Gamla Renault

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Gamla Renault

Inlägg av NIL » 11 november 2010, 11:27

Jag körde själv en tio år gammal Renault 5 under ett par år i mitten av the swinging 90's, den var helt ok.
Den bästa utrustningsdetaljen var golvmattorna som var väldigt grovmönstrade och utgjorde en fantastiskt grepphjälp de morgnar som man var insnöad på parkeringen...man jammade in dom under framhjulen och kunde sedan backa sig ur de jävligast tänkbara förhållanden.

Vid ett tillfälle så började det brinna i passagerarstolen (som var obesatt), det hade hänt någonting med rumpvärmaren. Jag vågade inte stanna eftersom jag pga av ett obra väglag inte ville tappa moment, jag tog vad som fanns till hands och hällde en burköl över härden...detta löste problemet även om bilen luktade limpdeg under återstoden av sitt liv.

Den hängde med i fyra månader efter detta tills jag beslöt mig för att ta den till den sista vilan eftersom det skulle kosta rätt mycket pengar för att få den i besiktningsdugligt skick.

Ödet ville annorlunda, en morgon i Akalla när jag kom ut efter att ha besökt min dåvarande flickvän så hade bilen försvunnit...stulen.

Den hittades senare upp-och-nedvänd i Husby och helt utbränd, jag hade svårt att hålla ett straight face när försäkringsbolaget erbjöd mig niotusen kronor osett.

Underbar bil, den svek mig aldrig när den levde och lämnade t o m ett generöst arv efter sig :)
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Gamla Renault

Inlägg av varjag » 11 november 2010, 12:22

Renault var ett av de första bilmärkena som införde automatchoken....för kallstart på vintern. OCH FICK DEN ATT FUNGERA! ''Dom andra'' - tvingades följa exemplet - men det var många bilar - bl.a. Volvo - som vägrade starta med automatchoke efter en Norrlandsnatt.....
Sen kom Renault med ''Kanadavärmen''....i deras Dauphine-modell med svansmotor. Kanada - lät ju kallt och bra för fransoser och annat löst folk från Kontinenten - men i Norrland och Finland gissade Dauphineägarna kvickt att kanadickerna som testade ''kanadavärmen'' måste ha varit iklädda vargskinnspälsar med ugg-boots, för att överleva i den.....
Frugan hade en gammal Dauphine vars kaross mest bestod av ''Plastic Padding'' å växlarna var svåra att hitta då precisionen i spaken liknande en slak pitt - men fan, den startade på första - hur kallt det än var..... :lol:

Varjag

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Gamla Renault

Inlägg av nool » 24 februari 2011, 14:25

Jag vet inget om bilar, men är fast besluten att lära mig från min svärfar.
I går anlände den Renault 4 från 1958 som vi skaffat tillsammans.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja förutom chassi och karross, då. De får vi om en och en halv månad.

Som bliderna visar är bilen i fragmentariskt skick, men förhoppningen är att den en dag ska se utsom bilden Varjag postade tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Gamla Renault

Inlägg av millgard » 24 februari 2011, 15:54

Det var en riktigt tidig en! :)

Skriv svar