http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modular_engine

Gränsen är lite olika beroende på tillverkare, Chevrolet har som största smallblock 400 cuin, medans minsta bigblock är på 396 cuin.Osprey skrev:Det finns gott om bigblocks i amerikanska bilar och 413 cui är inte särskilt stort i sammanhanget, gränsen mellan smallblock (V8) och bigblock (V8) går sådär ungefär vid 400 cui.
När jag nu satt och läste om den här motorn på Wikipedia, så såg jag att där fanns dessutom benämningen "mediumblock"... en benämning jag faktiskt aldrig sett förut och som jag för den delen betvivlar att den är allmänt vedertagen...Battler skrev:Ford tillverkar en V-10:a på 6.8 L (6760 cc, 413 CID), sitter i Pick-uper, SUV:ar och Van's.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modular_engine
6500 liter i timmen? Det var lite det, det bränner en Viggen på halva tiden. Men då går det ju lite fortare förstås...varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket)
Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor, Varjag
Eller på drygt 6 minuter och 30 sekunder om den går på full burk.millgard skrev:6500 liter i timmen? Det var lite det, det bränner en Viggen på halva tiden. Men då går det ju lite fortare förstås...varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket)
Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor, Varjag
Den storsta ar nog General Electric GE 90115 som sitter paa Boeing 777Battler skrev:Jetmotorer är inte fy skam, de heller. Vilka är stoora inom denna motorgren ?