Hamnar och fartyg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 apr 2006 08:36
Ort: Sverige

Hamnar och fartyg

Inlägg av Olof Trätälja » 29 dec 2008 22:18

Idag har jag varit ute och promenerat i Stockholms hamnar, närmare bestämt Värtahamnen, vilket gjorde att jag noterade mycken teknikhistoria. Kanske vore det dags för en tråd om hamnhistoria och fartygshistoria? Tyvärr hade jag inte med mig kameran i det vackra vädret men en berättelse kanske kunde tjäna som en trådöppning. Låt nu bara inte det berättande formatet verka slutande för de frågor som kastas ut för diskussion !

Promenaden påbörjades vid den gamla Fordfabriken, ty där är det fortfarande gratis parkering. Fordfabriken anlades i Stockholms frihamn för montering av Fordbilar så att dryga importtullar kunde undvikas i det bistra protektionistiska 30-tals klimatet. Är vi på väg dit igen? -Under en senare period med något friare ekonomisk politik har dock byggnaden använts till annat. Idag är det börsföretaget OMX-Nasdaqs programmerare som huserar där. När man kikar in genom fönstret verkar dock Henry Fords löpande band inte alls långt borta. -Men säg inte det för högt för programmerarna vill alls inte höra detta..

Därefter till själva hamnen. Först kommer Banankompaniet. Frågan är om man inte fortfarande skeppar bananerna som bulklast, det såg nästan så ut. Dessutom såg det ut som om man fortfarande hade en järnvägsanslutning för bananvagnar, men det kan förstås ha varit så att kajen angjordes av lastbilar. Det var asfalt mellan spåren. Varken tåg eller lastbil syntes dock till. -Är det någon som vet ?

Efter Banankompaniet så kommer kryssningsterminaler och Tallinks terminal för trafik till Riga och Tallin. Några kryssningsbåtar lägger inte till så här års, men Tallink är desto aktivare. Dessutom har man nu även köpt Silja Line och har således ett slags monopol på reguljär trafiken från Värtahamnen. Dock konkurrerar Viking Line givetvis fortfarande från Stadsgårdkajen.

Tallinks köp av Silja Line har inneburit att den gamla båten Silja Festival har flyttats från Åbo-linjen till Riga-linjen. Hon låg inne, men såg förvånande liten ut i jämförelse med Tallinks egen Victoria som används till Tallin. Trots att det skiljer närmre 20-år mellan fartygen såg de väldigt lika ut, har det verkligen inte hänt mer? -Förr var ju ett fartyg omodernt efter fem år i den stenhårda konkurrensen över Östersjön. Men det var det glada åttiotalet det och såpoperaslutet med Rederi AB Slites spektakulära konkurs minns vi väl alla? -Sedan dess har det inte byggts några nya Östersjöfärjor förrän nu !

Ännu mer teknikhistoria blev det då promenaden fortsatte till Värtans station. Där hade verkligen kameran behövts ! Det pågick nämligen växling enligt gammal modell med handomläggning av klotväxlar och allt! Dieselloket som drog fram containervagnarna ur containerhamnen växlades undan och ett ellok växlades till. Därefter sprakade det iväg under den frostbelaggda kontaktledningen. Vid norra delen av bangården hade dock tågen fått maka på sig, för där höll vägverket på att bygga motorväg. Närmare bestämt en del av den aldrig färdiga Ringen runt Stockholm. Nåja hamnen behöver en motorväg i sig så att all trafik slipper köra genom stan och dessutom så skall man bygga ett helt nytt kontors och bostadsområde. Då om inte förr lär klotväxlarna tas bort kan tänkas.

Sedan kommer man till Hotell Ariadne, en åttiotalsskapelse som närmast kan liknas vid en finlandsfärja på land. Hotellet ligger också lägligt nog vid Siljaterminalen. Där var allt precis som det alltid varit. Silja Symphony låg inne och trots att klockan bara var halv tolv var det ganska många finländare i terminalen. Måhända var de ändå inte så tidiga utan hade just kommit ur båten...

