Hej
Bara undrar lite med detta om fast bränsle i raketer och vad som händer ifall det skulle bli en skrika i bränslet?
Raketer och fastbrännsle
-
- Medlem
- Inlägg: 3611
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Raketer och fastbrännsle
KABOOM
-
- Medlem
- Inlägg: 3611
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Re: Raketer och fastbrännsle
All visdom samlat i ett ord.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 27789
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Raketer och fastbrännsle
predator skrev:All visdom samlat i ett ord.
True.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Re: Raketer och fastbrännsle
Det var sammanfattningen.spett skrev:KABOOM

En spricka i en fastbränslemotor innebär att den exponerade ytan är större än vad raketmotortillverkaren vill. En fastbränslemotor brinner på ytan och genom att göra olika tvärsnitt så kan tillverkaren styra motorkaraktäristiken. En "normal" uppfattning är att en raketmotor är homogen ifrån början till slut, raketen brinner ifrån bakändan till framändan med konstant hastighet.
Du kan också "borra" ett längsgående hål i motorn så att det ser ut som en blyertspenna utan stift, när denna typen brinner så brinner den efter hela den borrade ytans längd och den utvecklade effekten ökar vartefter motorn brinner genom att den brinnande ytan hela tiden växer. En motor kan få en stor brinnande yta genom att göra den stjärnformad, man kan också ge den en form som gör att den brinner efter längaxeln men inte ökar den brinnande ytan vartefter den förbräns. Genom att kombinera olika geometriska former kan man få en motor med hög starteffekt för att snabbt accelerera, när roboten/raketen är uppe i fart så minskar den brinnande ytan då den initiala geometriska figuren brunnit ut och ersatts av en ny så att hastigheten bibehålls och på slutet av brinntiden så kan du ha en tredje geometrisk figur för att öka sluthastigheten.
När du beräknat hur din motor skall se ut med hänsyn till utvecklad effekt/impuls så dimensionerar du skalet för det tryck som motorn utvecklar under brinntiden. Om motorn har spruckit så att tvärsnittet är större än vad du vill så kommer trycket i motorn att vida överstiga det beräknade trycket så att motorhöljet sprängs och Voila Spetts: "KABOOM"
J.K Nilsson