Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av spett » 10 januari 2009, 00:34

I min grönaste ungdom på det illröda 70-talet fick jag höra följande historia på lektionstid.
I Peru går en järnvägslinje över Anderna och in på 70-talet användes ånglok. De onda amerikanska kapitalisterna lyckades sälja in diesellok till banan. Det krävdes dock väldigt starka lok eftersom diesellok inte gillar hög höjd beroende på det lägre lufttrycket. Ånglok är däremot inte så känsliga för det eftersom vattnets kokpunkt också sjunker med höjden. När väl bytet till diesel var genomfört kom oljekrisen.
Långt senare har jag haft tillfälle att läsa om de ånglok som ersattes. De var oljeeldade.

Men idag har jag funnit en historia som passar historiens intrig bättre även om man måste ändrade på alla detaljer.
Den 1 januari 1950 hade Storbritannien 38 nät för trådbussar. Två hade tillkommit under 40-talet och flera, exempelvis nätet i London var fortfarande under utbyggnad.
Den 1 januari 1960 återstod 27 trådbussnät.
Den 1 januari 1970 återstod 4 trådbussnät. Den 29 mars 1972 gick den sista turen i Bradford och sedan var det slut. Lagom till att alla trådar blivit hoprullade och alla stolpar kapade kom oljekrisen 1973, på ett år tredubblades oljepriserna. Jag kan tänka mig en och annan diskussion i kommunala lunchrum. "Beslutet var helt riktigt när vi fattade det !"
Den flesta bussarna från de sista flottorna är bevarade. Detta är ju Storbritannien där icke-privata fordon är heliga kor.

För att förstöra min egen historia måste jag berätta om trådbussarna i Skandinavien.
när andra världskriget började användes trådbussar i tre skandinaviska städer : Drammen, Köpenhamn och ett alldeles nytt nät i Odense. Kriget hindrade import av petroleum och snart fick Stockholm, Göteborg och Oslo trådbussar. I Bergen tillkom en buss 1942 men tyskarna konfiskerade den och skickade den till Lübeck.
Under den fredliga delen av 40-talet tillkom trådbussnät i Bergen,Stavanger, Tammerfors och Helsingfors. På 60-talet rullade man ihop trådarna i Drammen, Odense, Göteborg, Stockholm, Oslo och Stavanger. Dieselbussarna hade överlägsen ekonomi. Den sista linjen i Köpenhamn lades ned 1971 och nu kommer vi till den störande delen. Näten i Tammerfors och Helsingfors lades ned 1974 och 1977 trots oljekrisen! I Bergen finns det fortfarande trådbussar. Trådbussar är lämpliga för backiga nät. De kan kräma på mera i uppförsbackarna än dieselbussar och i nedförsbackarna kan de generera ström för nätet istället för att bara värma bromsarna.

Nu lämnar jag utmarkerna och återvänder till Storbritannien. Spårvagnsnäten hade efter första världskriget dålig och snabbt sjunkande lönsamhet, den sista nya banan öppnade 1924 och blev inte gammal. I gengäld nedlades 46 nät på 20-talet, många ersatta med trådbussar.
Under 30-talet lades 124 spårvägar ned, många ersatta med trådbussar.
På 40-talet nedlades 26 spårvägar ned. Coventrys spårvägar stängdes egentligen sommaren 1939 men återstartades när kriget började och bensin ransonerades. Luftwaffe stängde verksamheten permanent den 14 November 1940.
På 50-talet lades 20 spårvägar ned, 1960 två till, Glasgow följde 1962. Kvar fanns Blackpool och banorna som bara rullade under turistsäsongen. Det var den hästdragna spårvägen i Douglas på Isle of Man, kabelbanan i Great Orme i Wales och den uråldriga lilla banan i Brighton. Alla fyra är fortfarande i drift och fyra nya har tillkommit.
Trådbussar kan du bara åka på ett par av Storbritannien talrika friluftsmuseer.