Vid AB Kol och Koks såg det faktiskt också ut som man fortfarande hanterade bulklast. SJ-vagnar med lucka såväl upptill som nertill stod i varje fall i beredskap. Vid Kol och Koks finns också en av stadens medeltida nymodigheter. En ny tullstation för bilfordon. En nygammal ordning som undersåtarna inte ser ut att slippa under överskådlig framtid. Kol och Koks har dock smidigt nog grindar på båda sidor tullportalen och av spåren i frosten att döma så fanns det fordon som hade haft så snabba ärenden att de inte ens hade behövt stanna innan de åkt ut genom den andra grinden....

Detta kan vara av större värde än man först tror då det råder fri lejd från fribiltullsområdet vid Ropsten genom staden för den som kör på mindre än en halv timme. Kronans fogdar får dock hjälp av ny förordning som från årsskiftet inkluderar såväl Ropten som hela Lidingön i Stockholm tullområde. Än så länge är dock Ropsten en slags frihamn för bilar. Inom det lilla området finns en bensinstation, en ganska stor parkering samt station för tunnelbanan och Lidingöbanan.

Lidingöbanan är ett teknikhistoriskt kapitel för sig med sina mer än 60 år gamla spårvagnar. Enda förändringen tycks vara att de målades om från brunt till blått någon gång på 80-talet. Inte heller verkar det vara aktuellt med några nya, för när nya spårvagnar nu levereras till Alvik fraktas de gamla därifrån till Lidingö. Kanske tänker man sig att man skall kunna skruva ihop fungerande tåg av resterna. Nåväl, gamla bron där tågen går sägs inte ha så många år kvar den heller så det är kanske lika bra. Bron är en gammal stålkonstruktion, men stålet är visst av dålig kvalité och klaffen går inte att öppna sedan flera år.

Detta är Värtahamnen 2008. Om tio år så finns nog inte mycket annat kvar än passagerarfartygen, för nu skall som sagt byggas nytt enligt ett av stadens största exploateringsprojekt !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

FredH
Medlem
Inlägg: 1321
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Hamnar och fartyg

Inlägg av FredH » 30 dec 2008 15:17

Olof Trätälja skrev:Därefter till själva hamnen. Först kommer Banankompaniet. Frågan är om man inte fortfarande skeppar bananerna som bulklast, det såg nästan så ut. Dessutom såg det ut som om man fortfarande hade en järnvägsanslutning för bananvagnar, men det kan förstås ha varit så att kajen angjordes av lastbilar. Det var asfalt mellan spåren. Varken tåg eller lastbil syntes dock till. -Är det någon som vet ?
Vill minnas att den sista "riktiga" bananbåten lämnade Göteborg 2001 någon gång. Och att de därefter gått över till att enbart hantera banan och annan frukt i containers.
Nu var detta visserligen Stockholm men har svårt för att tänka mig att de skulle hantera banan i bulk där. Om de inte gör det i Gbg längre.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 apr 2006 08:36
Ort: Sverige

Re: Hamnar och fartyg

Inlägg av Olof Trätälja » 30 dec 2008 19:54

FredH skrev:Nu var detta visserligen Stockholm men har svårt för att tänka mig att de skulle hantera banan i bulk där.
Tyvärr har du nog rätt, det verkar som om de även anländer med tåg. Hittade följande på nätet för den som är intresserad.
Bild
BildBild
Nu kommer bananbåtarna varje vecka till de europeiska hamnarna. Vidaretransport till företagets sex mogningsanläggningar belägna runt om i landet går mestadels på järnväg.
http://www.banan-kompaniet.se/historia.html
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

BroderNorbagge
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 07 maj 2006 14:27
Ort: Oslo

Re: Hamnar och fartyg

Inlägg av BroderNorbagge » 05 apr 2009 20:38

Inte riktigt hanmhistoria, men på frågan om bananer så finns det på "The internet archive"en mycket interessant "skolmfilm" från 40-50-talet någon gång, med titeln "Journey to bananaland" som en gång i tiden producerades för United fruit company http://www.archive.org/details/Journeyt1950.