Världens fulaste bil ?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av pandersson2 » 18 juni 2009, 18:18

Saab-bilen tror jag nog får det lettiska priset som fulaste nuvarande bil. Det är den enda bil som brukar betecknas "Frog Bottom". Den har inte slagit i Lettland.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av Battler » 18 juni 2009, 20:13

Dalmas skrev:Fast man skulle kunna göra det enkelt för sig: fulast är valfri amerikansk bil från pontonkarossens införande. Dessutom är det dåliga konstruktioner. Amerikanerna liksom ryssarna kunde åka till månen och hem igen, men inte bygga en anständig bil. Undantagna är möjligtvis vissa Vettar och AMC Pacer.
Ähum... är du inte lite tråkig nu, visst har varje bilmärke hostat ur sig något fult, men generallt.....
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av G:son » 18 juni 2009, 20:45

Dalmas skrev: Amerikanerna liksom ryssarna kunde åka till månen och hem igen, men inte bygga en anständig bil.
Ryssarna åkte aldrig till månen. :) Och inte skulle jag jämföra deras bilar heller. :D

/G:son

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av Hellbastard » 18 juni 2009, 23:24

Allt som Alfa Romeo har byggt i modern tid.

(Det som Citroën byggde förr har däremot skyhög runkabilitet, och Saab 900, som nån nämnde tidigare, slipper också undan).

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av Dalmas » 19 juni 2009, 00:04

VAZ Niva är bättre- och snyggare- än mycket som rullat ut ur de amerikanska bilfabrikerna.

Fotnot: Ni ska nog inte ta mig så mycket på allvar. :P

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av spett » 22 juni 2009, 19:23

Detta är en grotesk bil :
2352061066_5b4045bbb7.jpg
2352061066_5b4045bbb7.jpg (203.73 KiB) Visad 384 gånger
men den är inte ful

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av spett » 23 juni 2009, 15:12

Den här är mera en grotesk Vespa än en grotesk bil.
Gudskepris för ordet kabinscooter.
Bilagor
Scootacar_1960.jpg
Scootacar_1960.jpg (115.22 KiB) Visad 345 gånger

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av G:son » 23 juni 2009, 15:18

Jag tror, att spett har en vinnare där. 8O

/G:son

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av spett » 23 juni 2009, 15:31

Scootacar tillverkades av Hunslet och är därmed immun mot allt utom villkorslös kärlek.

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av Westrobothnian » 23 juni 2009, 20:26

spett skrev:Scootacar tillverkades av Hunslet och är därmed immun mot allt utom villkorslös kärlek.
Så är det tydligen. Jag googlade fram en bild och hånade den lite. In kommer frun och utbrister; "-Vilken söt bil!"... Så man måste älska den. :)

(microcarmuseum verkar ha ett filter mot länkar. Se här då http://microcarmuseum.com/tour/scootacar1.html)

Hunslet tycks inte lidit alltför stor skada, utan verkar finnas kvar idag: http://www.hunsletengine.com/
Senast redigerad av 2 Westrobothnian, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Världens fulaste bil ?

Inlägg av spett » 25 juni 2009, 20:49

Intresserade rekommenderas titta på sprängskissen av Allard Clippern i början denna tråd.
Där ser man att Clippern var trehjulig med två bak och att drivningen endast sker på babords bakhjul.
Efter att ha kört cykeltaxi några år är jag kompetent att uttala mig om den lösningen. Det är helt livsfarligt.
Jag har sett en sämre drivlina men den tar vi annan dag.
Clippern hade "intressanta" kurvegenskaper med bara föraren ombord. Fullastad hade den i stort sett inga köregenskaper, den gick sönder. Att förproduktions-exemplar är för svaga är ju inget nytt och går att ordna men när man biffar upp skelettet ökar vikten och då behövs en större motor... etc.
En överlevande Clipper hade nio ägare åren 1955 - 62. Eller kanske snarare sju för en bilhandlare fick tillbaks den från ursinniga köpare tre gånger !

Skriv svar