Skadliga hastigheter

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10196
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Skadliga hastigheter

Inlägg av Hexmaster » 19 jan 2011 18:07

Funderar på ett klassiskt påstående som ska ha cirkulerat i järnvägens barndom: att sådana hastigheter, vilka det nu kunde vara frågan om, måste vara skadliga för passagerarna. Känner någon till en källa?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23055
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Hans » 19 jan 2011 20:06

Jag har det också i bakhuvudet någonstans - kör en hex.

http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... takta-oss/

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 feb 2011 23:02

Jag vet inte om det har blivit undersökt tidigare med skadliga hastigheter. Men ett tips är att bläddra i Hygiea eller Svenska läkarsällskapets tidskrift som slutade att tryckas omkring 1950 har jag för mig. Finns nog säkert på något universitetsbibliotek i Göteborg förmodar jag.

På den där hemsidan kan man hitta lite matnyttig, men det som du efterfrågar vet jag inte om det finns.

http://www.bengtdahlin.se/

I min körkortsbok stod det som ett exempel att folk tyckte att det allra första tåget 1829 "flög" fram och nu tycker vi som lever nu att det är sakta, vi reagerar nog säkert på hastigheter som är över 150-200 km/h. Enligt "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar" från 1973 finns det uppgift om sth(största tillåtna hastighet). Jag kan sammanfatta följande; de första ångloken hade "sth" på drygt 55-70 km/h medan de klassiska B-loken hade 90 km/h som största tillåtna hastighet. Dom som var med i början av 1860-talet och om de levde runt 1910 så märkte de nog en viss skillnad om de åkte med ett tåg som drogs av ett B-lok.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10196
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Hexmaster » 18 feb 2011 11:18

Nja, senare än mitten av 1800-talet tvivlar jag på för då åkte ju folk tåg för det vilda. Snarare när det var något helt nytt. Skillnader mellan olika sorters lok tror jag inte att någon funderade på.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3575
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av millgard » 18 feb 2011 12:03

Jag har läst det där någonstans också... 100 Km/h (eller whatever Mph) ansågs livsfarligt, då hjärtat skulle stanna. Givetvis anpassat till lokala förhållanden.

Sök på "bilismens barndom" eller "gå med röd flagga framför" loket/bilen...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10196
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Hexmaster » 18 feb 2011 12:14

Den där röda flaggan har jag också varit nyfiken på men inte grävt vidare. Är den berömda lagen ett faktum?

Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa. :-)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3575
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av millgard » 18 feb 2011 13:23

Hexmaster skrev:Den där röda flaggan har jag också varit nyfiken på men inte grävt vidare. Är den berömda lagen ett faktum?

Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa. :-)
Jag tror att det handlar om när hästar och bilar skulle samsas. Det finns någon delstat i USA som har kvar en lag om detta i kuriosaavdelningen...

Lagen fanns i Europa och jag vill minnas att en av de första bilrallyna som kördes (Paris-Lyon eller nåt sånt) inbegrep dispens från reglerna om röd flagga framför inom tätort.

Röd flagga finns för övrigt kvar i vissa sammanhang - tex vid uthängande last - och jag tror till och med att trafikpolisen har en uppsättning i sina bilar för varningssignalering vid vissa situationer.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3007
Blev medlem: 22 jan 2006 15:50
Ort: Göteborg

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Wooster » 18 feb 2011 15:41

Hexmaster skrev: Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa. :-)
Fast i bilismens fall så finns det ju skadliga hastigheter de facto - kör du för fort kan du få sladd och åka av.

I bilens barndom bör de skadliga hastigheterna dock också inkluderat även de fall då man höll sig kvar på vägen - att sitta i en öppen bil utan ordentlig vidruta eller ordentligt påbyltad kan bli kallt. Och blåsigt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 feb 2011 19:00

Jag tror att "skadliga hastigheter" lever kvar lite grann, en av de som ursprungligen bidrog till detta var väl riksdagsmannen Leonard Fredrik Rääf som drog till med lite allt möjligt för att Sverige inte skulle få järnväg och det som kom ifrån honom levde väl kvar ett tag. Jag tror faktiskt att det är mer rykten som har cirkulerat än att det har varit en medicinsk undersökning om "farliga hastigheter".....Jag har ingen kännedom om detta iallafall.

Stefan

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 jul 2006 20:04
Ort: Malmö

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Niedzwiadek » 18 feb 2011 19:50

Jag vill minnas att jag läste i något nummer av illustrerad vetenskap för många år sedan att doktorer inför jungfrufärden av The Rocket varnade att folk inte skulle klara av hastigheter över runt 20 km/h. De primära problemet ansågs vara hur man skulle klara av att andas in luft i de halsbrytande hastigheterna.

Det lät redan då konstigt i mina öron då folk bör har ridit i högre hastigheter än så sedan länge.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2019
Inlägg: 1617
Blev medlem: 07 feb 2007 21:02

Re: Skadliga hastigheter

Inlägg av Blixten » 27 feb 2011 22:27

Jag såg precis ett avsnitt av alla tiders viktigaste historiska tv-serie "Det var en gång" (Jag är säker på att andra Skalmän minns denna tecknade klassiker med speciell kärlek!)

Det talades mycket om hur farlig järnvägen ansågs vara och det sades att den ledande franske vetenskapsmannen [aragå]? varnade för de snabba klimatväxlingar en järnvägsresa skulle kunna orsaka.

Jag googlade och fann en Francois Arago http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Arago som iallafall var fransk vetenskapsman.