Göteborgs tunnelbana
Göteborgs tunnelbana
Sveriges Radio P4 Väst har grävt i arkiven och hittat en hel del material om de (hittills) aldrig förverkligade planerna på tunnelbana för Göteborg. Ämnet har varit på tapeten under flera tillfällen men alltid skjutits på framtiden, avskrivits eller bortprioriterats.
En mycket intressant artikelserie! http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/progr ... 6&nyheter=
En mycket intressant artikelserie! http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/progr ... 6&nyheter=
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Göteborgs tunnelbana
Jag vet inte om det stämmer, men jag har för mig att markgrunden är av lera och därmed inte går att bygga tunnelbana i Göteborg. Fast det finns en spårvägstunnel(sexan spårvagn går där).
Stefan
Stefan
Re: Göteborgs tunnelbana
Egendomligt nog så verkar det trots leran gå bra att bygga kilometervis med biltunnlar, spårvagnstunnlar, avloppsvattentunnlar och andra underjordiska anläggningar, och det planeras för ännu fler och längre tågtunnlar (Västlänken och nedgrävning av Hamnbanan) och biltunnlar (Marieholmstunneln).
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Göteborgs tunnelbana
Javisst, det går att bygga alla former av tunnlar lite här och var i Göteborg, men ett tunnelbanenät skulle nog vara lite för ivrigt, antar jag. Gårdatunneln går iallafall igenom ett berg och Tingstadstunneln var ett stort företag att bygga.
Från Wikipedia om Tingstadstunnel!
Från Wikipedia om Tingstadstunnel!
StefanArbetet startade 17 januari 1961 vid det dåvarande Olskrokstorget. Man använde sig av en teknik som går ut på att först ränna bottnen och sedan sänka ner färdiga tunnelsektioner. Tunneln invigdes 7 år senare, klockan 11.30 den 29 mars 1968 och ersatte den tidigare sträckningen av E6 genom de centrala delarna av Göteborg förbi Ullevi, Odinsplatsen, runt centralstationen och över Götaälvbron.
-
- Medlem
- Inlägg: 670
- Blev medlem: 11 april 2010, 02:40
Re: Göteborgs tunnelbana
Stefan Lundgren!
Jag vet inte om du redan känner till detta, men på 60-talet planerades ett tunnelbanenät i Göteborg. Om det går att ladda hem här på nätet vet jag inte. Utan jag hänvisar till de gamal traditionella sätten genom att låna på bibliotek o.s.v.
Hos Tekniska Högskolan i Stockholm vet jag att den finns. Den går under benämningen "Snabbspårvägsutredningen.
I Göteborg bär den väl finnas tillgänglig hos Chalmers, antar jag.
Lycka till!
Jag vet inte om du redan känner till detta, men på 60-talet planerades ett tunnelbanenät i Göteborg. Om det går att ladda hem här på nätet vet jag inte. Utan jag hänvisar till de gamal traditionella sätten genom att låna på bibliotek o.s.v.
Hos Tekniska Högskolan i Stockholm vet jag att den finns. Den går under benämningen "Snabbspårvägsutredningen.
I Göteborg bär den väl finnas tillgänglig hos Chalmers, antar jag.
Lycka till!
Re: Göteborgs tunnelbana
Kanske har tekniken med tunnelbygge utvecklats sedan 60-talet, tiden då en Gbg-tunnelbana sist var på tapeten. Sedan dess kanske själva spårvägssystemet befunnits funka bra så man har kört på med det, även om det formellt vore möjligt att bygga tunnelbana idag.Sarvi skrev:Egendomligt nog så verkar det trots leran gå bra att bygga kilometervis med biltunnlar, spårvagnstunnlar, avloppsvattentunnlar och andra underjordiska anläggningar, och det planeras för ännu fler och längre tågtunnlar (Västlänken och nedgrävning av Hamnbanan) och biltunnlar (Marieholmstunneln).
Bara en spekulation.
Re: Göteborgs tunnelbana
Åkte spårvagn till Hammarkullen en gång, som är en underjordisk station. Likheterna med Stockholms tunnelbana är av naturen stora, men ändå skiljde det mesta åt i detaljerna, tex så är perrongen mycket lägre.
Slogs direkt av känslan av att ha hamnat i en parallell verklighet, att jag kanske verkligen var i Stockholms tunnelbana och att utvecklingen hade varit likartad som den faktiska men att den tagit en billigare och lite sjaskigare väg, kanske pga. av ett förödande krig på 40-talet.
Det är tio år sedan men får fortfarande olustkänslor i magen.
Slogs direkt av känslan av att ha hamnat i en parallell verklighet, att jag kanske verkligen var i Stockholms tunnelbana och att utvecklingen hade varit likartad som den faktiska men att den tagit en billigare och lite sjaskigare väg, kanske pga. av ett förödande krig på 40-talet.
Det är tio år sedan men får fortfarande olustkänslor i magen.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Göteborgs tunnelbana
Även i Stockholm använde man sig givetvis av låga plattformar så länge man körde med spårvagnar i tunnelbanan. Men man planerade redan från början att höja plattformarna. Notera den extra trappan ned till spåren på Ringvägens, nuvarande Skanstulls, station. Idag är plattformen höjd till nivån med den gamla spärrkiosken.
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... 264&post=8
Och i Göteborg finns som sagt motsvarande förberedelser tex på Hammarkullestationen, som har bortbyggbara ramper sista biten ner till den låga plattformen istället för att rulltrappan går hela vägen ner.
