Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
-
Battler
- Medlem
- Inlägg: 4995
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 09 mar 2009 11:36
Ett semestertips för den motorintresserade.
I köpenhamn finns ett diseldrivet kraftverk bevarat. Motorn är en åttacylindrig Burmeister & Wain, byggd 1932 på 22.500 hk (15.000kW) och provkörs för publik, första och tredje söndan varje månad.
http://www.dieselhouse.dk/
Gratis inträde, MAN sponsrar.
Edit: Ändrade faktafel enl nedansående inlägg.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 9 gånger.
__________________________________
MVH
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 09 mar 2009 12:45
Tack Battler - kande inte till det dieselkraftverket. Lite forvaanad over en MAN-diesel, daa danskarnas eget Burmeister & Wain - var pionjarer med stora dieselmotorer som drev, praktiskt taget alla de forsta oceangaende handelsfartygen med dieselmotordrift. Varjag
-
Battler
- Medlem
- Inlägg: 4995
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Inlägg
av Battler » 09 mar 2009 13:07
varjag skrev:Tack Battler - kande inte till det dieselkraftverket. Lite forvaanad over en MAN-diesel, daa danskarnas eget Burmeister & Wain - var pionjarer med stora dieselmotorer som drev, praktiskt taget alla de forsta oceangaende handelsfartygen med dieselmotordrift. Varjag
Mitt fel, visst är det en Burmeister & Wain.
1981 gick B&W samman med den andra stora dieselmotortillverkaren MAN och MAN B&W bildades. I dag heter företaget MAN Diesel och har 70 procent av världsmarknaden för stora tvåtakts dieselmotorer.
__________________________________
MVH
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 09 mar 2009 22:18
Det kan tillaggas att de tidigaste B&W fartygsdieslarna var en smula opaalitliga - speciellt nar det gallde backmanover. Daa som nu - stoppades motorn - och startades igen i motsatt riktning.....viket inte alltid gick smartfritt

Som foljd fick m/s SELANDIA och maanga efter henne - tvaa motorer och hade dubbla propellrar...om en motor svek, hade man en andra chans s.a.s....Varjag
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 3011
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Inlägg
av a81 » 09 mar 2009 23:18
varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket

)
Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med
31 knop! DET - kallar jag en stor motor

, Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.
-
dc
- Medlem
- Inlägg: 2147
- Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
- Ort: Nättraby
Inlägg
av dc » 11 mar 2009 20:12
an
a81 skrev:varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket

)
Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med
31 knop! DET - kallar jag en stor motor

, Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.
Om vi skall räkna in stora saker varför inte Titanraketerna? Hur räknar man om dragkraft till Kilowatt???
http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_IV
No one can prevent me from raising towers in babylon
-
Osprey
- Medlem
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 08 okt 2003 18:18
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Osprey » 13 mar 2009 16:03
Ovikommande inlägg, men B&W ihop med Götaverken är liksom "husgud"....
Var "
Pielstick" förresten något för bara B&W, eller är det en allmän benämning..?
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 3011
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Inlägg
av a81 » 14 mar 2009 19:00
dc skrev:an
a81 skrev:varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket

)
Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med
31 knop! DET - kallar jag en stor motor

