Industrilok
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Industrilok
Nu skall jag skriva någonting som de flesta skalmaniter inte känner till.*skämt* Eller känner till det som jag kommer att skriva om?
Lok som baserade olika industrier en gång i tiden och det finns en förening som dessutom håller på att forska på industrilok i Sverige. Industribanor med egna lok var olika långa och allt ifrån runt 100 meter till ett par mil med alla möjliga spårvidder. De vanligaste var kanske 600, 750, 800, 891 och 1435 mm, den sistnämnda är normalspår och alltså den spårvidd som SJ har använt sedan 1850-talet.
Det var motorlok som drevs med bensin, diesel, fotogen eller något annat drivmedel, ackumulatorlok, katalysatorlok(ellok med som drevs av likström) och under andra världskriget var det lok som drevs med ved eller gengas samt något annat. Ånglok som användes också.
Nu har de flesta industrier slutat med industribanor med eget materiel och det var industrier som började redan under 1800-talets sista hälft. Antalet industribanor ökade successivt under 1900-talet och när lastbilarna började att användas var dessa industrilok överflödiga.
Skrev en artikel som jag valde att den skulle vara kvar på den historiska bloggen efter utrensningen och där står det lite grann om de firmor som tillverkade industrilok.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... tycke.html
Stefan
Lok som baserade olika industrier en gång i tiden och det finns en förening som dessutom håller på att forska på industrilok i Sverige. Industribanor med egna lok var olika långa och allt ifrån runt 100 meter till ett par mil med alla möjliga spårvidder. De vanligaste var kanske 600, 750, 800, 891 och 1435 mm, den sistnämnda är normalspår och alltså den spårvidd som SJ har använt sedan 1850-talet.
Det var motorlok som drevs med bensin, diesel, fotogen eller något annat drivmedel, ackumulatorlok, katalysatorlok(ellok med som drevs av likström) och under andra världskriget var det lok som drevs med ved eller gengas samt något annat. Ånglok som användes också.
Nu har de flesta industrier slutat med industribanor med eget materiel och det var industrier som började redan under 1800-talets sista hälft. Antalet industribanor ökade successivt under 1900-talet och när lastbilarna började att användas var dessa industrilok överflödiga.
Skrev en artikel som jag valde att den skulle vara kvar på den historiska bloggen efter utrensningen och där står det lite grann om de firmor som tillverkade industrilok.
http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... tycke.html
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 nov 2008 11:43
Re: Industrilok
Vid större gasverk användes pga explosionsrisken ånglok utan egen eldstad. Ånga tankades i lokets välisolerade ångpanna från en särskild ångcentral.
Såg själv ett sådant lok vid Hagalunds lokstation norr om Stockholm så sent som på 60-talet. Vet inte om loket fortfarande var i bruk eller om det var undanställt för skrotning eller museiplacering. Vill minnas att sådana lok kallades ackumulatorlokomotiv. Somliga menar emellertid att ett ackumulatorlok är ett lok med el-motor, som drivs av en elektrisk ackumulator.
Vad är sanning?
Såg själv ett sådant lok vid Hagalunds lokstation norr om Stockholm så sent som på 60-talet. Vet inte om loket fortfarande var i bruk eller om det var undanställt för skrotning eller museiplacering. Vill minnas att sådana lok kallades ackumulatorlokomotiv. Somliga menar emellertid att ett ackumulatorlok är ett lok med el-motor, som drivs av en elektrisk ackumulator.
Vad är sanning?
-
- Medlem
- Inlägg: 407
- Blev medlem: 04 dec 2006 11:01
- Ort: Stockholm
Re: Industrilok
Med "ackumulatorlok" brukar man avse elektriska lok. Ånglok utan egen eldstad brukar kallas "ångackumulatorlok" eller "eldstadslösa ånglok".
-
- Medlem
- Inlägg: 168
- Blev medlem: 30 okt 2007 19:02
- Ort: Någonstans
Re: Industrilok
På Nässjö tågmuseum finns ett sådant lok (och en del annat),
Har man vägarna förbi, så rekommenderar jag ett besök.
Hemsida: http://www.lokstallet.se/index.php?page=oppettider
W
Har man vägarna förbi, så rekommenderar jag ett besök.
