Renovering av gamla ur

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Renovering av gamla ur

Inlägg av hasse lindquist » 7 januari 2010, 00:10

Mekaniska klockor är ett släkte i utdöende. Redan på 1920-talet upptäcktes principerna för elektriska urverk, där en svängande kristall reglerar varvtalet. Urbranschen var emellertid konservativ och lyckades framgångsrikt fördröja de billiga elektriska urverkens genombrott ända till 60-talets senare hälft.
Att reparera en mekanisk klocka tar ungefär lika lång tid idag som för 100 år sedan. Vilket betyder att det relativt sett blir allt dyrare at laga ett mekaniskt ur. Därtill kommer att billiga elektriska urverk, som sällan repareras utan endast byts ut, håller avsevärt högre precision i tidvisningen än mekaniska.
Alltnog, jag själv sysslar emellanåt med reparation och renovering av gamla pendelur som hobby. Finns möjligen någon mer amatörurmakare - eller varför inte professionell urmakare - bland dem, som emellanåt frekventerar Skalman forum? Vore trevligt att inom ramen för ämnet "allmän och jämförande urologi" diskutera olika verkkonstruktioner och reparationsmetoder. 8O

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av gostap » 8 januari 2010, 23:59

inte några urmakarkunskaper,men "sjukligt" intresserad av gamla ur, företrädesvis franska bordsur (men usch så dyra!)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av varjag » 15 januari 2010, 00:07

Ett intressant ämne - då jag i ungdomen var lite av en klockbög....
diskutera olika verkkonstruktioner och reparationsmetoder
Jag har en fransk pendyl, ärvd efter min farfar - som är mycket lik den i länken....

http://biphost.spray.se/yvonne.norell//

...men den tillgängliga expertisen i Australiens utmarker vägrade befatta sig med den när den gick i strejk. Vilket hände sådär vartannat år. Så det blev att anlita entusiastiska amatörurmakare. Ett par av dem lyckades återuppliva den 3-4 ggr, sen för omkring 12 år sedan - blev det tvärstopp. Då ingen vågade öppna själva urverket :roll:

Klockan var en födelsedagspresent till farfar på 50-årsdagen vilket lätt daterar dess begynnande arbetsliv till november 1929! Med mer än 80 år på nacken kan man kanske inte begära mer....suck.

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Amund » 15 januari 2010, 10:38

varjag skrev:Ett intressant ämne - då jag i ungdomen var lite av en klockbög....
diskutera olika verkkonstruktioner och reparationsmetoder
Jag har en fransk pendyl, ärvd efter min farfar - som är mycket lik den i länken....

http://biphost.spray.se/yvonne.norell//

...men den tillgängliga expertisen i Australiens utmarker vägrade befatta sig med den när den gick i strejk. Vilket hände sådär vartannat år. Så det blev att anlita entusiastiska amatörurmakare. Ett par av dem lyckades återuppliva den 3-4 ggr, sen för omkring 12 år sedan - blev det tvärstopp. Då ingen vågade öppna själva urverket :roll:

Klockan var en födelsedagspresent till farfar på 50-årsdagen vilket lätt daterar dess begynnande arbetsliv till november 1929! Med mer än 80 år på nacken kan man kanske inte begära mer....suck.

Varjag
Jag började utbilda mig till urmakare en gång i tiden och det gick väl bra t.o.m fickur, sedan blev det för små grejer för mina vedhuggarnävar. :D Över halva utbildningstiden tillbringar man på golvet letande efter små skruvar och fjädrar som knappt syns med blotta ögat. :x

Till 99% brukar felet med väggur vara smuts, ofta förvärrad med allehanda smörjmedel som 5/56 eller symaskinsolja. Damm med dessa oljor som bindningsmedel blir rena sirapen i ett urverk där fjäderkraften ofta inte är så mycket starkare än det samlade motståndet i verket. Självklart kan det finnas bussningar, axlar som borde bytas, men det är ett prescitionsjobb som kräver vana, utrustning och även en hel del tur.

Fotografera hur allt sitter ihop.
Plocka isär allt utom de två fjäderhusen som är väldigt svåra att senare sätta ihop.
Rengör allt noggrant i någon lämplig vätska.
Vid ihopsättning så är den mängd olja (helst specialolja) som ska ligga på tapparna så liten att det knappt syns, smörj inte kugghjul.
Sedan kommer klockan att fungera i många år till om allt är rätt ihopsatt, fjädrarna spända, och bryggan (jag har glömt namnet, ser ut som ett ok med inåtvända käftar) längst upp är rätt justerad så att klockan inte haltar (går i otakt). 80 år är inte mycket för ett äldre urverk.

