen, det kan ju t o m vara en bortglömd trafikolycka i värsta fall. Någonting som jag har tänkt på i efterhand och då är det märkligt att inte de närmaste boende har reagerat.

Stefan

Skriv svar