Hemsida: http://www.lokstallet.se/index.php?page=oppettider
W
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Industrilok
Ett kramlok !
Vill ha i sängen.
PS. Ångackumulatorlok tillverkades i Östtyskland ända till slutet.
Meiningen tror jag de hette.
Vill ha i sängen.
PS. Ångackumulatorlok tillverkades i Östtyskland ända till slutet.
Meiningen tror jag de hette.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
- Ort: Amsterdam
Re: Industrilok
Intressant och underhållande läsning.
Järnvägen från Docklands (Canary Wharf området) till City of London hade samma problem men där löste man problemet genom att köra loken via en repbaserad "linbana".
Finns en hel del intressant information kring det här i museet i Docklands.
Järnvägen från Docklands (Canary Wharf området) till City of London hade samma problem men där löste man problemet genom att köra loken via en repbaserad "linbana".
Finns en hel del intressant information kring det här i museet i Docklands.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Det visste jag inte det var så eventuellt, är för övrigt medlem i "Svenska industribaneföreningen" och hemsidan är http://www.industribanor.se/indexram.html.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Industrilok
Ackumulatorloket gör sitt intåg:http://magasin.kb.se:8080/searchinterfa ... dNumber=34
Från Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
En medlem som har varit med länge och har kunskaper kring industrilok i Sverige har gjort i ordning loklistor baserad på tillverkare som finns tillgängliga på industribaneföreningens hemsida. Listorna var förut lösenordsbelagda, men inte nu längre.
http://www.industribanor.se/indexram.html
Klicka på listor och sedan "Logga in" så finns materialet som pdf-format.
Stefan
http://www.industribanor.se/indexram.html
Klicka på listor och sedan "Logga in" så finns materialet som pdf-format.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Loket som artikeln ovanför möjligen angav var det ackumulatorlok som Skutskärs(mångindustriell verksamhet inom skogsbranschen) anskaffade i början av 1890-talet. Det var ett motorlok tillverkades av Edwin Andrén Co i Göteborg 1891 och dess motor var på tio hästkrafter. Tyvärr skrotades loket i Skutskär efter endast tre år efter tillverkningen och man sparade dock ackumulatorerna. Det var Sveriges första ackumulatorlok och ett av de få lok som tillverkades av denna firma har jag för mig.
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Lite kuriosa i denna tråd, den industri som har haft flest egna lok är troligen Kiruna och totalt uppgick antalet industrilok i nordligaste Sverige till runt 600 stycken med olika spårvidder beroende vad de användes till. Till det totala antalet inräknades även industriloken i Svappavaara, Malmberget, Gällivare och Koskuskulle samt vid viss mån även Luleå. Torvfabriken Stockaryd i Småland hade drygt 25 industrilok vilket det ganska så många för att vara en "torvbana".
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Enligt en notering som jag har såg för ett drygt ett år sedan var att cirka 4 500 industrilok är kända i Sverige. Jag är medlem i Industribaneföreningen och det finns industrilok på ett antal platser i Sverige. På järnvägsmuseer, några medlemmar i Industribaneföreningen och i "förråd" någonstans i Sverige. Exempelvis finns ett litet ånglok på järnvägsmuseet i Gävle som tjänstgjorde på Älvkarleö bruk i Norduppland och ett av två kända industrilok som tillverkades av Henry Hughes i Loughborough i England under 1870-talet.
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Industribaneföreningen lades ner för drygt ett år sedan och verksamheten fortsätter inom den Svenska Järnvägsklubbens försorg. Det dyker dock upp nya industrier som har haft egna lok som t ex Stora Vörta tegelbruk som revs 1959 och som strax utanför Nättraby i Blekinge. Nu är det känt att åtminstone ett motorlok som har trafikerat den drygt 300 meter långa banan med okänd spårvidd (förmodligen 600 mm)
Stefan
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12190
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Industrilok
Ett motorlok kunde vara enkel, ett exempel på det är ett lok som tjänstgjorde på en torvmosse (Bastedalen) under 1960-talet. Loket hade bara en växel och gick på en bana som gick runt.
Stefan
Stefan