Fanta + knark = kostcirkeln

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av Blixten » 23 januari 2009, 11:27

"Ursprunget till Fanta är att dom undersökt vad kroppen saknar om man bara glassar omkring på stranden och knarkar. Fanta ger knarkarens kropp det den behöver för att klara sig. Därför är det lite suspekt att dricka Fanta, drycken är trots allt en del av den industri som tjänar pengar på att unga människor far illa."

Någon mer som hört detta eller något liknande?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2009, 11:31

Jag har hört lite av varje om Fanta och i synnerhet Coca-Cola, men aldrig något som påminner om det där. Har du någon källa? Eller åtminstone exempel på att någon tar påståendet på allvar.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av G:son » 23 januari 2009, 11:35

Jag har inte heller hört den där, men däremot har jag hört att Fanta var den officiella drycken under OS i Berlin, för att Hitler inte ville understöda Coca Cola. I dag hör ju varumärket Fanta till Coca Cola, men jag har aldrig försökt ta reda på, om det där med OS i Berlin stämmer.

/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av Hans » 23 januari 2009, 11:50

Brief History
Orange Fanta was formed by Schetelig and introduced in 1940 by the Coca Cola Company in Essen, Germany and therefore people in World War Two used to drink it, however it rarely tasted the same because they had to use whatever ingredients were available. It was originally made with Apple Fibre and a derivative of cheese known as Whey & was yellow in colour.
It was made because of financial problems within the German Coca Cola Company. Due to the War the company could not import the syrup needed for Coca Cola so to stay afloat had to come up with something ingenious to keep their business going.
Ever wondered how it got its name? Well the company had a naming competition that was won by an employee named Joe Knipp. Fanta came from the word Fantasie that in German means Imagination.

http://www.ciao.co.uk/Fanta_Orange__Review_5793658

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2009, 11:57


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Fantafaktoid?

Inlägg av Hans » 23 januari 2009, 12:03


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Fanta + knark = kostcirkeln

Inlägg av Blixten » 23 januari 2009, 14:32

Kopplingen till knark hörde jag om i samband med en ANT-dag (informationsdag om Alkohol Narkotika Tobak) på högstadiet för en tjufem-tretti år sedan. Jag har inte lyckats hitta något på nätet.

...om nu tråden styr iväg till allmän cokelore: vad säger ni om dessa "kunskaper" som ligger bak i hjärnan och som jag kanske ska städa ut:

1) under 2vk lovade företaget att alla amerikanska soldater skulle kunna köpa CC för en billig peng. Detta medförde att ett antal av företagets anställda dog av fientliga kulor när de såg till att läsken hamnade på Iwo Jima och liknande. Det finns ett monument över anställda som stupat i kriget. I jobbets tjänst alltså.

2) I israel säljs CC, i arabländerna är det Pepsi som gäller. Detta skulle bero på att CC är judiskt. (Som "vuxen" kan jag tänka mig att det stämmer men det kan bero på en mängd orsaker.)

Skriv svar