, Varjag
Om man räknar kärnkraftsreaktorer som motorer, så handlar det om effekter på uppåt 1500 MW, det vill säga omkring 2 000 000 hk.
Om vi skall räkna in stora saker varför inte Titanraketerna? Hur räknar man om dragkraft till Kilowatt???
http://en.wikipedia.org/wiki/Titan_IV
Hittade detta på
http://www.rymdforum.nu/?id=770:
Vid raketuppskjutningar talar man om dragkraft i Newton, men hur räknar man om dragkraften till hästkrafter (HK) alt watt. (Undrar eftersom jag sett uppgifter om HK i raketmotorspecifikationer.)
Har ingen bra förklaring men hittade på nätet att huvudmotorn på Ariane 5 Vulcain 2 producerar en dragkraft av 1,350 kN och att detta skall motsvaras av fyra miljoner HK.
Ulf Palmnäs 2007-04-13
En större rymdraket har alltså ungefär dubbelt så stor effekt som en normal/större kärnreaktor. Skillnaden är dock att raketen har denna effekt under några minuter eller så, medan reaktor (med vissa avbrott) går i många decennier.
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3611
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 14 mar 2009 19:29
Om man ska prata om raket motorer så är väll saturn 5 en värdig kandidat med sina 34,2 MN i första steget.
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Inlägg
av Donkeyman » 14 mar 2009 20:33
Osprey skrev:Ovikommande inlägg, men B&W ihop med Götaverken är liksom "husgud"....
Var "
Pielstick" förresten något för bara B&W, eller är det en allmän benämning..?
SEMT Pielstick är ett motorfabrikat. Det är frågan om mellanvarvs 4-taktare som är ganska pressade i frågan om antalet hästkrafter per kg motorvikt. Vilket gör att de är ganska små i förhållande till sin effekt. Vilket gjorde dem väldigt populära i ro/ro-båtarnas barndom därför att man kunde klämma in stora genomgående däck ovanför maskinrummet. Alltså - de möjliggjorde låga och små maskinrum vilket ökade lastlådans storlek. Men de har ett antal nackdelar jämfört med de stora tvåtaktsmotorerna. Som å andra sidan kräver större utrymme.
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 15 mar 2009 12:36
Jag seglade i en båt som hade en engelsk 1800 hästkrafters 'Doxford Economy Engine'. Dessa var patenterade engelska dieselmotorer - som hade två - mot varandra verkande kolvar per cylinder. Motorn var trecylindrig och det intressanta var - att ovanpå den fanns ett arrangemang med väldiga 'ok' som tippade bak-och-fram när motorn gick. Inte bara det - ett antal flexibla slangar stod för smörjning av arrangemanget. Slangarna fladdrade som bläckfiskarmar under gång

Dessa Doxford-motorer byggdes i Sunderland, tillsammans med hundratals fartyg som drevs av dem. 'Ekonomy' - var tydligen ledtråden då de sades vara bränslesnåla. Men snåla var antagligen dom rederier som beställde dom också - för deras effekt var i underkant för fartygens storlek. I 'mitt' fartyg, som var omkring 17 år gammalt hade maskinpersonalen ett hårt jobb med den där motorn som stup i kvarten - krävde 'kannhalning' - dvs sotning. Som var ett hårt och farligt arbete - om man måste stoppa maskinen till sjöss och det rådde den minsta sjögång.
Kanske Donkeyman har haft kontakt med Doxfordmotorer - och kan berätta mer?, Varjag
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Inlägg
av Donkeyman » 15 mar 2009 14:05
Doxford har ju blivit mer eller mindre kultmaskiner hos lite äldre maskinister. Det Svenska sjöfartsforumet "Landgången" har en lång tråd om just de maskinerna:
http://www.landgangen.se/forum/index.ph ... ;topicseen.
Dessutom har den Norska Tidskriften "Skipsrevyen" haft en lång artikelserie under 2008 med stora fördjupande artiklar om just Doxford.
http://www.skipsrevyen.no/.
En sak är helt säker. Doxford var en motor för riktiga MÄN. Sådana där typer som har hår på bröstet och muskler i armarna. Men å andra sidan sade man ju det samma om Pielstick.
-
a81
- Medlem
- Inlägg: 3011
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Inlägg
av a81 » 15 mar 2009 16:41
predator skrev:Om man ska prata om raket motorer så är väll saturn 5 en värdig kandidat med sina 34,2 MN i första steget.
Läste i Fuglesangs bok att raketerna som sköt upp Discovery hade 44 miljoner hästkrafter. Jag tror att det syftade på de två så kallade boosterrakterna som används vid starten. Alltså skulle de ha 22 miljoner hästkrafter var, motsvarande drygt tio kärnkraftreaktorer per raket.
Dragkraften hos dessa raketer är 12.5 MN per styck, medan Saturn V:s 34,2 MN verkar vara den samlade dragkraften hos
fem raketer.
Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shut ... et_Booster
http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_5
-
predator
- Medlem
- Inlägg: 3611
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Inlägg
av predator » 15 mar 2009 17:12
-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 15 mar 2009 22:39
Tack Donkeyman för svaret och länkarna......
Doxford var en motor för riktiga MÄN
Jag har förstått det s.a.s. i efterhand......i klartext - en typisk engelsk grej

, Varjag