Industrilok

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 01 feb 2010 07:24

Nu skall jag skriva någonting som de flesta skalmaniter inte känner till.*skämt* :lol: Eller känner till det som jag kommer att skriva om?

Lok som baserade olika industrier en gång i tiden och det finns en förening som dessutom håller på att forska på industrilok i Sverige. Industribanor med egna lok var olika långa och allt ifrån runt 100 meter till ett par mil med alla möjliga spårvidder. De vanligaste var kanske 600, 750, 800, 891 och 1435 mm, den sistnämnda är normalspår och alltså den spårvidd som SJ har använt sedan 1850-talet.

Det var motorlok som drevs med bensin, diesel, fotogen eller något annat drivmedel, ackumulatorlok, katalysatorlok(ellok med som drevs av likström) och under andra världskriget var det lok som drevs med ved eller gengas samt något annat. Ånglok som användes också.

Nu har de flesta industrier slutat med industribanor med eget materiel och det var industrier som började redan under 1800-talets sista hälft. Antalet industribanor ökade successivt under 1900-talet och när lastbilarna började att användas var dessa industrilok överflödiga.

Skrev en artikel som jag valde att den skulle vara kvar på den historiska bloggen efter utrensningen och där står det lite grann om de firmor som tillverkade industrilok.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... tycke.html

Stefan

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 nov 2008 11:43

Re: Industrilok

Inlägg av hasse lindquist » 15 apr 2010 22:43

Vid större gasverk användes pga explosionsrisken ånglok utan egen eldstad. Ånga tankades i lokets välisolerade ångpanna från en särskild ångcentral.
Såg själv ett sådant lok vid Hagalunds lokstation norr om Stockholm så sent som på 60-talet. Vet inte om loket fortfarande var i bruk eller om det var undanställt för skrotning eller museiplacering. Vill minnas att sådana lok kallades ackumulatorlokomotiv. Somliga menar emellertid att ett ackumulatorlok är ett lok med el-motor, som drivs av en elektrisk ackumulator.
Vad är sanning?

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 04 dec 2006 11:01
Ort: Stockholm

Re: Industrilok

Inlägg av Lars Törnqvist » 16 apr 2010 10:24

Med "ackumulatorlok" brukar man avse elektriska lok. Ånglok utan egen eldstad brukar kallas "ångackumulatorlok" eller "eldstadslösa ånglok".

Wilkman
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 30 okt 2007 19:02
Ort: Någonstans

Re: Industrilok

Inlägg av Wilkman » 16 apr 2010 14:24

På Nässjö tågmuseum finns ett sådant lok (och en del annat),
Bild
Har man vägarna förbi, så rekommenderar jag ett besök.

Hemsida: http://www.lokstallet.se/index.php?page=oppettider

W

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Industrilok

Inlägg av spett » 16 apr 2010 14:56

Ett kramlok !

Vill ha i sängen.


PS. Ångackumulatorlok tillverkades i Östtyskland ända till slutet.
Meiningen tror jag de hette.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2076
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Industrilok

Inlägg av masase » 16 apr 2010 15:54

Intressant och underhållande läsning.

Järnvägen från Docklands (Canary Wharf området) till City of London hade samma problem men där löste man problemet genom att köra loken via en repbaserad "linbana".

Finns en hel del intressant information kring det här i museet i Docklands.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 apr 2010 14:56

Det visste jag inte det var så eventuellt, är för övrigt medlem i "Svenska industribaneföreningen" och hemsidan är http://www.industribanor.se/indexram.html.

Stefan

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Industrilok

Inlägg av Göstring » 18 apr 2010 19:02

Ackumulatorloket gör sitt intåg:
Dalpilen.jpg
Från http://magasin.kb.se:8080/searchinterfa ... dNumber=34
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 apr 2010 17:17

En medlem som har varit med länge och har kunskaper kring industrilok i Sverige har gjort i ordning loklistor baserad på tillverkare som finns tillgängliga på industribaneföreningens hemsida. Listorna var förut lösenordsbelagda, men inte nu längre.

http://www.industribanor.se/indexram.html

Klicka på listor och sedan "Logga in" så finns materialet som pdf-format.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2014 16:24

Loket som artikeln ovanför möjligen angav var det ackumulatorlok som Skutskärs(mångindustriell verksamhet inom skogsbranschen) anskaffade i början av 1890-talet. Det var ett motorlok tillverkades av Edwin Andrén Co i Göteborg 1891 och dess motor var på tio hästkrafter. Tyvärr skrotades loket i Skutskär efter endast tre år efter tillverkningen och man sparade dock ackumulatorerna. Det var Sveriges första ackumulatorlok och ett av de få lok som tillverkades av denna firma har jag för mig.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 01 okt 2014 18:48

Lite kuriosa i denna tråd, den industri som har haft flest egna lok är troligen Kiruna och totalt uppgick antalet industrilok i nordligaste Sverige till runt 600 stycken med olika spårvidder beroende vad de användes till. Till det totala antalet inräknades även industriloken i Svappavaara, Malmberget, Gällivare och Koskuskulle samt vid viss mån även Luleå. Torvfabriken Stockaryd i Småland hade drygt 25 industrilok vilket det ganska så många för att vara en "torvbana".

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 jan 2015 17:30

Enligt en notering som jag har såg för ett drygt ett år sedan var att cirka 4 500 industrilok är kända i Sverige. Jag är medlem i Industribaneföreningen och det finns industrilok på ett antal platser i Sverige. På järnvägsmuseer, några medlemmar i Industribaneföreningen och i "förråd" någonstans i Sverige. Exempelvis finns ett litet ånglok på järnvägsmuseet i Gävle som tjänstgjorde på Älvkarleö bruk i Norduppland och ett av två kända industrilok som tillverkades av Henry Hughes i Loughborough i England under 1870-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 07 apr 2024 20:04

Industribaneföreningen lades ner för drygt ett år sedan och verksamheten fortsätter inom den Svenska Järnvägsklubbens försorg. Det dyker dock upp nya industrier som har haft egna lok som t ex Stora Vörta tegelbruk som revs 1959 och som strax utanför Nättraby i Blekinge. Nu är det känt att åtminstone ett motorlok som har trafikerat den drygt 300 meter långa banan med okänd spårvidd (förmodligen 600 mm)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12190
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Industrilok

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 jan 2025 19:55

Ett motorlok kunde vara enkel, ett exempel på det är ett lok som tjänstgjorde på en torvmosse (Bastedalen) under 1960-talet. Loket hade bara en växel och gick på en bana som gick runt.

Stefan