Hamnisbrytning

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Schwemppa » 3 februari 2010, 21:32

Så här i Helsingfors. Bogserbåten Kalle klarar inte längre av att röra upp snömassorna som tippas i havet på Ärtholmen.

http://www.hbl.fi/text/kultur/2010/2/1/w42561.php
Bilagor
kalle.jpeg
kalle.jpeg (56.92 KiB) Visad 1307 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 20 februari 2010, 19:23

Nu har jag skrivit ännu en artikel om isbrytningen i Husum:

http://nordens-paris.blogspot.com/2010/ ... se-om.html

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av varjag » 20 februari 2010, 23:43

Donkeyman skrev:Nu har jag skrivit ännu en artikel om isbrytningen i Husum:

http://nordens-paris.blogspot.com/2010/ ... se-om.html
Trevlig läsning Donkeyman - även om bara bilderna ger mig gåshud - huvvvaligen.
De kommer från Liepaja med 4500 kubikmeter med björkved.
Va? Importerar Sverige björkved???? Borde väl finnas nog av den varan i Sverige???

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 21 februari 2010, 16:51

varjag skrev: Va? Importerar Sverige björkved???? Borde väl finnas nog av den varan i Sverige???
Icke Fan. Sveriges skogsindustri importerar stora mängder med både björk- och barrved. Som kommer från diverse Öststater. Det går ett litet paternosterverk med små bulkcarriers från Klaipeda, Riga, Liepaja, Pärnu, S:t Petersburg och en drös med andra platser i Balticum / Ryssland till de olika skogsindustrierna längs vår kust.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 21 februari 2010, 21:09

En fråga till de kunniga, finns det hamnisbrytare i Stokholm frihamn också? -Tyckte nästan att det såg ut som om det var det som de höll på med i morse när jag kom från Riga. På bilden nedan lämnar man oss efter fullbordat verk.

Det var för övrigt mycket is ute till havs också, inte mitt ute på förstås där hade de senaste dagarnas vind rivit upp den. Men det var faktiskt det som var problemet. All is tycktes ha samlats uppe i nordöstra hörnet så att säga. Det låg lager på lager med kanske 40cm tjock is i vad som måste beskrivas som packis när båten skulle ur Rigabukten, just söder om Ösel. Stopp blev det förstås och sedan backa ta sats och famåt en liten bit till, backa och ta sats... Upprepat några gånger.

Hur ofta händer det att det är så, kändes som att det inte var så lång borta att vi inte kommit igenom alls? Fartyget var m/s Romantika, måhända inte Östersjöns största fartyg, men allt annat än en liten båt och isklass skall visst vara 1A super.

Vi kom i varje fall loss och på bilden börjar vi få upp farten igen. Själv var jag dock tvungen att skynda mig in i värmen igen för att studera viktigare saker.
Bilagor
frihamnsbrytning.jpg
frihamnsbrytning.jpg (67.76 KiB) Visad 1220 gånger
genom isvallen.jpg
genom isvallen.jpg (33.96 KiB) Visad 1220 gånger
viktigare saker.jpg
viktigare saker.jpg (46.19 KiB) Visad 1220 gånger
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 2 mars 2010, 23:02

Det verkar vara lite jobbigt i ytterskärgården nu:

Bild
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aland ... 361203.svd

Diskuteras även på annat forum:

http://www.landgangen.se/forumsmf10/ind ... ic=14978.0

Måste säga att jag tycker det är märkligt att man fortsätter att köra med en så liten båt trots att man uppenbarligen har haft stora problem i över en vecka. Däremot såg jag att det var väsentligt mycket mindre is i Stockholms hamn idag, måhända är det den som drivit ut?

Frågan är nu, hur längesedan är det som det var en värre isvinter än i år?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Sarvi » 3 mars 2010, 08:29

I så fall ska jag be att få hänvisa till en annan av Donkeymans utmärkta trådar på forumet: Isvintrar

Hos SMHI finns en intressant litet skrift kallad Sekelväder, som gavs ut i samband med millenieskiftet. Där tas en hel del olika väder och oväder under 1900-talet upp, och på sista sidan återfinnes ett bra diagram över 1900-talets isvintrar: http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1433!s ... 5B1%5D.pdf

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Stilleben » 3 mars 2010, 11:35

Sarvi skrev:I så fall ska jag be att få hänvisa till en annan av Donkeymans utmärkta trådar på forumet: Isvintrar

Hos SMHI finns en intressant litet skrift kallad Sekelväder, som gavs ut i samband med millenieskiftet. Där tas en hel del olika väder och oväder under 1900-talet upp, och på sista sidan återfinnes ett bra diagram över 1900-talets isvintrar: http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1433!s ... 5B1%5D.pdf
Intressanta trådar!

