Stora motorer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Stora motorer

Inlägg av Battler » 4 mars 2009, 19:35

Ford tillverkar en V-10:a på 6.8 L (6760 cc, 413 CID), sitter i Pick-uper, SUV:ar och Van's.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modular_engine

Bild
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stora motorer

Inlägg av a81 » 6 mars 2009, 22:23

Bugatti Veyron har en W16-motor(!) med en cylindervolym på 7 993 cm³ och en effekt på 1001 hk. Toppfarten är 407 km/h.

Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av millgard » 6 mars 2009, 22:58

GM och Cadillac hade tex 8,2 liters V8 i Eldorado på 1960-1970-talet, dvs 500cui. Det finns massor av exempel på stora motorer.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av Osprey » 6 mars 2009, 23:17

Det finns gott om bigblocks i amerikanska bilar och 413 cui är inte särskilt stort i sammanhanget, gränsen mellan smallblock (V8) och bigblock (V8) går sådär ungefär vid 400 cui.

Ska man sedan titta på riktigt stora motorer så finns ju t.ex http://www.manbw.com/files/news/filesof ... ionary.pdf. Motorer som är så små att de inte har några manluckor så att man kan gå in i dem, är väl främst avsedda för leksaker..? :P

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av Battler » 7 mars 2009, 00:05

Nu börjar vi komma i rätt stämning, manluckor för att ta sig in i vevhuset :D Tänk om om det vore möjligt att bygga en bil med en sådan motor.... den kapsejsar väl av vridmomentet.
Jag startade tråden på grund av att jag ej visste att Ford hade en sådan motor (V10), hade koll på att Dodge hade sin 500 cuin V10 och Chevrolet har kört med 8,1 l V8 till Pick-uper och suvar.
Osprey skrev:Det finns gott om bigblocks i amerikanska bilar och 413 cui är inte särskilt stort i sammanhanget, gränsen mellan smallblock (V8) och bigblock (V8) går sådär ungefär vid 400 cui.
Gränsen är lite olika beroende på tillverkare, Chevrolet har som största smallblock 400 cuin, medans minsta bigblock är på 396 cuin.
Chrysler (Dodge-Plymouth) har som största smallblock 360 cuin, medans minsta bigblock är på 361 cuin.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av Osprey » 7 mars 2009, 00:28

För att föklara lite för de som eventuellt inte känner till det, så har indelningen i smallblock/bigblock inte i huvudsak att göra med motorns volym, utan mer dess yttre mått. Sedan följer det förstås som en självklar konsekvens att en motor med stora yttermått också ofta har större volym än en med små yttermått.

Det finns egentligen inte heller någon klar definition av vad smallblock och bigblock innebär, utan det är upp till respektive tillverkare att använda benämningarna efter eget godtycke...

[Edit]
Battler skrev:Ford tillverkar en V-10:a på 6.8 L (6760 cc, 413 CID), sitter i Pick-uper, SUV:ar och Van's.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Modular_engine
När jag nu satt och läste om den här motorn på Wikipedia, så såg jag att där fanns dessutom benämningen "mediumblock"... en benämning jag faktiskt aldrig sett förut och som jag för den delen betvivlar att den är allmänt vedertagen...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 7 mars 2009, 12:34

Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
Bilagor
Waertsila-Sulzer 109 000 Hk.jpg
Waertsila-Sulzer 109 000 Hk.jpg (63.86 KiB) Visad 1490 gånger
14 cylindrar, 2300 ton.jpg
14 cylindrar, 2300 ton.jpg (217.2 KiB) Visad 1493 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av Battler » 7 mars 2009, 13:19

Det blir bara bättre och bättre, varjags motor är nog svårslagen :D
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Stora motorer

Inlägg av Osprey » 7 mars 2009, 16:23

En av de mest imponerande sakerna med varjags motor är ju också varvtalet, 108,920 hk vid 102 varv/min... där kan t.ex HD slänga sig i väggen vad det gäller "ett dunk per lyktstolpe" (förutom att det är ont om lyktstolpar ute på havet)... :D

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av millgard » 7 mars 2009, 17:25

varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
6500 liter i timmen? Det var lite det, det bränner en Viggen på halva tiden. Men då går det ju lite fortare förstås...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Stora motorer

Inlägg av J.K Nilsson » 7 mars 2009, 17:37

millgard skrev:
varjag skrev:Stora motorer....vaddaa stora motorer? Har mina herrar har ni varldens storsta.....
Wartsila-Sulzer paa 109 000 hastkrafter. Vager 2300 ton och branner 6500 liter i timmen! (Vad sager Miljoverket :roll: )

Sitter i m/v Emma Maersk och driver henne med 31 knop! DET - kallar jag en stor motor :D , Varjag
6500 liter i timmen? Det var lite det, det bränner en Viggen på halva tiden. Men då går det ju lite fortare förstås...
Eller på drygt 6 minuter och 30 sekunder om den går på full burk. ;)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av Battler » 8 mars 2009, 00:02

Jetmotorer är inte fy skam, de heller. Vilka är stoora inom denna motorgren ?
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Stora motorer

Inlägg av millgard » 8 mars 2009, 00:09

Viggens är rätt fet faktiskt. När den kom var den bland de största enmotoriga. Men vilken som är störst vet jag inte och inte ids jag googla heller.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stora motorer

Inlägg av varjag » 8 mars 2009, 00:28

Battler skrev:Jetmotorer är inte fy skam, de heller. Vilka är stoora inom denna motorgren ?
Den storsta ar nog General Electric GE 90115 som sitter paa Boeing 777

http://www.leechvideo.com/video/view4150604.html

Rolls-Royce Trent som anvands paa bl.a. Airbus 380 gaar heller inte av for hackor....

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royc ... 900_Series

Varjag

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Stora motorer

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2009, 22:19

Tidiga bilar för rekordförsök och tävling hade enorma motorer, många över 20 liter. Sunbeam, Benz etc.

Mvh Petter

Skriv svar