Smalspåriga fynd

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av spett » 22 feb 2011 19:18

För att vara precis berättade jag på ett bakvänt vis att jag inte visste.
Kan vara för att jag är uppvuxen vid Malmbanan att jag inte stort brytt mig om svenska ånglok.
Så det byggdes åtminstone 13 smalspåriga ånglok efter kriget, de sista 1950. Fascinerande och seriöst stridande mot internationell trend.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 feb 2011 19:41

Spett skrev
de sista 1950
1953 kom den sista ångloksleveransen i Sverige, då de normalspåriga S1:orna kom till SJ.

Stefan

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av spett » 25 feb 2011 15:07

Stefan Lundgren skrev: 1953 kom den sista ångloksleveransen i Sverige, då de normalspåriga S1:orna kom till SJ.

Stefan
Dramaturgiskt passar det jättebra eftersom de sista ångloken i USA och Frankrike också tillverkades 1953. ( Undantag undantagna )

Hitintills har jag funnit 13 eller 14 smalspåriga svenska ånglok levererade efter kriget. Tre spårvidder !

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 feb 2011 17:49

Det är lite värt att nämna det också; i boken "Bevarandeplan för järnvägsfordon" finns det ett par ånglok som tillverkades efter andra världskriget som skall bevaras till eftervärlden. Bland annat ett S1-lok som tillverkades av Nohab i Trollhättan och som finns på järnvägsmuseet i Gävle. Det finns total tre sådana ånglok bevarade i Sverige!!!

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 feb 2011 19:14

Smalspåriga ånglok hos SJ som tillverkades efter 1945

891 mm

SJ-nr//Tillverkare//Axelföljd//Slopad//Skrotat//Anm

3053//Motala Verkstad 1946//ID/1962//1962//Tillhörde Ölands järnvägar innan 1947
3132 Fyra stycken, ser kommentar nedanför nr 3135
3133
3134
3135
Fyra ånglok som beställdes av Västergötland-Göteborgs järnvägar från Motala Verkstad 1950 som var efter deras förstatligande, SJ tog över dessa och de fick littera Gt. De hade axelföljden 1D-2 och de två förstnämda slopades 1968 medan de andra två gjorde 1965(3134) o resp 1966(3135). Nr 3132 såldes 1969 till museiföreningen Stockholms-Roslagens järnväg medan de tre andra skrotades; nr 3133 gjorde det 1971 och de andra två under samma år som slopningen.
3161//Motala Verkstad 1946//1D1//1963//1964//SJ-litt N4p, tillhörde Norra Östergötlands järnväg fram till förstatligande 1950.

1067 mm

Fem lok med SJ-nr 4045-4049 tillverkades av Motala Verkstad 1949 med axelföljden 1D-2 och samtliga skrotades under 1966-67

Källa: Egen samling från en försvunnen loklista

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Smalspåriga fynd

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 mar 2011 18:00

Jag var vid Bärby station längs med museijärnvägen mellan Uppsala-Almunge idag och tog lite kort. En av telefonstolparna (från förr i tiden) hade hängande trådar och det verkar som att museiföreningen inte bry sig om att renovera dessa. Det var också järnvägsräls påpallade vid stationen.

I det senaste numret av Spårläget står det att en person med namnet Claes Nilsson har ett spår med spårvidden 600 mm vid Skyttorp norr om Uppsala. Kanske ett skäl till en utflykt under våren eller senhösten om den första snön försvinner.

Stefan