Detta med Storbritanniens spårvagnar och trådbussar påminner mig om en annan litet förvånande utveckling.
År 1955 ägde det mäktiga British Railways 17955 normalspåriga ånglok och 532 övriga lok, av dem 5 stycken smalspåriga ånglok, en nedgång från 7 stycken vid grundandet 1948. Ånglok tillverkades flitigt och det fanns en ny lovande expressloks-prototyp, Duke of Gloucester.
År 1968, bara 13 år framåt i tiden indrogs det sista normalspåriga ångloket från trafik för British Railways. Av de smalspåriga ångloken återstod 3 som fortsatte som statsägd ångnostalgi fram till 1989.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av G:son » 10 januari 2009, 08:46

Det var en intressant redogörelse, spett. Jag bodde i Tammerfors i min barndom på 60- och 70-talen. Staden styrdes då av vänstern, betongsossar och kommunister, som ville modernisera och utveckla staden genom att riva allt gammalt och bygga nytt. Jag var så ung då, att jag kommer inte ihåg den exakta motiveringen till att trådbussnätet lades ner, eller den politiska diskussionen. Men jag vill minnas, att det hela hängde ihop med just utvecklandet av infrastrukturen. Sannolikt hade beslutet fattats många år innan oljekrisen, och man hade varit tvungen att börja mer eller mindre från noll, om man hade fattat ett nytt beslut med motsatt innebörd. Jag vill också minnas, att det var vemodigt när den sista linjen försvann, men att man inte saknade dem alltför mycket i praktiken.

Jag minns också, att man av politiska orsaker beställde åtminstone en dieselbuss på prov från något kommunistland, det kan ha varit Polen eller Tjeckoslovakien, och att vi roade oss med att åka med den, bara för att skratta åt bussens eländighet. :)

/G:son

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av varjag » 10 januari 2009, 10:57

Även jag - tackar spett för en intressant och lärorik exposé om trådbussarna.I motsats till de flesta forumnistas, har jag många gånger åkt trådbuss i Stockholm. Och dom var tysta...(10-centimetersmarginalen :) ) - annars precis som vilken annan buss som helst. Men ovanför gatorna som de trafikerade, fanns ett veritabelt spindelnät av elkablar som kanske inte vore acceptabelt idag. Det krävdes två parallella kablar för trådbussarna. Inte sällan när trådbussen skulle svänga in på en annan gata, så hängde inte strömavtagarna kvar i elkablarna - och det blev tvärstopp. Chauffören, hade dock hängande utanpå bussen en lång bambu(?)-stång med en sorts klo på spetsen - som han helt sonika efter avstigning, mockade tillbaka avtagarna till trådarna och resan kunde fortsätta.
minns, Varjag
Bilagor
spindelväv över gatorna.jpg
spindelväv över gatorna.jpg (97.89 KiB) Visad 1080 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av Olof Trätälja » 10 januari 2009, 13:46

Jag vill ju inte vara allt för besvärlig och lägga sordin på det hela. Men jag kan inte låta bli att påpeka att så dyr så att trådbussar skulle blivit lönsamma igen har faktiskt oljan aldrig blivit sedan andra världskriget. Inte i närheten faktiskt.

Men för att åter muntra upp stämningen vill jag nämna att man har trådbussar i Landskrona. Två eller tre stycken tror jag.

På tal om Stockholm dock:
Stureplan_liten.JPG
Stureplan_liten.JPG (82.34 KiB) Visad 1040 gånger
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av spett » 10 januari 2009, 15:25

Den lilla trådbusslinjen i Landskrona är rejält olönsam. Ungefär två kronor per resenär.

Men så är det en liten och isolerad linje också.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av Olof Trätälja » 10 januari 2009, 15:49

spett skrev:Den lilla trådbusslinjen i Landskrona är rejält olönsam. Ungefär två kronor per resenär.
Nja hade det varit två kronor per resenär så hade det väl inte varit så farligt. Men är det inte så att du tittat på driftbudgeten eller något sådant nu. I offentlig verksamhet skiljer man ibland på investeringar och drift. Det ser billigare ut då och blir lättare att få anslag...

Det låter i varje fall rimligt att driften går back med ca två kronor per resenär. Men sedan har du ju investeringen vilket är ett enormt problem för trådbussar. Både för anläggningen som sådan och sedan själva bussarna. En trådbuss kostar faktiskt ett per tre gånger mer än en vanlig buss, specialprodukt som det är. Trådbussanläggningen i Landskrona kostade flera tiotals miljoner. Säger sig självt att de aldrig kan räkna hem det. Dock tror jag att det var staten som betalade genom banverket eller så. Man får väl hoppas att det fanns någon form av djupare mening....
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av spett » 10 januari 2009, 16:32

Den djupare meningen är väl lika med djupet på alla torra oljefält.