Det finns en tråd "Stormar, hagelbyar och jäkla väder" viewtopic.php?f=9&t=17867 där det på sid. 4 redovisas isdriftsolyckorna under åren, d.v.s. när främst isflak med amatörfiskare drivit till havs och ibland omkommit. Vidare finns, från sid. 2, ingående beskrivningar av den beryktade Yrväderstisdagen den 29 januari 1850 som krävde över 100 människoliv. Även en del andra väderextremer redovisas.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Amund » 3 mars 2010, 12:08

Olof Trätälja skrev:Frågan är nu, hur längesedan är det som det var en värre isvinter än i år?
Som Donkeymans statistik visar var det bistert under mitten av 80-talet. Jag jobbade på ett mindre lastfartyg (ca: 1500-dwt), och även de tyska östersjöhamnarna var tillfrusna, bogserbåtar fick kämpa hårt för att hålla hamnarna öppna nästan hela vintern om jag kommer ihåg rätt, men jag vet inte hur ofta det händer eller hur det ser ut i år.

Jag minns en gång hur vi fastnade strax norr om Visby på väg mot Landsort och ett större tyskt fartyg kom dundrande förbi men vägrade gira in framför oss, :x deras svar var ungefär dra åt helvete. Tysken kom väl ungefär 5 sjömil ytterligare innan det tog stopp även för honom. Efter några timmar dök den stora gotlandsfärjan upp på väg till Visby, de hade naturligtvis lyssnat på tyskens arrogans och girade medvetet undan för honom och sen in framför oss. :D och därmed fick vi en perfekt ränna ända fram till Landsort. Och om tysken inte har kommit loss vid det här laget så sitter han väl där fortfarande och skriker otidigheter till svenskt sjöfolk över VHF-radion. :lol:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av varjag » 3 mars 2010, 12:19

lyssnat på tyskens arrogans och girade medvetet undan för honom och sen in framför oss
Rätt åt hornblåsarna :lol: :P

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 3 mars 2010, 22:18

Sarvi skrev:I så fall ska jag be att få hänvisa till en annan av Donkeymans utmärkta trådar på forumet: Isvintrar
Men isutbredning är en lite annan sak trots allt, det tycks vara 14 år sedan sist:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/islag ... 369471.svd

Och det är ju inte särskilt anmärkningsvärt. Men vad jag inte kan minnas, men det har säkert förekommit ändå, är att isen drivit upp längs kusterna på så vis som i år, vilket väl är det som orsakar de stora problemen.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 4 mars 2010, 10:29

Det är i princip aldrig fastis som orsakar de stora problemen för sjöfarten. Det som stoppar sjöfarten och ibland inkluderar detta även isbrytarna är packis. Det är nämligen så att istäcket inte ligger stilla. Det flyttar sig genom påverkan från vind och ström. Detta gör att issituationen hela tiden förändras.

Det är så att när isdriften går mot land så stoppas denna upp av fastisen som ligger närmast kusten. Men samtidigt skjuter hela istäcket på upp mot denna fastis. Vilket gör att det hela skrynklas sönder. Flak driver upp på andra flak eller så ställer de sig på kant. Och allt sammans fryser ihop som det hamnar. Den besvärliga situationen utanför Sundsvall berodde på att det var 25 sekundmeter vind rätt in mot land. Vilket ledde till att vallarna blev 3-4 meter höga samtidigt som det ligger 15 meter issörja under vattnet. Samtidigt var det en ganska lätt passage Nord - Syd om man följde den Finska sidan.

De senaste dagarna har rådande vind varit Nord eller Nordväst utmed Norrlandskusten. Därmed trycks en mängd is ned i Kvarken som ju är som en förträngning mellan Bottenviken och Bottenhavet. Följdaktligen stängs passagen mer eller mindre av. Men en massa båtar som sitter fast i isen driver med denna upp mot land så isbrytarna har varit sysselsatta med att ta loss dem en efter en och flytta dem till säkrare position. Detta måste göras innan man kan lägga ned tid och energi på att få dem vidare mot sina destinationer. Som det är i dag är det lättare att gå Nord - Syd utmed den Svenska sidan.

