Industrilok

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2010, 07:24

Nu skall jag skriva någonting som de flesta skalmaniter inte känner till.*skämt* :lol: Eller känner till det som jag kommer att skriva om?

Lok som baserade olika industrier en gång i tiden och det finns en förening som dessutom håller på att forska på industrilok i Sverige. Industribanor med egna lok var olika långa och allt ifrån runt 100 meter till ett par mil med alla möjliga spårvidder. De vanligaste var kanske 600, 750, 800, 891 och 1435 mm, den sistnämnda är normalspår och alltså den spårvidd som SJ har använt sedan 1850-talet.

Det var motorlok som drevs med bensin, diesel, fotogen eller något annat drivmedel, ackumulatorlok, katalysatorlok(ellok med som drevs av likström) och under andra världskriget var det lok som drevs med ved eller gengas samt något annat. Ånglok som användes också.

Nu har de flesta industrier slutat med industribanor med eget materiel och det var industrier som började redan under 1800-talets sista hälft. Antalet industribanor ökade successivt under 1900-talet och när lastbilarna började att användas var dessa industrilok överflödiga.

Skrev en artikel som jag valde att den skulle vara kvar på den historiska bloggen efter utrensningen och där står det lite grann om de firmor som tillverkade industrilok.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... tycke.html

Stefan

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Industrilok

Inlägg av hasse lindquist » 15 april 2010, 23:43

Vid större gasverk användes pga explosionsrisken ånglok utan egen eldstad. Ånga tankades i lokets välisolerade ångpanna från en särskild ångcentral.
Såg själv ett sådant lok vid Hagalunds lokstation norr om Stockholm så sent som på 60-talet. Vet inte om loket fortfarande var i bruk eller om det var undanställt för skrotning eller museiplacering. Vill minnas att sådana lok kallades ackumulatorlokomotiv. Somliga menar emellertid att ett ackumulatorlok är ett lok med el-motor, som drivs av en elektrisk ackumulator.
Vad är sanning?

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Lars Törnqvist » 16 april 2010, 11:24

Med "ackumulatorlok" brukar man avse elektriska lok. Ånglok utan egen eldstad brukar kallas "ångackumulatorlok" eller "eldstadslösa ånglok".

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 oktober 2007, 19:02
Ort: Någonstans

Re: Industrilok

Inlägg av Wilkman » 16 april 2010, 15:24

På Nässjö tågmuseum finns ett sådant lok (och en del annat),
Bild
Har man vägarna förbi, så rekommenderar jag ett besök.

Hemsida: http://www.lokstallet.se/index.php?page=oppettider

W

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Industrilok

Inlägg av spett » 16 april 2010, 15:56

Ett kramlok !

Vill ha i sängen.


PS. Ångackumulatorlok tillverkades i Östtyskland ända till slutet.
Meiningen tror jag de hette.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Industrilok

Inlägg av masase » 16 april 2010, 16:54

Intressant och underhållande läsning.

Järnvägen från Docklands (Canary Wharf området) till City of London hade samma problem men där löste man problemet genom att köra loken via en repbaserad "linbana".

Finns en hel del intressant information kring det här i museet i Docklands.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2010, 15:56

Det visste jag inte det var så eventuellt, är för övrigt medlem i "Svenska industribaneföreningen" och hemsidan är http://www.industribanor.se/indexram.html.

Stefan

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Industrilok

Inlägg av Göstring » 18 april 2010, 20:02

Ackumulatorloket gör sitt intåg:
Dalpilen.jpg
Dalpilen.jpg (60.87 KiB) Visad 4325 gånger
Från http://magasin.kb.se:8080/searchinterfa ... dNumber=34

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2010, 18:17

En medlem som har varit med länge och har kunskaper kring industrilok i Sverige har gjort i ordning loklistor baserad på tillverkare som finns tillgängliga på industribaneföreningens hemsida. Listorna var förut lösenordsbelagda, men inte nu längre.

http://www.industribanor.se/indexram.html

Klicka på listor och sedan "Logga in" så finns materialet som pdf-format.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2014, 17:24

Loket som artikeln ovanför möjligen angav var det ackumulatorlok som Skutskärs(mångindustriell verksamhet inom skogsbranschen) anskaffade i början av 1890-talet. Det var ett motorlok tillverkades av Edwin Andrén Co i Göteborg 1891 och dess motor var på tio hästkrafter. Tyvärr skrotades loket i Skutskär efter endast tre år efter tillverkningen och man sparade dock ackumulatorerna. Det var Sveriges första ackumulatorlok och ett av de få lok som tillverkades av denna firma har jag för mig.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2014, 19:48

Lite kuriosa i denna tråd, den industri som har haft flest egna lok är troligen Kiruna och totalt uppgick antalet industrilok i nordligaste Sverige till runt 600 stycken med olika spårvidder beroende vad de användes till. Till det totala antalet inräknades även industriloken i Svappavaara, Malmberget, Gällivare och Koskuskulle samt vid viss mån även Luleå. Torvfabriken Stockaryd i Småland hade drygt 25 industrilok vilket det ganska så många för att vara en "torvbana".

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 januari 2015, 17:30

Enligt en notering som jag har såg för ett drygt ett år sedan var att cirka 4 500 industrilok är kända i Sverige. Jag är medlem i Industribaneföreningen och det finns industrilok på ett antal platser i Sverige. På järnvägsmuseer, några medlemmar i Industribaneföreningen och i "förråd" någonstans i Sverige. Exempelvis finns ett litet ånglok på järnvägsmuseet i Gävle som tjänstgjorde på Älvkarleö bruk i Norduppland och ett av två kända industrilok som tillverkades av Henry Hughes i Loughborough i England under 1870-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 21:04

Industribaneföreningen lades ner för drygt ett år sedan och verksamheten fortsätter inom den Svenska Järnvägsklubbens försorg. Det dyker dock upp nya industrier som har haft egna lok som t ex Stora Vörta tegelbruk som revs 1959 och som strax utanför Nättraby i Blekinge. Nu är det känt att åtminstone ett motorlok som har trafikerat den drygt 300 meter långa banan med okänd spårvidd (förmodligen 600 mm)

Stefan

Skriv svar