Bilmärkena som försvann
Re: Bilmärkena som försvann
Nej, inte alls.
Re: Bilmärkena som försvann
varjag skrev:
Vad betraffar Hans skrotbilar, tror jag de ar Pobeda av 50-60-talsaargaang. Pobeda fanns aven i Sverige och var vanliga som taxibilar i Finland. Varjag aakte en gaang en iskall snoig januarinatt - fraan Helsingfors till Naerpes i en Pobeda-taxi. Den hade i alla fall en bra vaerme , Varjag
På tal om Pobedan. Det på sin tid rätt stora polska bilmärket Warszawa torde ha varit en licenstillverkad kopia av Pobeda. Eventuellt med vissa mindre ändringar. SÅ dåliga var de väl inte såvitt jag minns. Då var Syrena snäppet sämre fastän aningens "modernare".
http://en.wikipedia.org/wiki/Syrena
Re: Bilmärkena som försvann
Vad kom det sig egentligen att alla öststatsbilar var så taffligt formgivna? Många av de bilarna var inte ens intetsägande, utan kvalificerat fula!
Re: Bilmärkena som försvann
Ja precis. För de hade ju riktigt försklassiga konstnärer. T.ex. de polska film-affisch-skaparna är ju outstanding... Så nog hade de kunnat få hjälp med design om de velat... De var ju t.ex. stridsvagnarna snyggare utformade...Osprey skrev:Vad kom det sig egentligen att alla öststatsbilar var så taffligt formgivna? Många av de bilarna var inte ens intetsägande, utan kvalificerat fula!
Re: Bilmärkena som försvann
Har det inte att göra med att man gjorde bilar som redan från början skulle vara billiga? Jämför exempelvis med det svenska miljonprogrammet: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... kullen.jpg.Osprey skrev:Vad kom det sig egentligen att alla öststatsbilar var så taffligt formgivna? Många av de bilarna var inte ens intetsägande, utan kvalificerat fula!
Re: Bilmärkena som försvann
Tråkig design behöver inte ha med billigheten att göra.a81 skrev: Har det inte att göra med att man gjorde bilar som redan från början skulle vara billiga? Jämför exempelvis med det svenska miljonprogrammet: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... kullen.jpg.
Då är snarare intolkningen att de köpte billiga licenser från väst. Vilket var vad malicen brukade berätta. Att de inköpsansvariga mutades till att köpa in utgångna och gärna halvdåliga modeller. Både för mutornas skull och för att det var billigast så - östländerna hade ju som bekant ont om västvaluta.
Re: Bilmärkena som försvann
Utseendet hade ingen större betydelse, då den inte påverkade efterfrågan, förutom på exportmarknaderna förstås. På hemmamarknaden, om man nu kan tala om marknad i en planekonomi, fick köparna nöja sig med det staten behagade tillverka.
/G:son
/G:son
Re: Bilmärkena som försvann
Jag tror att innan FIAT kom med i bilden saa var formgivningen aalderdomlig och konservativ. Ryssarna apade efter aldre vastmodeller men var inga nyskapare paa omraadet. En annan 'fulhetssignatur' - var ju de forfarliga fargerna!Osprey skrev:Vad kom det sig egentligen att alla öststatsbilar var så taffligt formgivna? Många av de bilarna var inte ens intetsägande, utan kvalificerat fula!
Man erinrar sig speciellt vad jag kallade 'svenskt koksblaatt' fraan 20-talet. Creme-nyanser vardiga sekelskiftet 18/19 och grona nyanser som kunde ha haemtats fraan Roda Armen
Men som G:som paapekar - utseende och farg hade ingen betydelse, skraepet saaldes fortare an man han producera dem i alla fall. Planhushaallningens valsignelser , Varjag
Re: Bilmärkena som försvann
Sparka gärna på ryssarna, men glöm inte en välbehövlig känga åt brittisk bilindustri som med vissa undantag (Rover, Jaguar, BMC Mini/Maxi) tillverkade rent skit ända in på 1990-talet. Undantagen gäller att det var bra konstruktioner, utförandet var skit likt förbannat. VAZ var i alla fall bra om än omoderna.
Den skojiga incidenten med Yugo och salamismörgåsen är ju ingenting i jämförelse med att engelska bilar i slutet av 1970-talet kunde sakna delar vid leveransen, och de som fanns monterade var inte alltid fastskruvade...
Den skojiga incidenten med Yugo och salamismörgåsen är ju ingenting i jämförelse med att engelska bilar i slutet av 1970-talet kunde sakna delar vid leveransen, och de som fanns monterade var inte alltid fastskruvade...
Re: Bilmärkena som försvann
... åt brittisk bilindustri som med vissa undantag Jaguar.....
Jaguar, om naagot var val inget undantag - snarare den 'normala standarden'
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Re: Bilmärkena som försvann
Vi har ju inte nämnt Norges stolthet på bilfronten - Troll.
http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html
http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html
Re: Bilmärkena som försvann
Därav min specificering av undantagen... Det var XJ6 från 1979 som saknade delar vid ankomsten till Gbg frihamn, och på vissa exemplar satt helt enkelt vissa delar inte fastskruvade ordentligt vilket den förbannade ägaren upptäckte redan på jungfruresan. Men de var vackra, tekniskt avancerade och hade gudomlig komfort och väghållning. Man måste väl förlåta lite för det.varjag skrev:... åt brittisk bilindustri som med vissa undantag Jaguar.....
Jaguar, om naagot var val inget undantag - snarare den 'normala standarden'
Det är ju därför jag också har en Jaguar (Daimler).
Re: Bilmärkena som försvann
...vad vi brukade kalla - 'medskickat'.....sok i kartongen!Det var XJ6 från 1979 som saknade delar vid ankomsten till Gbg frihamn
Ett par andra och inte alltfor oavna ryssforsok fraan 30-talet, var ZIS 101 med en rak aatta pa 5,8 liter - direkt in i den sovjetiska 'lyxklassen' och nedan sedd inspekterad av inga mindre an herrar Kaganowich, Stalin och Molotov. ZIS 101 byggdes t.o.m. i tvaasitsigt sportvagnsutforande som ZIS 101A 'Sport' 1939 - men vid det laget hade Stalin redan laatit skjuta saa maanga 'fortjanta partiarbetare' - att produktionen av sportmodellen lades ned efter en eller tvaa prototyper Varjag
- Bilagor
-
- ZIS 101 modell 1936.jpg (27.04 KiB) Visad 1531 gånger
-
- ZIS-101A Sport 1939.jpg (81.61 KiB) Visad 1530 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Var inte så ovanligt under nittiotalet hos nån fransk tillverkare heller.millgard skrev:
Den skojiga incidenten med Yugo och salamismörgåsen är ju ingenting i jämförelse med att engelska bilar i slutet av 1970-talet kunde sakna delar vid leveransen, och de som fanns monterade var inte alltid fastskruvade...
En gemensam vän arbetade under delar av nittiotalet blandannat med leveransservice hos en lokal återförsäljare av ett franskt bilmärke brukar berätta om en del besynnerliga händelser.
Som när han undersöker varför baklysena inte fungerar på en bil som skall levereras, och till sin förtvivlan blir varse att kablarna som skall vara fram till lampklustren saknas. bara att ställa sig och tatta in ny kabel, då den saknas hela vägen till "centralen"
Frågan är ju varför personalen som monterat lyktan inte brytt sig om att kablarna till lyktan saknades, utan bara smackat dit den när han inte hittat några.
Re: Bilmärkena som försvann
svartfotterinte brytt sig om