Vart tog tefatena vägen?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Vart tog tefatena vägen?

Inlägg av Vargas » 9 juli 2009, 00:58

Matti Suuronen designade i slutet av 1960-talet en liten kabin kallat Futuro.
Det var en rund liten kabin gjord i plast och fiberglas som var tänkt lite som en semesterstuga och såg ut som ett ufo.

Som jag har förstått det uppstod det en viss uppståndelse kring den lilla byggnaden men den sålde ganska dåligt.
Det stigande oljepriset och människors ljumma intresse för att äga en utav kabinerna är de förklaringar jag har hittat till de slutade tillverkas.

De hann dock sprida ut sig ganska bra över världen innan sagan tog slut. Här är en som står i Ryssland till exempel.

Hemsidan i sig, där fotoalbumet kommer ifrån, avhandlar skapelsen ganska bra med reklambroschyrer och foton.
Futurohouse.com

Om man vill beskåda ett utav dessa skapelser men inte åka utomlands så finns det ett litet reklamföretag i Örebro som har sin verksamhet i ett lite utbyggt Futuro hus.
Skyltmålarn
Tyvärr har de nyligen slopat sin historia kring byggnaden på deras hemsida. Det skrevs där att tefatet funnits där sedan 1974 hur som helst.

Men det var inte bara reklambyråer i Örebro som var sugna på Futuron.
Även det svenska flygvapnet köpte in, enligt en viss Peter Stude, tre stycken Futurohus för att användas som observationsplatser till skjut/målfält runt Gävle trakten.
The Swedish newspaper Dagens Nyheter ran a front-page story describing how on
October 22, 1969 the Futuro was airlifted across Stockholm by a helicopter belonging
to the Swedish Air Force. The 90 km flight from Råsunda to Älvsjö went off without
a hitch, but the drop-off took place at the wrong site – a crane was needed to
relocate the house to the correct location. 28) Between 1969 and 1971,
the Swedish Air Force purchased three Futuros to serve as lookout towers at
a firing practice area near Gävle, all of which were pre-assembled and airlifted
onto concrete pillars. Their design differed slightly from that of the standard Futuro:
the exit and fire safety features were improved, and they also had larger, reinforced
windows. "Back then, the Swedish air force enjoyed a generous budget, and no
expense was spared on comforts like heating and air conditioning. Before
the Futuros were installed, the lookout tower consisted of a crude two-by-two
metre open platform," recalls the project supervisor Peter Stude. 29)
http://www.desura.fi/futu_way.html

Är det någon som har någon aning vad som hände med dessa Futurohus?
Jag har aldrig hört talas om dom tidigare men tycker att jag borde ha gjort det med det utseende de har/hade.
Bilagor
futuro_8.jpg
Rymdigt
futuro_8.jpg (40.33 KiB) Visad 1088 gånger
futuro_7.jpg
futuro_7.jpg (48.07 KiB) Visad 1088 gånger

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Vart tog tefatena vägen?

Inlägg av Cuba » 9 juli 2009, 13:09

Ett eller ett par av skjuttornen finns åtminstone kvar. Se tråden "UFO-skjutfältet" i UE-forumet.

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=179

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Vart tog tefatena vägen?

Inlägg av Vargas » 10 juli 2009, 20:15

Tack. Det enda foton jag har sett från flygvapnets futurohus är inscannade bilder på DagensNyheters foto där en av flygvapnets helikoptrar flyger med det som först levererades.

Skriv svar