Hamnisbrytning

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av frejs väpnare » 5 mars 2010, 23:07

En landkrabbefundering.
Behövs verkligen en lots, när en båt måste följa den färdiga isrännnan?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 6 mars 2010, 06:32

frejs väpnare skrev:En landkrabbefundering. Behövs verkligen en lots, när en båt måste följa den färdiga isrännnan?
Det är inte behovet som avgör den saken. Det finns bestämda regler för vilka båtar som måste ha lots och vilka som inte behöver det.

Men det finns isförhållanden när lotsen otvivelaktigt är viktig. Allt av prickar är väck eller står fel. Isrännor flyttar sig, de kan också driva in över grund och då är lotsens lokalkännedom ovärderlig. Men sedan finns det andra förhållanden när det rent fysiskt sett är omöjigt för en båt att köra på grund - viker de ur rännan så fastnar de.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 6 mars 2010, 13:57

Donkeyman börjar i dag en liten artikelserie på sin blogg om just Isbrytning och Vintersjöfart:

www.nordens-paris.blogspot.com

Läs gärna också Donkeymans idrottsblogg: www.bandyoten.blogspot.com

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 9 januari 2011, 17:57

Tänkte höra med expertisen här på forumet. Jag har noterat att flera båtar som trafikerar Oslo har högsta isklass. Behövs verkligen det eller är det något man bara råkat få när man köpt båtarna begagnat, tex. f.d. Silvia Regina och Athena?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 9 januari 2011, 23:46

Isklass är en liten djungel som är svårbegriplig för den som inte är i branschen.

Alla de olika Klassällskapen har sina egna regler när det gäller isklass. De har också sina egna beteckningar. Men isklassen är bara en garanti för att fartygen "kan vistas och operera" i isbelagda områden utan att skada sig själva. Ju högre isklass, desto mer is tål de. Däremot säger inte isklassen ett dugg om fartygens förmåga att operera i isen, dvs hur dugliga de är till att "ta sig fram".

Isklassen är därmed i grunden en försäkringssak. Ett fartyg som opererar i is som är grövre än det har isklass för har inte något försäkringsskydd för isskador. Och följdskador till ting som kan hända i isen.

Sedan finns det en annan sorts isklass. Det är vad som betecknas som "Svensk-Finsk Isklass". Det är en tabell med krav som har fastställts av isbrytningsledningen i Sverige och Finland. Men som accepteras även av de andra Östersjöländerna. Här har man ett stort tabellverk där de olika klassällskapens beteckningar "översätts" till "Svensk-Finsk Isklass". Men dessutom väger man in en del andra aspekter såsom fartygets utrustning, besättningens kapacitet och så vidare. Under isförhållanden fastställer man restriktioner. Just nu kräver till exempel Bottenvikens hamnar minst 4000 ton dödvikt samt Isklass 1A.

Det Svensk-Finska regelverket förbjuder inte någon med lägre isklass att gå dit. Däremot får de inte någon som helst assistans från isbrytarna. De har också ett problem med sina försäkringsbolag.

På den här sidan http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrast ... ersjofart/ finner du lite mer information om hur Vintersjöfarten går till.

Och här finner du iskartan http://www.smhi.se/Produkter-och-tjanst ... nst-1.1706

Till din fråga slutligen. Jag vet inte om de Norska myndigheterna har några restriktioner för trafiken till Oslo. Annat än de rent generella restriktioner som klassen sätter för trafik i is.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av varjag » 10 januari 2011, 11:49

Isklass är en liten djungel
Tack Donkeyman för en informativ post. I grunden tycks ingenting ha förändrats sen min pojkålder....
Det är försäkringsbolagen, som lägger oöverkomliga ishinder :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 11 januari 2011, 10:03

Tackar också för en informativ post. Anledningen till att jag undrade var egentligen att det just nu råder brist på såväl rena kryssningsfartyg som kryssningsfärjor som klarar is. Samtidigt så finns det ett ganska stort överskott på färjor med lägre isklasser som ligger upplagda. I det läget kan man ju undra om det verkligen är nödvändigt att några av de bättre går till Oslo.

Slutligen en bild säger mer än ord. Nedan webcam från danskt varv där f.d. Athena just nu målas om. Dock inte tillbaka till hennes röda färg utan till blått. Det är DFDS som manifesterar en omorganisation på detta vis, alltså ingen försäljning.

Bild

Athena var det sena 80-talets och det tidiga 90-talets Cinderella, dvs en ganska oseriös verksamhet med dygnskryssningar till Åland. Men bryta is det kan hon. Hon var också världens största kryssningsfärja under något år, företrädd av Olympia och efterträdd av just Cinderella. Båten såldes i Samband med Rederi AB Slites konkurs. Huruvida verksamheten är seriösare idag på rutten mellan Köpenhamn och Oslo vet jag inget om.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar