Helikoptersåg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Helikoptersåg

Inlägg av Perman » 12 februari 2010, 13:45

Klipp från SVT:s Östnytt från den 26 januari i år:

http://svtplay.se/v/1862605/ostnytt/hel ... 19,14,f,-1

Det här verkar ju vara en väldigt fiffig grej att sätta in när det är akut risk för elavbrott i ledningsgatorna pga överhängande grenar, men är det någon som kan beskriva hur man startar och landar helikoptern med denna enorma grej hängandes under? Bygger man upp (och demonterar) den sektionsvis kanske medan helikoptern stegvis ändrar höjd? Måste vara en tids- och bränslekrävande procedur i så fall. Har man använt detta i andra länder också?

/Per

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Schwemppa » 12 februari 2010, 13:57

Jodå, de har snurrat längs med elledningarna här i mina hemknutar också. Det gäller nog att hålla tungan rätt i mun när man kör en sådan där :)

Har faktiskt själv också undrat hur man lyfter och landar med en dylik manick.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Wooster » 12 februari 2010, 14:48

En sådan här helikoptersåg är med i James Bond filmen "Världen räcker inte till", där den först används i sitt ursprungliga syfte: att röja grenar i ledningsgator - men sedemera också till att såga itu bilar och hus... :)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Perman » 13 februari 2010, 00:14

Efter att ha funderat lite så insåg jag att det inte kan vara så att sågen byggs upp sektionsvis vid start, eftersom det skulle ta för lång tid och kosta för mycket helikopterbränsle. Uppenbarligen finns det flera olika versioner av helikoptersågar, men jag hittade i alla fall ett videoklipp som visar hur man använder en version. Sågen måste förstås vara fast i sidled under själva arbetet så att den kan precisionsmanövreras av piloten, men rörlig framåt och bakåt för att kunna gunga och ge efter lite vid själva sågningen. Den här sågtypen i klippet sitter fast i änden av ett kraftigt rep ser det ut som, och det verkar inte vara några stora svårigheter att starta och landa men den.

http://www.youtube.com/watch?v=KMQgt5YiD0w

Dock tror jag att det ändå är förenat med vissa risker att använda en helikoptersåg. T ex så borde ju en vindkantring eller tekniskt problem med helikoptern kunna göra att sågen kommer i kontakt med elkablarna (eller stolparna/fundamenten), och även om den sitter i ett rep som inte leder ström så kan ju då helikoptern fastna, kantra eller dras ner. Dessutom så antar jag att området måste avlysas så att det inte finns några människor i närheten på marken när ett dylikt arbete ska göras.

/Per

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Schwemppa » 13 februari 2010, 00:32

Jepp. Så här går det om grenarna råkar falla på linjen...

Strömavbrott blir det ju av sådant...
Bilagor
sågandehelikopter.jpg
sågandehelikopter.jpg (21.2 KiB) Visad 945 gånger
Senast redigerad av 1 Schwemppa, redigerad totalt 13 gånger.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Schwemppa » 13 februari 2010, 00:36

I Kangasniemi i Finland år 2007 slocknade helikopermotorn mitt i röjandet. Då såg det ut så här...

Piloten skadades och fördes till sjukhus.
Bilagor
helikopterkangasniemi2007.jpg
helikopterkangasniemi2007.jpg (63.69 KiB) Visad 945 gånger

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Solkungen » 13 februari 2010, 02:47

Hur avlyser man en skog? Nej, det går inte, de får nog hålla koll när de kör. De skulle behäva kompanivis med poliser längs med ledningen.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Solkungen » 13 februari 2010, 02:49

Men en tuff uppgift för piloten är det nog, att hålla koncentrationen på topp under kanske rätt långa sessioner.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Helikoptersåg

Inlägg av Frogman » 11 april 2010, 18:04

Vore bättre med en Kamov-226 med motroterande blad, då den är mer kompakt.

Skriv svar