Mobiltelefoner

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Mobiltelefoner

Inlägg av frejs väpnare » 17 december 2009, 11:10

http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/du- ... a#comments

När jag var yngre var telefonsamtal något väldigt privat. Det var underförstått att man inte tjuvlyssnade på andras samtal. När jag själv, som yngling, väntade samtal, kretsade jag runt i hallen, för att hinna först till telefonen. Sedan bar man in telefonen i kammaren och försökte stänga dörren, så gott det gick med en telefonsladd i dörrspringan. Men, för säkerhets skull. talade man ändå viskande med tjejen. Så, eftersom hon var lika diskret, var det nätt och jämt att vi hörde varandra.

Har teknikutvecklingen gjort att dagens ungdom har ”glömt” att folk har öron?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Mobiltelefoner

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2009, 12:48

På din fråga längs ner, tyvärr så tycker jag inte enbart att det är ungdomar det gäller utan även vuxna och för drygt ett år sedan så satt jag mig bredvid en kvinna som satt lite undanskymd.......Trots att jag satt 2-3 meter ifrån henne kunde jag följa hennes mönster utan att förta mig. Det var på tåget mellan Uppsala-Stockholm, hon ringde och tog emot samtal hela tiden samt skickade ett antal epost. Så tekniken har gjort oss omedvetna om att de andra människorna också har öron. :D

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Mobiltelefoner

Inlägg av predator » 18 december 2009, 00:16

Jo det kan jag hålla med om. Hands free gör ju att det är lättare att lyssna, Man kan få reda på folks kärleksliv på vagnen eller andra roliga saker utan att folk tänker på det. Det var bättre förr. Sa men en tid att man skulle ses så var man där. Och inte som nu. Folk är 10 min sen och sen hör av sig och säger att dom blir mer sena. ÄR man mer folk och man ska fika så går man till ett cafe där den sista inte gillar och sätter sig så kommer den sista inte sent något mer.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Mobiltelefoner

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 januari 2011, 23:27

Jag har märkt en sak, när man pratar om äldre händelser med yngre personer så tycker de att det är ofattbart att ingen kunde ringa på sin mobiltelefon. När jag berättade om en urspårad soldat som satte skräck mellan Boden-Luleå 1958 och soldaten gick på en campande familj. Soldaten påstod att ryssarna var på väg att invadera Sverige och han hade fått order att skjuta alla. Han sköt iallafall ihjäl familjefadern och modern fick ta kontakt med de närboende mitt i natten eller om det var tidig morgon. Jag har för mig att det närmaste hushållet inte hade en telefon och de boende visste vilka som hade telefoner. När jag berättade det så undrade de yngre personerna varför dom inte tog kontakt med en mobiltelefon och de fanns inte då utan bara på projektbordet.

Stefan

Skriv svar