Fråga om Segelbåtar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Fråga om Segelbåtar

Inlägg av gunship » 4 februari 2009, 00:37

Hej, det var ett tag sedan. nu surfade jag in här, och kom på idéen att ställa frågan ang. båtkonstruktion, något som intresserat mig sedan jag var pytteliten, då min morfar är pensionerad båtkonstruktör. för inte så länge sedan tänkte jag ta och konstruera min perfekta båt, den som jag skulle ha om jag kunde. först blev detta en motorbåt, stor, snabb, hållbar etc. men sedan kom jag på hur kul det är att segla så det fick bli en ny båt. denna gång tog jag mig friheten att lasta med nästan allt jag ville ha ombord. men nu undrar jag:

då båten blev ganska stor (en tvåmastad gaffelriggad galeas/ketch) blev kölen ganska djup. men jag ritade kölen endast beroende på vad jag tyckte såg lämpligt ut. jag vet att det inte går att gå helt efter tumregler, men för mig duger de alldeles utmärkt. kölen är 4,5 meter djup. jag har en känsla av att detta kanske är lite djupt om man vill vara i skärgården (vilket man å andra sidan inte alls verkligen behöver vara) men med segelhöjd på 28m stromasten, respektive 26meter på mesanmasten (?) så vet jag inte om det är rimligt, i överkant eller i underkant. annat som kan betyda är : bredd i vattenlin. 8m, kölvikt 17ton (helt taget av vad som fanns till övers i deplacementet), kölen går även från midskepps till aktern, skrovets djup är 2,75m. jag undrar om detta verkar rimligt, om det är något jag missuppfattat.

flera frågor kan komma. tackar på förhand. hoppas detta är rätt sektion.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Re: Fråga om Segelbåtar

Inlägg av Bulldog » 17 februari 2009, 08:14

Ganska maffigt bygge, med 2 master på 28 resp 26 meter är nog 4,5 meter djup fullt rimligt, men det kan nog bli lite trångt i skärgården. Du skriver inte hur lång båten är men en bredd på 8 meter är ganska brett om nu inte båten är tänkt att bli 40-50 meter lång. Satsar du på den längden får du iofs med dig nästan allt du behöver i båten som tex din SUV och din helikopter :D

Skriv svar