Det borde gå bra. I ett väggur är det ändå hyfsat stora delar, om jag nu minns rätt eftersom det var ett tag sen jag lagade någon.

Väggur började massproduceras under 1800-talets andra hälft och blev därmed så billiga att vanligt folk kunde köpa dessa. De flesta uren kom från Amerika men det fanns även många (lite dyrare) tyska och svenska om jag minns rätt. Denna massproduktion tror jag är orsaken till att dessa väggur oftast går väldigt billigt på en auktion idag, varjags pendyl däremot var inget som fanns i de flesta hem.

Jag kan åtminstone lämna en referens här på Skalman. :) Jag hade inte skrivrättigheter i Loungen så jag skickade ett PM till GL. viewtopic.php?f=40&t=35291

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av varjag » 15 januari 2010, 12:26

Tack Amund för goda råd och tips. Mina gamla ögon och darriga händer - klarar nog inte av det konststycket längre....
Är bara alltför bekant - med golvkrypande, med ficklampa, sopskyffel och liten sopborste i handen - letande efter ngn liten fjäder eller dyligt som med ett diskret 'ping' - landade på okänd ort.....inte sällan från lika okänd startplats :D

Själva urverket - är från den kända franska firman Japy Freres & Cie i Beaucort, Frankrike och mässing förefaller vara den dominerande metallen i urverk och utanverk.
M v h, Varjag

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Lawson » 31 januari 2012, 04:45

För att inte vara klockintresserad, så har jag lite för mycket klockor. Häromkvällen skrämmde jag liv i dessa fyra. Nyckeldragaren behöver nya visare, det hade jag inte hemme. Men jag bytte balansen i Omegan, och rengjorde Helvetian och den andra. Lite småpyssel sådär. faktiskt rätt roliga grejjer, synd bara att fickursfantasterna går ur tiden och att många klockor går på skrot.

/ Christopher
Bilagor
002.JPG

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Schwalbe » 20 april 2012, 13:43

Min morfar lagade klockor som hobby. :)

Jag har en gammal silverrova som jag försökte lämna in för lagning, men de sa att urverket rostat och att det inte gick.
Måste jag byta urverk?

ulfj
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 januari 2024, 11:33
Ort: Arbrå

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av ulfj » 19 januari 2024, 11:38

Jag har en gammal guldpendyl som stannade vid uppdragning. Kan jag ha dragit för hårt?
Hur gör jag för att åtgärda detta?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Markus Holst » 19 januari 2024, 11:41

Välkommen till Skalman! Jag är osäker på om den expertis som du efterfrågar finns på forumet. Min första tanke är att en urmanare borde kunna hjälpa dig, men sådana kanske inte finns längre?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Hans » 19 januari 2024, 11:52

Välkommen ulfj.

Ingen aning är mitt svar. Armbandsuren har alltid varit en present från min gode svenska vän. En väggklocka elektronisk, skaffad av hustrun räknas nog inte.

Förra årtusendet gick jag och min vän vid högkvarteret i Stockholm. Han frågade om att få se på min klocka, någon billig elektronisk skräpklocka. Han tittade och sade 'skit' samt kastade den innanför staketet på högkvarteret. Och gav mig en Omega istället. Vakterna på högkvarteret undrar nog fortfarande vad som piper 06:30 varje morgon.

Fast jag har en mekanisk klocka från en T 72 stridsvagn, räknas väl?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Renovering av gamla ur

Inlägg av Amund » 30 januari 2024, 21:47

ulfj skrev:
19 januari 2024, 11:38
Jag har en gammal guldpendyl som stannade vid uppdragning. Kan jag ha dragit för hårt?
Hur gör jag för att åtgärda detta?
Då borde fjädern ha gått av, något du borde märkt av när det rasslar till.
Annars är det vanligaste felet att det är för mycket och fel sorts olja som sugit åt sig damm och smuts, varvid det blir för tungt för urverket att fungera. Annars kanske du rubbat pendelns centrumläge så att det blir obalans i balansbryggan, då stannar klockan. Det är viktigt med rätt balans för att ett urverk ska fungera korrekt. Det hör man på ljudet att det är ett jämnt och rytmiskt ljud, är det obalans så haltar klockan vilket hörs att kort och lång svängning varvas med varandra.

Skriv svar