Skadliga hastigheter
Skadliga hastigheter
Funderar på ett klassiskt påstående som ska ha cirkulerat i järnvägens barndom: att sådana hastigheter, vilka det nu kunde vara frågan om, måste vara skadliga för passagerarna. Känner någon till en källa?
Re: Skadliga hastigheter
Jag har det också i bakhuvudet någonstans - kör en hex.
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... takta-oss/
MVH
Hans
http://www.trafikverket.se/Museer/Sveri ... takta-oss/
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Skadliga hastigheter
Jag vet inte om det har blivit undersökt tidigare med skadliga hastigheter. Men ett tips är att bläddra i Hygiea eller Svenska läkarsällskapets tidskrift som slutade att tryckas omkring 1950 har jag för mig. Finns nog säkert på något universitetsbibliotek i Göteborg förmodar jag.
På den där hemsidan kan man hitta lite matnyttig, men det som du efterfrågar vet jag inte om det finns.
http://www.bengtdahlin.se/
I min körkortsbok stod det som ett exempel att folk tyckte att det allra första tåget 1829 "flög" fram och nu tycker vi som lever nu att det är sakta, vi reagerar nog säkert på hastigheter som är över 150-200 km/h. Enligt "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar" från 1973 finns det uppgift om sth(största tillåtna hastighet). Jag kan sammanfatta följande; de första ångloken hade "sth" på drygt 55-70 km/h medan de klassiska B-loken hade 90 km/h som största tillåtna hastighet. Dom som var med i början av 1860-talet och om de levde runt 1910 så märkte de nog en viss skillnad om de åkte med ett tåg som drogs av ett B-lok.
Stefan
På den där hemsidan kan man hitta lite matnyttig, men det som du efterfrågar vet jag inte om det finns.
http://www.bengtdahlin.se/
I min körkortsbok stod det som ett exempel att folk tyckte att det allra första tåget 1829 "flög" fram och nu tycker vi som lever nu att det är sakta, vi reagerar nog säkert på hastigheter som är över 150-200 km/h. Enligt "Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar" från 1973 finns det uppgift om sth(största tillåtna hastighet). Jag kan sammanfatta följande; de första ångloken hade "sth" på drygt 55-70 km/h medan de klassiska B-loken hade 90 km/h som största tillåtna hastighet. Dom som var med i början av 1860-talet och om de levde runt 1910 så märkte de nog en viss skillnad om de åkte med ett tåg som drogs av ett B-lok.
Stefan
Re: Skadliga hastigheter
Nja, senare än mitten av 1800-talet tvivlar jag på för då åkte ju folk tåg för det vilda. Snarare när det var något helt nytt. Skillnader mellan olika sorters lok tror jag inte att någon funderade på.
Re: Skadliga hastigheter
Jag har läst det där någonstans också... 100 Km/h (eller whatever Mph) ansågs livsfarligt, då hjärtat skulle stanna. Givetvis anpassat till lokala förhållanden.
Sök på "bilismens barndom" eller "gå med röd flagga framför" loket/bilen...
Sök på "bilismens barndom" eller "gå med röd flagga framför" loket/bilen...
Re: Skadliga hastigheter
Den där röda flaggan har jag också varit nyfiken på men inte grävt vidare. Är den berömda lagen ett faktum?
Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa.
Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa.
Re: Skadliga hastigheter
Jag tror att det handlar om när hästar och bilar skulle samsas. Det finns någon delstat i USA som har kvar en lag om detta i kuriosaavdelningen...Hexmaster skrev:Den där röda flaggan har jag också varit nyfiken på men inte grävt vidare. Är den berömda lagen ett faktum?
Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa.
Lagen fanns i Europa och jag vill minnas att en av de första bilrallyna som kördes (Paris-Lyon eller nåt sånt) inbegrep dispens från reglerna om röd flagga framför inom tätort.
Röd flagga finns för övrigt kvar i vissa sammanhang - tex vid uthängande last - och jag tror till och med att trafikpolisen har en uppsättning i sina bilar för varningssignalering vid vissa situationer.
Re: Skadliga hastigheter
Fast i bilismens fall så finns det ju skadliga hastigheter de facto - kör du för fort kan du få sladd och åka av.Hexmaster skrev: Om påståendet förekommit i bilismens barndom verkar det underligt med tanke på att man i åtminstone några generationer åkt tåg med minst lika höga hastigheter. Eller så var de genomsnittliga vägförhållandena sådana att texempel 100 knyck verkligen innebar fara för liv och hälsa.
I bilens barndom bör de skadliga hastigheterna dock också inkluderat även de fall då man höll sig kvar på vägen - att sitta i en öppen bil utan ordentlig vidruta eller ordentligt påbyltad kan bli kallt. Och blåsigt.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Skadliga hastigheter
Jag tror att "skadliga hastigheter" lever kvar lite grann, en av de som ursprungligen bidrog till detta var väl riksdagsmannen Leonard Fredrik Rääf som drog till med lite allt möjligt för att Sverige inte skulle få järnväg och det som kom ifrån honom levde väl kvar ett tag. Jag tror faktiskt att det är mer rykten som har cirkulerat än att det har varit en medicinsk undersökning om "farliga hastigheter".....Jag har ingen kännedom om detta iallafall.
Stefan
Stefan
- Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö
Re: Skadliga hastigheter
Jag vill minnas att jag läste i något nummer av illustrerad vetenskap för många år sedan att doktorer inför jungfrufärden av The Rocket varnade att folk inte skulle klara av hastigheter över runt 20 km/h. De primära problemet ansågs vara hur man skulle klara av att andas in luft i de halsbrytande hastigheterna.
Det lät redan då konstigt i mina öron då folk bör har ridit i högre hastigheter än så sedan länge.
Det lät redan då konstigt i mina öron då folk bör har ridit i högre hastigheter än så sedan länge.
Re: Skadliga hastigheter
Jag såg precis ett avsnitt av alla tiders viktigaste historiska tv-serie "Det var en gång" (Jag är säker på att andra Skalmän minns denna tecknade klassiker med speciell kärlek!)
Det talades mycket om hur farlig järnvägen ansågs vara och det sades att den ledande franske vetenskapsmannen [aragå]? varnade för de snabba klimatväxlingar en järnvägsresa skulle kunna orsaka.
Jag googlade och fann en Francois Arago http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Arago som iallafall var fransk vetenskapsman.
Det talades mycket om hur farlig järnvägen ansågs vara och det sades att den ledande franske vetenskapsmannen [aragå]? varnade för de snabba klimatväxlingar en järnvägsresa skulle kunna orsaka.
Jag googlade och fann en Francois Arago http://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Arago som iallafall var fransk vetenskapsman.