Stora motorer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av Battler » 9 mars 2009, 11:36

Ett semestertips för den motorintresserade.
I köpenhamn finns ett diseldrivet kraftverk bevarat. Motorn är en åttacylindrig Burmeister & Wain, byggd 1932 på 22.500 hk (15.000kW) och provkörs för publik, första och tredje söndan varje månad.
Bild

http://www.dieselhouse.dk/
Gratis inträde, MAN sponsrar.

Edit: Ändrade faktafel enl nedansående inlägg.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 9 gånger.
__________________________________
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 9 mars 2009, 12:45

Tack Battler - kande inte till det dieselkraftverket. Lite forvaanad over en MAN-diesel, daa danskarnas eget Burmeister & Wain - var pionjarer med stora dieselmotorer som drev, praktiskt taget alla de forsta oceangaende handelsfartygen med dieselmotordrift. Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av Battler » 9 mars 2009, 13:07

varjag skrev:Tack Battler - kande inte till det dieselkraftverket. Lite forvaanad over en MAN-diesel, daa danskarnas eget Burmeister & Wain - var pionjarer med stora dieselmotorer som drev, praktiskt taget alla de forsta oceangaende handelsfartygen med dieselmotordrift. Varjag
Mitt fel, visst är det en Burmeister & Wain.
1981 gick B&W samman med den andra stora dieselmotortillverkaren MAN och MAN B&W bildades. I dag heter företaget MAN Diesel och har 70 procent av världsmarknaden för stora tvåtakts dieselmotorer.
__________________________________
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 9 mars 2009, 22:18

Det kan tillaggas att de tidigaste B&W fartygsdieslarna var en smula opaalitliga - speciellt nar det gallde backmanover. Daa som nu - stoppades motorn - och startades igen i motsatt riktning.....viket inte alltid gick smartfritt :roll: Som foljd fick m/s SELANDIA och maanga efter henne - tvaa motorer och hade dubbla propellrar...om en motor svek, hade man en andra chans s.a.s....Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stora motorer

Inlägg av a81 » 9 mars 2009, 23:18

varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Stora motorer

Inlägg av dc » 11 mars 2009, 20:12

an
a81 skrev:
varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.
Om vi skall räkna in stora saker varför inte Titanraketerna? Hur räknar man om dragkraft till Kilowatt???
http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_IV
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av Osprey » 13 mars 2009, 16:03

Ovikommande inlägg, men B&W ihop med Götaverken är liksom "husgud".... :)

Var "Pielstick" förresten något för bara B&W, eller är det en allmän benämning..?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stora motorer

Inlägg av a81 » 14 mars 2009, 19:00

dc skrev:an
a81 skrev:
varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.
Om vi skall räkna in stora saker varför inte Titanraketerna? Hur räknar man om dragkraft till Kilowatt???
http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_IV
Hittade detta på http://www.rymdforum.nu/?id=770:

Vid raketuppskjutningar talar man om dragkraft i Newton, men hur räknar man om dragkraften till hästkrafter (HK) alt watt. (Undrar eftersom jag sett uppgifter om HK i raketmotorspecifikationer.)

Har ingen bra förklaring men hittade på nätet att huvudmotorn på Ariane 5 Vulcain 2 producerar en dragkraft av 1,350 kN och att detta skall motsvaras av fyra miljoner HK.

Ulf Palmnäs 2007-04-13


En större rymdraket har alltså ungefär dubbelt så stor effekt som en normal/större kärnreaktor. Skillnaden är dock att raketen har denna effekt under några minuter eller så, medan reaktor (med vissa avbrott) går i många decennier.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av predator » 14 mars 2009, 19:29

Om man ska prata om raket motorer så är väll saturn 5 en värdig kandidat med sina 34,2 MN i första steget.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Stora motorer

Inlägg av Donkeyman » 14 mars 2009, 20:33

Osprey skrev:Ovikommande inlägg, men B&W ihop med Götaverken är liksom "husgud".... :)