Det sämmer som trätlja skriver vid närmare kontroll. Det är märkeligen svårt att få lönsamhet på kommunala färdmedel oavsett hur många miljoner resenärer som betalar surt för dem.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av millgard » 10 januari 2009, 16:41

"Trolley-bus" har jag åkt i bla Budapest. Snabba (nåja), tysta (nåja) och förhållandevis smidiga (nåja). De hade sannolikt varit bättre om de moderniserats efter 1970 eller så. Men visst, de funkade och var avgasfria och accelerationen var snabb.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av Olof Trätälja » 10 januari 2009, 17:23

spett skrev:Den djupare meningen är väl lika med djupet på alla torra oljefält.
Nja, jag tror det var som så att anledningen till att banverket bekostade denna trådbusslinje var att man flyttade ut järnvägsstationen från stan till den nya banan genom Hallandsås som snart skulle bli färdig.... :roll:
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av spett » 23 januari 2009, 01:20

Gjorde en kort studie av Frankrikes trådbussar.
Fransoserna var litet långsammare än skandinaver och britter så när oljekrisen kom återstod fem nät.
De fanns i Lyon, St Etienne, Grenoble, Limoges och Marseille. Istället för nedläggning som i Finland fick näten nya bussar gjorda av Berliet Renault och 1983 tillkom ett nytt nät i Nancy. Det hade hybridbussar som släpade runt en dieselmotor.

Ännu en gång är inte historien klar och dramaturgiskt enkel. År 1999 nedläggs nätet i Grenoble och 2002 även den i Marseille. Bussar med 20 år och mer i bakom sig exporterades till Rumänien och Ryssland.
Samtidigt som Marseille lägger ned startade ett nytt nät i Caen. Det är en hybrid mellan spårvagn och buss. Trådbussen har gummihjul men följer en U formad skena mellan hjulen. Den fungerar också som jord så det behövs bara en tråd. trådbussar behöver två annars. Samtidigt konverterades nätet i Nancy till hybriden.
Gammeldags trådbussar rullar i Lyon, St Etienne och Limoges.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av spett » 6 februari 2009, 00:04

Trådbussandet i Italien följer inte alls mönstret från de civiliserade delarna av Europa.
Det finns idag 11 system i drift och flera nya är på gång.
När jag läste tabellen fastnade följande.
Den 17 juni 1939 startade en trådbusslinje sträckan Anzio- Nettuno. Den stängdes den 22 januari 1944.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av Olof Trätälja » 27 mars 2009, 23:04

Här är en elbuss utan tråd :idea:

Bild
http://www.metro.se/2009/03/09/3432/bus ... /index.xml

Man tänker sig tydligen att spara 25% av energin med denna teknik. Det är mer än man kan göra via tråd som har en låg verkningsgrad. Tyvärr så förstör man ju allting via användandet av etanolbränslet vilket är extremt energiineffektivt att framställa.

Bild


Jag hoppas också att de inte tänker köra med dem i innerstan, det har ju tyvärr blivit tillåtet med fordon över 12m nu. Jag åkte bakom en sådan där, som var ute på testtrafik på södermalm, idag och den sopade fullständigt över varenda refug med den svepande delen bakom boggien. -Jo jag har länge förfasats över boggibussarna i Berlin också... De passar inte i en innerstad! Antar dock att elhybridtekniken tyvärr är så tung att man helst vill ha den i en boggiebuss.

Hur som helst så är det ju ett intressant koncept ut till Värmdö för att ta bussar som utgår från södermalm och givetvis överallt på landsväg. Men framförallt förstås mycket billigare än att sätta upp tråd.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Historien har en tydlig tråd inuti mitt huvud

Inlägg av G:son » 22 april 2009, 21:06

Helsingfors stad utreder möjligheten att återinföra trådbussarna:
22.04.2009
Trafikverket i Helsingfors har fortsatt att utreda om staden igen kunde ta i bruk eldrivna så kallade trolleybussar.

Trolleybussarna orsakar inga direkta utsläpp och bullrar betydligt mindre än dieselbussar.

Enligt Helsingin Sanomat besluter trafikverkets direktion nästa vecka om man ska göra en anskaffningsplan. Preliminärt bedöms behovet vara 60-100 bussar på centrumlinjerna 14, 15, 18, 23, 24, 53 och 55.

Även Tammerfors utreder preliminärt om staden kan skaffa trolleybussar igen. Trafiken i Tammerfors avslutades 1976 och i Helsingfors år 1985, då de ansågs vara ekonomiskt och imagemässigt underlägsna dieselbussarna. Helsingfors hade en linje medan Tammefors hade flera.

Trolleybussarna är vanliga i östra Europa. I Norden har de funnits i flera städer, men finns kvar bara i Bergen i Norge. En ny linje öppnades i Landskrona i Sverige år 2003.

Helt nya trolleybussystem har de senaste åren byggts i Frankrike, Italien, Spanien och Holland. Världens längsta trolleybusslinje är 80 km lång och löper mellan Jalta och Simferopol i Ukraina.
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=156346

/G:son

Skriv svar