Dessutom har 80-tals spårvagnarna raka högersidor och dörrar förberedda för höjning. En konvertering som för övrigt genomförts i Istanbul där samma spårvagnstyp används.
http://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_LRT
Ännu i början på 80-talet var planerna alltså inte helt avskrivna. Sedan kan man förstås spekulera i orsakerna till att det inte blev något av i Göteborg. Personliga orsaker är en. GS direktör, Sixten Camp, var en stark spårvagnsanhängare. Leran höjde förstås kostnaderna och därmed brytpunkten för lönsamhet. Men mest avgörande tror jag ändå var att man kom igång så sent att bilismen var fullt utvecklad, vilket gjorde att trafikunderlaget bara blev en reducerad delmängd av befolkningen. Få städer av Göteborgs storlek har idag tunnelbana även om Oslo och Helsingfors är undantag.
http://www.stockholmskallan.se/index.ph ... 264&post=8
Och i Göteborg finns som sagt motsvarande förberedelser tex på Hammarkullestationen, som har bortbyggbara ramper sista biten ner till den låga plattformen istället för att rulltrappan går hela vägen ner.
Dessutom har 80-tals spårvagnarna raka högersidor och dörrar förberedda för höjning. En konvertering som för övrigt genomförts i Istanbul där samma spårvagnstyp används.
http://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul_LRT
Ännu i början på 80-talet var planerna alltså inte helt avskrivna. Sedan kan man förstås spekulera i orsakerna till att det inte blev något av i Göteborg. Personliga orsaker är en. GS direktör, Sixten Camp, var en stark spårvagnsanhängare. Leran höjde förstås kostnaderna och därmed brytpunkten för lönsamhet. Men mest avgörande tror jag ändå var att man kom igång så sent att bilismen var fullt utvecklad, vilket gjorde att trafikunderlaget bara blev en reducerad delmängd av befolkningen. Få städer av Göteborgs storlek har idag tunnelbana även om Oslo och Helsingfors är undantag.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Göteborgs tunnelbana
Jag kände inte till det, men hade föraning om det och skälet till att det inte blev av antar jag att det var markgrunden. Hade Göteborg blivit byggt ungefär där Jonsered ligger hade nog det blivit av med en tunnelbana i Göteborg. Anledningen att jag drog upp det var att min farsa berättade att man fick spränga bort massor med berg när motorvägen skulle dras förbi Jonsered.Jag vet inte om du redan känner till detta, men på 60-talet planerades ett tunnelbanenät i Göteborg. Om det går att ladda hem här på nätet vet jag inte. Utan jag hänvisar till de gamal traditionella sätten genom att låna på bibliotek o.s.v.
Göteborgs tunnelbana har varit i luppen lite varstans ser jag.
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=28303
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=246
Chalmers tidning Finrum: http://www.ftek.chalmers.se/finform/gam ... 01_nr2.pdf
Synd att jag inte forskade lite grann på det innan jag skrev det första inlägget, hade nog denna tråd blivit mer nostalgisk istället.
Stefan
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Göteborgs tunnelbana
Man kan googla på snabbspårvägsutredningen göteborg också och då finner man snabbt att någon suttit och fotograferat av utredningen som sedan återgivits på flera fora. Mest intressant är kanske nedanstående bild med de olika alternativen i centrum.
(klickbar bild)
Notera att etapp 1&2 är lika i samtliga alternativ och att etapp 1 faktiskt kom att byggas beträffande stadsbanedelen.
(klickbar bild)
Notera att etapp 1&2 är lika i samtliga alternativ och att etapp 1 faktiskt kom att byggas beträffande stadsbanedelen.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Re: Göteborgs tunnelbana
Som Göteborgare tycker jag givetvis att staden skall ha tunnelbana, men det går ju inte pga lerbotten har man alltid fått höra. Men som någon har sagt "Göteborg är inte halva Stockholm, utan dubbla Västerås". Egentlig en småstad som inte behöver en tunnelbana. Det är ju trevligt att Spårvägen finns kvar.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Göteborgs tunnelbana
Det borde kunna gå att bygga tunnelbana i Göteborg om man använder den äldre tekniken "cut and cover" som system I i Stockholm är byggt enligt.
Re: Göteborgs tunnelbana
Varvskrisen!
Där har ni nog den troligaste orsaken till att Göteborg inte byggde tunnelbana, eller stadsbana som man kallade det. Under 70-talet var Gbg en stad på nedgång.
På http://www.sparvagssallskapet.se/forum/index.php kan man söka på info om detta.
Där har ni nog den troligaste orsaken till att Göteborg inte byggde tunnelbana, eller stadsbana som man kallade det. Under 70-talet var Gbg en stad på nedgång.
På http://www.sparvagssallskapet.se/forum/index.php kan man söka på info om detta.
Re: Göteborgs tunnelbana
Frågan har för övrigt vaknat till liv igen; http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.79577 ... tunnelbana
Inte för att jag tror det kommer ge någon beständigt avtryck i debatten..
Inte för att jag tror det kommer ge någon beständigt avtryck i debatten..
Re: Göteborgs tunnelbana
Det stora problemet är inte leran i Göteborg, utan snarare all granskog som håller upp staden. Stora delar av Göteborg står på pålar, av helstammsgran, och när man ska tunnla måste man dels ta hänsyn till pinnarna i marken (på vissa ställen 60-90 meter djupt) och dels grundvattnet. Tunneljobb kan sänka grundvattnet och när syre kommer in, börja pålarna ruttna och i förlängningen tippar hus.