Bilsäkerhet och räddningsverksamhet

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Bilsäkerhet och räddningsverksamhet

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 april 2009, 20:31

Först en teori som jag vill prova!!!

Såvitt vad jag vet så räckte det under en tidsperiod att man hade varit sjukvårdare i lumpen för att bli ambulanspersonal och om jag inte minns fel så räckte det fram till 1970/80-talen. I början var det bara "ut och hämta" offer för någonting, hästbundna ambulansvagnar fanns det vid slutet av 1800-talet(har läst dåtida artiklar eller notiser om det) och så småningom(vet inte när) infördes det att man måste har sjukvårdsutbildning dessutom för att bli ambulansförare. Först var det på sex veckor och sedan på åtta veckor, sedan i början på 1990-talet måste man dessutom vara undersköterska för att jobba inom ambulansyrket.

Paul Eyra, sportkommentator och tillika reaktör för musikprogram på radio, sade en gång när han hade programmet "Hits, men inte längre" för ett par år sedan när temat var "Döden" följande; Bilarna under 1960-talet var som rullande likkistor. Då hade bl a bilismen ökat i allt större takt och det var då man nådde topparna i antalet döda per år. Sedan denna tid har man jobbat med såväl bilsäkerheten som räddningsverksamheten.

I Räddningsverkets databas "Stora olyckor" kan man söka efter händelser som har hänt sedan 1950 och där man kan exempelvis hitta lite mer än bara om olyckan, för att nämnda några. På Skalman har jag tidigare startade jag en gång i tiden tråden om "Lärdomar vad som händer".

http://www.raddningsverket.se/templates ... x?id=18053

***Sex personer omkom i Karlsvik utanför Falun den 10 juni 1956 och en av bilarna hade haft för fart vid kollisionen. Det var samband med en omkörning som kollisionen inträffade och den där olyckan ledde till diskussion om fartgräns. I början fick man köra hur fort man ville på vägarna och varteftersom såväl bilarna gjordes för högre farter så fick man lov att diskutera det.

***30 november 1957 körde en bil med sju ungdomar i hög fart in i en lastbil i Solna och samtliga omkom. Såvitt vad jag känner till så spädde det på i diskussionen om att det nya fartproblemet i Sverige.

***1 november 1970 körde en personbil in i en parkerat bil som slungades ut på vägbanan och där kollidera med en annan bil i Sölvesborg. Fyra personer omkom och fem skadades i denna händelse.

***Ibland är föraren ligger okoncentrerad bakom ratten och det kan man misstänka i detta fall som inträffade utanför Årjäng den 29 juli 1973. Det var sex personer som omkom och en skadades i samband med en frontalkollision när en av förarna kom p g a okänd anledning över på fel sida av vägen. Det är farligt om man exempelvis ägnar sig åt något annat än bilkörning.

***Halkolycka, från databasen "Stora olyckor".
1974-04-10
Sju personer omkom och en skadades vid en kollision mellan två personbilar i Bolltjärn, Ånge. Bilarna kolliderade i en backe där det var halt väglag.
En olycka som säger det mesta egentligen, halt väglag, vinterns förrädiska fara spelade även ett spratt på vårkanten och visserligen har jag inte läst om denna olycka i dagspressen. Men jag förmodar att en av förarna nonchalerade halkan.

***I körböckerna står det numera hur farligt det är att köra om när en framförvarande bil börjar en vänstersväng och det var det som hände i Malung den 26 januari 1975. Det var en militärbuss som började en omkörning i samband med en bil som började att svänga till vänster. Farlig trafikläge som jag själv trodde att jag skulle råka ut för på Östhammarvägen förra året. Men jag trodde att den bilen skulle köra om, men den där föraren förberedde också för en vänstersväng.

***Avslutningen en vägtekniskt fel som jag relaterade till när jag skrev om en korsning i Uppsala som är "farlig", dels anser de som bor i detta lilla område att korsningen borde byggas om och dels har jag kört förbi när en kollision hade inträffat. Länken till min lilla artikel är: http://stephannium-mm.blogspot.com/2008 ... ingar.html
1977-10-10
Sex personer, varav fem barn mellan 10-15 år, i en bil omkom vid en kollision i Rogberga, Jönköping. Personbilen krossades i en kollision med en långtradare. Personbilen svängde ut på en större väg, vägskälet vid platsen var feldoserat och mycket spetsigt vilket ledde till att bilen automatiskt kom över i mötande körfält. Lastbilschauffören upptäckte bilen och försökte väja ned i diket. Kollisionen inträffade på vägrenen och bilen kom in under lastbilen.
Denna olycka kunde jag inte låta bli att läsa om i tidningsarkivet på Uppsala universitetsbibliotek. Det var en ridskjuts som slutade i tragedi, det var fem flickor som omkom i denna krasch och en av dem var dotter till föraren. Ett exempel på hur själva vägnätet kan ställa till med och felbyggda korsningar eller vägar kan vara förrädiska.

Vad har hänt inom detta ämne under 1900-talet.

1) Trafikbyggda vägar eller korsningar.
2) Planskiljda korsningar med spårbunden trafik.
3) Underskötarutbildade ambulanspersonal.
4) Körutbildningen
5) Polisen har fått bättre resurser.
6) Regler om omkörning.
7) Fartgräns.

Stefan

Skriv svar