Var "Pielstick" förresten något för bara B&W, eller är det en allmän benämning..?
SEMT Pielstick är ett motorfabrikat. Det är frågan om mellanvarvs 4-taktare som är ganska pressade i frågan om antalet hästkrafter per kg motorvikt. Vilket gör att de är ganska små i förhållande till sin effekt. Vilket gjorde dem väldigt populära i ro/ro-båtarnas barndom därför att man kunde klämma in stora genomgående däck ovanför maskinrummet. Alltså - de möjliggjorde låga och små maskinrum vilket ökade lastlådans storlek. Men de har ett antal nackdelar jämfört med de stora tvåtaktsmotorerna. Som å andra sidan kräver större utrymme.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 15 mars 2009, 12:36

Jag seglade i en båt som hade en engelsk 1800 hästkrafters 'Doxford Economy Engine'. Dessa var patenterade engelska dieselmotorer - som hade två - mot varandra verkande kolvar per cylinder. Motorn var trecylindrig och det intressanta var - att ovanpå den fanns ett arrangemang med väldiga 'ok' som tippade bak-och-fram när motorn gick. Inte bara det - ett antal flexibla slangar stod för smörjning av arrangemanget. Slangarna fladdrade som bläckfiskarmar under gång :) Dessa Doxford-motorer byggdes i Sunderland, tillsammans med hundratals fartyg som drevs av dem. 'Ekonomy' - var tydligen ledtråden då de sades vara bränslesnåla. Men snåla var antagligen dom rederier som beställde dom också - för deras effekt var i underkant för fartygens storlek. I 'mitt' fartyg, som var omkring 17 år gammalt hade maskinpersonalen ett hårt jobb med den där motorn som stup i kvarten - krävde 'kannhalning' - dvs sotning. Som var ett hårt och farligt arbete - om man måste stoppa maskinen till sjöss och det rådde den minsta sjögång.
Kanske Donkeyman har haft kontakt med Doxfordmotorer - och kan berätta mer?, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Stora motorer

Inlägg av Donkeyman » 15 mars 2009, 14:05

Doxford har ju blivit mer eller mindre kultmaskiner hos lite äldre maskinister. Det Svenska sjöfartsforumet "Landgången" har en lång tråd om just de maskinerna: http://www.landgangen.se/forum/index.ph ... ;topicseen.

Dessutom har den Norska Tidskriften "Skipsrevyen" haft en lång artikelserie under 2008 med stora fördjupande artiklar om just Doxford. http://www.skipsrevyen.no/.

En sak är helt säker. Doxford var en motor för riktiga MÄN. Sådana där typer som har hår på bröstet och muskler i armarna. Men å andra sidan sade man ju det samma om Pielstick.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stora motorer

Inlägg av a81 » 15 mars 2009, 16:41

predator skrev:Om man ska prata om raket motorer så är väll saturn 5 en värdig kandidat med sina 34,2 MN i första steget.
Läste i Fuglesangs bok att raketerna som sköt upp Discovery hade 44 miljoner hästkrafter. Jag tror att det syftade på de två så kallade boosterrakterna som används vid starten. Alltså skulle de ha 22 miljoner hästkrafter var, motsvarande drygt tio kärnkraftreaktorer per raket.

Dragkraften hos dessa raketer är 12.5 MN per styck, medan Saturn V:s 34,2 MN verkar vara den samlade dragkraften hos fem raketer.

Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shut ... et_Booster
http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_5

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av predator » 15 mars 2009, 17:12

Varje "raket" har en dragkraft på ca 12,46 MN och rymdfärjan motorer har 1,86 MN * 3



http://sv.wikipedia.org/wiki/Space_Shut ... et_Booster
http://sv.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_main_engine

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 15 mars 2009, 22:39

Tack Donkeyman för svaret och länkarna......
Doxford var en motor för riktiga MÄN
Jag har förstått det s.a.s. i efterhand......i klartext - en typisk engelsk grej :D , Varjag

Skriv svar