Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
BroderNorbagge
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2006, 15:27
Ort: Oslo

Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av BroderNorbagge » 13 juli 2009, 15:32

Som sonson av en överingeniör vid Glommens mek verkstad som var en pioniär, beträffande användandet av elektrisk svetsning innom Skeppsbyggnad i Norge, blev jag lite nyfiken tillämpandet av svetsning innom svensk industri i et historiskt perspektiv.
Genom Elektriska Svetsnings-Aktiebolaget (ESAB) och Oscar Kjellbergs patenterade täckta svetstråd, så har jag för mig at ni var rätt tidigt ute i Sverige i förhållnade til Norge, i fråga om praktiskt användande av elektrisk svetsning innom industrin.
I en av min farfars kopiböcker fann jag i alla fall en kopia et brev från honom til en kusin bosatt i New York, daterat 19. mai 1919, om at undersöka om svetsutrustning erbjuden av en New York baserat firma (Wilson welder & co) inte var berörd av Kjellbergs patent. Detta i hopp om at kunna kringgå en firma i Oslo som vid den här tiden hade monopolrättigheter i Norge på marknadförning av svetsutrustning av O. Kjellbergs patent, med ditto höga priser.
Dock måste min farfar vänta i nästan 18 år til 1937, innan varvet han var anställd på kunde sjösätta kusttankaren M/T Mylla. Lika til det första helsvetsade fartyg bygt vid et norsk varv.
Interssant nog sändes personal från Glommens mek verkstad til Belgien för at kursas i den nya tekniken. Farsan tror sig i alla fall komma i håg at den Belgiska firman som stod för kursningen het något sådant som Arcos e.l.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av predator » 13 juli 2009, 19:46

Jag skulle gissa på att detta är Sveriges första helsvetsade fartyg

ESAB IV

ESAB IV byggdes 1920 av Elektriska Svetsning AB (ESAB) i Göteborg. Hon är unik då hon har ett av världens första helsvetsade skrov.

FARTYGSDATA
Längd 15.8 m
Bredd 4 m
Djupgående 2.1 m
Deplacement 31 ton
Maskinstyrka 210 hk

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av ola » 13 juli 2009, 21:18

Världens/Sveriges första helsvetsade fartyg ligger ju numera nere vid Maritima centrumet i Göteborg
som finns att beskåda.


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av predator » 13 juli 2009, 21:25

Ekar det häll eller?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av ola » 14 juli 2009, 12:34

predator skrev:Ekar det häll eller?
Mer ett konstanterande att den går att beskåda på museet :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första helsvetsade fartyg byggt vid Svensk varv?

Inlägg av varjag » 27 juli 2009, 01:36

Dock måste min farfar vänta i nästan 18 år til 1937, innan varvet han var anställd på kunde sjösätta kusttankaren M/T Mylla. Lika til det första helsvetsade fartyg bygt vid et norsk varv
Intressant ämne.....tankfartyg med ''cellindelning" är oerhört starka skrov och m/t Mylla kanske var världens första där man vågade sig på svetsning.
Vad beträffar större torrlastfartyg med ''enkelt skrov', torde amerikanerna ha varit först med s.s. Exchequer (1939)
The cargo ship SS EXCHEQUER was the first ship with the steel plates of its hull welded end to end rather that overlapped and riveted. This technique revolutionized shipbuilding worldwide.
Kaisers Libertyfartyg med början 1940 - hade helsvetsade skrov. Men svetsningstekniken var i sin linda - och svetsarnas styrka, speciellt vid låga temperaturer var dåligt förstådd. Följden - många Libertyfartyg sprack sönder eller i extrema fall, gick helt enkelt av på mitten :roll:

Det första (?) helsvetsade svenska torrlastfartyget tror jag var Grängesbergs m.s. Rautas (1944) som fick en syster,
m.s. Raunala (1946). Dessa var dock s.k. ''malmtankers'' - hade oljetankar ute vid sidorna och djupa smala lastrum för den mycket tunga malmen och sålunda starkare skrov. Trots detta var sprickor och reparationer på Raunala i legio...jag var lättmatros i henne och minns det väl.

Tyskarna, hoppade på helsvetsningen efter kriget...omkring 1949-50 var det ett splitternytt tyskt fartyg (Schulte eller Fritzenrederiet, minns inte vilket) som på jungfruresan lastade malm i Narvik för USA - gick till sjöss i dåligt väder - och hördes aldrig mera av :roll: Det blev tyskt rabalder om malmbåtar kunde svetsas - då hon antagligen gått av på mitten och sjunkit som en sten i Vestfjorden :(


Varjag

Skriv svar