Bränna pengar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Bo Dahlström
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 maj 2009, 06:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bränna pengar

Inlägg av Bo Dahlström » 11 juli 2010, 14:51

Risken är stor att den här frågan hamnar i fel forum eller helt enkelt inte hör hemma alls i forumet. Men jag kör ändå.

Fi har ju precis brännt 100kkr i Almedalen. Jag kom på mig själv att undra över om det inte är olagligt? Men det kan också vara så att pengaförstörande varit olagligt men inte är det längre. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bränna pengar

Inlägg av Osprey » 11 juli 2010, 15:06

Hittade det här vid en snabb sökning: Hexmasters Faktoider - Att förstöra pengar...

Bo Dahlström
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 maj 2009, 06:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bränna pengar

Inlägg av Bo Dahlström » 11 juli 2010, 15:15

Se på den. Tackar.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Bränna pengar

Inlägg av Göstring » 11 juli 2010, 15:22

Finns redan en tråd: viewtopic.php?f=44&t=32736

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Bränna pengar

Inlägg av Camilla.dk » 12 juli 2010, 01:04

Men nu er jeg lidt forvirret - hvorfor i alverden har man lyst til at brænde penge? Har I for mange penge deroppe? 8O

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bränna pengar

Inlägg av Wooster » 12 juli 2010, 09:29

Camilla.dk skrev:Men nu er jeg lidt forvirret - hvorfor i alverden har man lyst til at brænde penge? Har I for mange penge deroppe? 8O
För att få uppmärksamhet.

Se till exempel http://politiken.dk/udland/article1011646.ece :)

Torin
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 december 2005, 18:27
Ort: Skattungbyn
Kontakt:

Re: Bränna pengar

Inlägg av Torin » 12 juli 2010, 10:34

Eftersom jag arbetar med sajter såsom fattiga.nu och levabilligt och där ser hur eländigt många människor i Sverige har det, så blev jag faktiskt upprörd över tilltaget att bränna ÄKTA pengar.
http://www.fattiga.se/news.php?item.1929.2

Funderade också över om det var olagligt men enligt en artikel i Aftonbladet så hade den lagen tagits bort på 1990-talet.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Bränna pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2010, 12:16

Som en besserwisserntisnotis, att bränna sedlar i Sverige ändrar inte mängden i omlopp utan gör endast att riksbankens sedelpressar spinner något lite snabbare och att motsvarande belopp automatiskt sätts upp på statens konto. (Mer exakt, först Riksbakens eget konto och så småningom via utdelning in i statens allmänna svarta hål.)

Detta eftersom vi sedan guldmyntfotens slopande, dvs statens konfiskerande av riksbanksguldet, inte har någon direkt spärr på penningmängden. Istället regleras penningmängden hela tiden godtyckligt av riksbanken. Under valutakopplingarnas tid på sådant sätt att viss godtycklig, men på förhand deklarerad, växelkurs erhölls. Sedan 90-talet så att en av riksbankens godtycklig, men på förhand given, dyngnsränta erhålls. (Dvs en ränta som alltid är lägre än den naturliga marknadsräntan, för vore det tvärt om skulle ju staten istället tvingas nettoköpa sedar för att bränna dem själva och det vill man givetis inte.)

Men när någon frivilligt bränner sina sedlar skulle konsekvensen blivit att utbudet minskade, vilket teoretiskt skulle höjt räntan om riksbanken inte tryckt nya, vilket man dock gör.

(Notera att jag i ovanstående resonemnag likställer papperssedlar, elektroniska dito och oädelmynt. Hur mycket som finns av vardera i ovanstående kategorier bestäms utifrån handelns dagliga behov.)
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Bränna pengar

Inlägg av Olof Trätälja » 12 juli 2010, 12:39

Bo Dahlström skrev:Risken är stor att den här frågan hamnar i fel forum eller helt enkelt inte hör hemma alls i forumet. Men jag kör ändå.

Fi har ju precis brännt 100kkr i Almedalen. Jag kom på mig själv att undra över om det inte är olagligt? Men det kan också vara så att pengaförstörande varit olagligt men inte är det längre. Någon som vet?
Att det en gång i tiden var olagligt hade naturligtvis med att göra att mynten än gång i tiden var äkta, dvs metallvärdet var vad som stod på dem. På den tiden var det en omkosnad för staten att prägla mynt och man ogillade naturligtvis om tex någon guldsmed gjorde något annat med dem. Det behövdes en viss mängd pengar i cirkulation för att betalningsväsendet skulle fungera och staten blev i så fall tvugna att prägla nya. Själva metallvärdet fick man naturligtvis tillbaka när myntet sattes i cirkultion, men präglingsomkostnaden fick staten stå för själv.

Ännu längre tillbaka i tiden var förstås även detta legio. Mycket har tillverkats av mynt, inte minst har nya mynt tillverkats. Tex av en annan stat.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Bränna pengar

Inlägg av Camilla.dk » 12 juli 2010, 13:21

Torin skrev:Eftersom jag arbetar med sajter såsom fattiga.nu och levabilligt och där ser hur eländigt många människor i Sverige har det, så blev jag faktiskt upprörd över tilltaget att bränna ÄKTA pengar.
http://www.fattiga.se/news.php?item.1929.2

Funderade också över om det var olagligt men enligt en artikel i Aftonbladet så hade den lagen tagits bort på 1990-talet.
Jeg har det som dig Torin. Jeg kan sagtens forstå den svenske ligelønspolitikers politiske krav, men jeg forstår ikke at man kun kan opnå opmærksomhed ved at brænde penge af. Det lader ikke til at argumentet var at det er så mange penge som kvinder mister hvert år, derfor svarer det til at mænd brændte så og så mange penge af lige under næsen på kvinderne. Det er imidlertid ikke det hun siger noget som helst om, i stedet siger hun bare at hun vil havfe "opmærksomhed"! Hvis hun ville have opmærksomhed skulle hun måske brænde en mand af der får for meget i løn næste gang :lol:

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Bränna pengar

Inlägg av Axial » 12 juli 2010, 14:17

Camilla.dk skrev:
Torin skrev:Eftersom jag arbetar med sajter såsom fattiga.nu och levabilligt och där ser hur eländigt många människor i Sverige har det, så blev jag faktiskt upprörd över tilltaget att bränna ÄKTA pengar.
http://www.fattiga.se/news.php?item.1929.2

Funderade också över om det var olagligt men enligt en artikel i Aftonbladet så hade den lagen tagits bort på 1990-talet.
Jeg har det som dig Torin. Jeg kan sagtens forstå den svenske ligelønspolitikers politiske krav, men jeg forstår ikke at man kun kan opnå opmærksomhed ved at brænde penge af. Det lader ikke til at argumentet var at det er så mange penge som kvinder mister hvert år, derfor svarer det til at mænd brændte så og så mange penge af lige under næsen på kvinderne. Det er imidlertid ikke det hun siger noget som helst om, i stedet siger hun bare at hun vil havfe "opmærksomhed"! Hvis hun ville have opmærksomhed skulle hun måske brænde en mand af der får for meget i løn næste gang :lol:
Nå, först av allt kanske vi kan konstatera att de där pengarna aldrig hade kommit någon fattig till del eftersom pengarna var donerade i ett specifikt syfte. Hade de inte bränts så hade de t ex bekostat en halvsidesannons i en dagstidning.

Den springande frågan är väl om bränningen gav önskad effekt? Jag personligen är tveksam till det. Visserligen fick man ju en hel del uppmärksamhet och som alla vet så "all reklam är bra reklam" men...

...jag har sett och läst en hel del upprörda inlägg om slöseriet med pengar

...jag har inte sett eller läst några som helst inlägg med andemeningen att "ja djävlar, hur fan har vi kunnat vara så blinda för kvinnors lönediskriminering? Det här måste vi åtgärda genast!".

Och det var väl ändå den senare reaktionen som var syftet med bränningen?

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Bränna pengar

Inlägg av Camilla.dk » 13 juli 2010, 22:39

Axial skrev: ...jag har inte sett eller läst några som helst inlägg med andemeningen att "ja djävlar, hur fan har vi kunnat vara så blinda för kvinnors lönediskriminering? Det här måste vi åtgärda genast!".
Næh åbenbart ikke. Det lader desværre ike engang til at pengeafbrænderen selv har tænkt på det, hendes argument synes tilsyneladende kun at hun ville have "opmærksomhed". Det lyder som om hun skulle have arbejdet lidt på den teoretiske del og konceptet og ikke bare den praktiske del.

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Bränna pengar

Inlägg av Axial » 16 juli 2010, 12:37

Camilla.dk skrev:
Axial skrev: ...jag har inte sett eller läst några som helst inlägg med andemeningen att "ja djävlar, hur fan har vi kunnat vara så blinda för kvinnors lönediskriminering? Det här måste vi åtgärda genast!".
Næh åbenbart ikke. Det lader desværre ike engang til at pengeafbrænderen selv har tænkt på det, hendes argument synes tilsyneladende kun at hun ville have "opmærksomhed". Det lyder som om hun skulle have arbejdet lidt på den teoretiske del og konceptet og ikke bare den praktiske del.
Nu har det faktiskt dykt upp ett exempel där Schymans demonstration har fått avsedd effekt. Arvikafestivalen har tagit fasta på hennes budskap och har för avsikt att 2011 ha lika delar kvinnliga och manliga artister på festivalprogrammet.
http://www.arvikafestivalen.se/node/709

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Bränna pengar

Inlägg av Camilla.dk » 16 juli 2010, 23:44

Axial skrev:
Camilla.dk skrev:
Axial skrev: ...jag har inte sett eller läst några som helst inlägg med andemeningen att "ja djävlar, hur fan har vi kunnat vara så blinda för kvinnors lönediskriminering? Det här måste vi åtgärda genast!".
Næh åbenbart ikke. Det lader desværre ike engang til at pengeafbrænderen selv har tænkt på det, hendes argument synes tilsyneladende kun at hun ville have "opmærksomhed". Det lyder som om hun skulle have arbejdet lidt på den teoretiske del og konceptet og ikke bare den praktiske del.
Nu har det faktiskt dykt upp ett exempel där Schymans demonstration har fått avsedd effekt. Arvikafestivalen har tagit fasta på hennes budskap och har för avsikt att 2011 ha lika delar kvinnliga och manliga artister på festivalprogrammet.
http://www.arvikafestivalen.se/node/709
Oj det var positivt (håber de også har tænkt sig at betale kvindelige artister ligeså meget som de mandlige)

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Bränna pengar

Inlägg av masase » 19 juli 2010, 03:33

Axial skrev: Nu har det faktiskt dykt upp ett exempel där Schymans demonstration har fått avsedd effekt. Arvikafestivalen har tagit fasta på hennes budskap och har för avsikt att 2011 ha lika delar kvinnliga och manliga artister på festivalprogrammet.
http://www.arvikafestivalen.se/node/709
De kommer säkert lägga in en hög kvinnliga artister på Lyran och på så sätt balansera antalet artister. Det hade varit mycket intressantare om de hade lovat att hälften av gagebudgeten hade gått till kvinnliga artister.

Tricket är att lova rätt saker :)

Skriv svar