Men samtidigt gör vinden att det har lättat högst avsevärt utmed kusten längst i Norr. Samt söder om Kvarken. Här har det faktiskt öppnat sig stora områden med i det närmaste öppet vatten. Det gick ett fartyg i natt från Kaskö till Husum som i princip höll samma fart som i öppet vatten. Men förra veckan höll ett annat fartyg på i nästan en vecka med samma resa.

Ett annat ställe som också tjocknar ihop i den nuvarande vinden är utloppet från Södra Kvarken till Bottenhavet. Där det samlar sig våldsamma mängder med is.

Det är faktiskt så att de värsta isproblemen inte har börjat än. De kommer under mars månad. Isen kommer att växa ytterligare ett par veckor nästan oavsett vilken lufttemperaturen blir eftersom vattnet är nedkylt. Sedan beror det helt och hållet på vinden hur den vidare utvecklingen blir. Som det var förra året fick vi isfritt här i Husum väldigt tidigt eftersom vi exporterade all is till Finnarna. Men sedan blev det bom fast eftersom Finnarna skickade tillbaka allt sammans, med tillägg för det som lossnade från land. Och så kan det fortsätta under lång tid.

En faktor som försvårar för sjöfarten är att vi inte längre har tillgång till korrekta observationer ute till sjöss. SMHI har dragit in alla mätstationer som tidigare låg på holmar och fyrar mitt i Bottenhavet och Bottenviken. Vidare har man flyttat många av kusternas mätstationer längre upp på land än tidigare. Detta gör att vi inte har den förvarning som man tidigare hade. Vi här i Husum har till exempel behov för att veta när det börjar blåsa Sydligt på Södra Bottenhavet för att kunna förutse vad som skall ske nästa dygn. Förr fick vi sådan information. Den är numera bortrationaliserad. Nu märker vi när den Sydliga vinden kommer hit.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av varjag » 4 mars 2010, 10:43

Tack för spännande läsning Donkeyman av en som VET.....ser fram emot flera israpporter :)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Olof Trätälja » 5 mars 2010, 21:07

Håller med, intressant läsning. Och problemen fortsätter som bekant, nu är Furusundsleden (eller snarare möjlighet att fara ut fån den) helt stängd, vilket lär vara första gången sedan vintern 86/87 och det är klart, då var det ju riktigt kallt.

Det torde också innebära att det är för de flesta fartygen som finns idag på Östersjön är första gången över huvud taget som de är med om en så pass besvärlig situation och detsamma för befälen givetvis. Av färjorna torde det, förutom Birger Jarl som jag knappast räknar, bara vara Rosella, Mariella och Festival (hette Wellamo på den tiden) kvar sedan 80-talet.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hamnisbrytning

Inlägg av Donkeyman » 5 mars 2010, 21:49

Olof Trätälja skrev: Det torde också innebära att det är för de flesta fartygen som finns idag på Östersjön är första gången över huvud taget som de är med om en så pass besvärlig situation och detsamma för befälen givetvis.
I verkligheten är det så att merparten av dem som i dag är beslutsfattare inte har "varit med" om en normal isvinter förrän i år. Och det gäller rakt igenom hela spektret. Industrin, Mäklerierna, Hamnarna, Rederierna, Sjöfartsverket, Fartygsbefäl, Maskinister, Isbrytarledningen, Statsisbrytarna, Hamnisbrytarna, Lotsarna ........ Listan kan göras ganska lång.

Det är nog svårt att hitta någon verksamhet där det plötsligt ställs så många "rookies" i beslutande positioner samtidigt. Och självfallet går det åt h******e. Den bistra verkligheten är att mycket av den här vintersäsongens problem har förvärrats genom att man har tagit olämpliga beslut på alla nivåer. Från topp till botten. Beroende på bristande erfarenhet. Därför att den erfarenhet som tidigare byggts upp genom många år inte har underhållts. Vilket leder till att man i många fall har tvingats att "uppfinna hjulet" en gång till.

Sedan finns det kvar finns en handfull "gamla gubbar" som fortfarande är aktiva och som "vet". Men väldigt få av dessa sitter i positioner där de har något att säga till om.

Inget är nytt under solen - När det gäller området Söderarm - Tjärven så är det långt ifrån första gången som det blir besvärligt där. Man kan snarare säga att under tidigare normala isvintrar så har det i stort sett var vinter varit en kortare period när det varit mycket problematiskt för att inte säga omöjligt att gå igenom den leden. Och Finlandsbåtarna har ofta tvingats gå ut genom Sandhammn i stället.

Skriv svar