Bilmärkena som försvann
Re: Bilmärkena som försvann
Ett annat fint - men avsomnat maerke - var La Salle. Tillhorde General Motors-stallet och jamstalldes i stort sett med Cadillac. Det var mojligen en mera raffinerad Biuck, daa en blomsterhandlare i Luleaa, hade en som taxi efter kriget. Men han kallade den alltid 'den stora Biucken', Varjag
- Bilagor
-
- La Salle.jpg (24.34 KiB) Visad 549 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Men de små bilarna på bilderna är väl någon mindre typ av Fiat? Kan det vara någon polsktillverkad Fiat? Den Fiat 124-baserad Ladan tillverkas fortfarande: http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva.millgard skrev:Togliattigrad byggdes upp kring de gamla pressverktygen från Fiat 124 som återuppstod, dock med en enklare motor och något mindre förfinad i utförandet. Fiat hade ju en dubbelkamsmotor på 1500 och sedermera 1800 kubikcentimeters slagvolym och de motorerna är verkliga pärlor! Fiat 124 var en mycket god konstruktion på alla sätt vilket passade ryska förhållanden utmärkt.
Re: Bilmärkena som försvann
Den minsta polska 'fiaten' - hette 'Niki'. Forsok gjordes salja den i Australien men man gav snart upp daa den var rena skraepet......Men de små bilarna på bilderna är väl någon mindre typ av Fiat?
http://www.angelfire.com/rant/jizzwizz/ ... ibute.html
Re: Bilmärkena som försvann
En kul detalj angående just det med släktskapet mellan La Salle och Buick, är att när Buick Riviera lanserades 1963 så var formgivningen inspirerad av just La Salle. Det är de yttre "hörnen" på fronten som förutom lutningen bygger på La Salles grill.varjag skrev:Ett annat fint - men avsomnat maerke - var La Salle. Tillhorde General Motors-stallet och jamstalldes i stort sett med Cadillac. Det var mojligen en mera raffinerad Biuck, daa en blomsterhandlare i Luleaa, hade en som taxi efter kriget. Men han kallade den alltid 'den stora Biucken', Varjag
- Bilagor
-
- 63buick_riviera.jpg (15.29 KiB) Visad 480 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Men det är ju en lite nyare Fiat, jag tänkte på de här: http://www.englishrussia.com/images/old ... lad_14.jpgvarjag skrev:Den minsta polska 'fiaten' - hette 'Niki'. Forsok gjordes salja den i Australien men man gav snart upp daa den var rena skraepet......Men de små bilarna på bilderna är väl någon mindre typ av Fiat?
http://www.angelfire.com/rant/jizzwizz/ ... ibute.html
Är inte detta någon typ av Fiat 500 eller 600?
Re: Bilmärkena som försvann
Till liktaaget bor vi lagga engelska AC Cars Group. En gammal arevordig firma som byggde maanga spannande bilar (och bussar) - men vars 'sista adress' lar ligga ngnstans paa Malta
De flesta Skalmaniter har bara hort talas om - och dyrkat, AC 'Cobra', men Cobran hade maanga foregaangare i sportbilsklassen. Innan AC Cobra - var dom strikt - engelska sportbilar. Med Carrol Shelby's entre paa scenen blev dom helt 'amerikanska' och AC-namnet bleknande bort. Dom klena engelska motorerna byttes mot amerikanska Fordmotorer och f.f.g. blev det verklig fart i AC-bilarna!
Men Shelby var en racing-entusiast som bara sokte en bil/motorkombination for att vinna lopp i USA.Det - blev tyvarr AC-markets dod. Cobrorna saaldes visserligen - men mest till USA. Dessutom var 'Cobra' inte ngn sportbil i egentlig bemarkelse, utan en racersportvagn - som helt enkelt inte holl for vanligt privatbruk. De flesta 'replikas' som byggts efteraat - ar antagligen betydligt battre bilar an original 'AC Cobra' som for praktiskt bruk, var rena skrapet., Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_Cars
De flesta Skalmaniter har bara hort talas om - och dyrkat, AC 'Cobra', men Cobran hade maanga foregaangare i sportbilsklassen. Innan AC Cobra - var dom strikt - engelska sportbilar. Med Carrol Shelby's entre paa scenen blev dom helt 'amerikanska' och AC-namnet bleknande bort. Dom klena engelska motorerna byttes mot amerikanska Fordmotorer och f.f.g. blev det verklig fart i AC-bilarna!
Men Shelby var en racing-entusiast som bara sokte en bil/motorkombination for att vinna lopp i USA.Det - blev tyvarr AC-markets dod. Cobrorna saaldes visserligen - men mest till USA. Dessutom var 'Cobra' inte ngn sportbil i egentlig bemarkelse, utan en racersportvagn - som helt enkelt inte holl for vanligt privatbruk. De flesta 'replikas' som byggts efteraat - ar antagligen betydligt battre bilar an original 'AC Cobra' som for praktiskt bruk, var rena skrapet., Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_Cars
Re: Bilmärkena som försvann
Osprey namnde Hillman....
Hillman, Singer, Sunbeam och Humber. Jag gillade inget av dessa marken, klantiga ratt avskyvarda bilar man skrattade aat. Sen - ja sen kom 1968 aars London to Sydney Marathon Rally. Vad vann?
Jo en Hillman 'Hunter' - man ville brista i graat. Varjag
Hillman var ju en del av 'Rootes Group' som togs over av Chrysler (?). Med Rootes, forsvann en hel rad marken;Jag vet förresten inte om engelska Hillman har nämnts här ännu
Hillman, Singer, Sunbeam och Humber. Jag gillade inget av dessa marken, klantiga ratt avskyvarda bilar man skrattade aat. Sen - ja sen kom 1968 aars London to Sydney Marathon Rally. Vad vann?
Jo en Hillman 'Hunter' - man ville brista i graat. Varjag
Re: Bilmärkena som försvann
Som jag sade, det är sannolikt en Polski-Fiat - originalet hette Fiat 126.a81 skrev:Men det är ju en lite nyare Fiat, jag tänkte på de här: http://www.englishrussia.com/images/old ... lad_14.jpgvarjag skrev:Den minsta polska 'fiaten' - hette 'Niki'. Forsok gjordes salja den i Australien men man gav snart upp daa den var rena skraepet......Men de små bilarna på bilderna är väl någon mindre typ av Fiat?
http://www.angelfire.com/rant/jizzwizz/ ... ibute.html
Är inte detta någon typ av Fiat 500 eller 600?
Re: Bilmärkena som försvann
Ställde verkligen inte någon annan upp?varjag skrev:Osprey namnde Hillman....
Hillman var ju en del av 'Rootes Group' som togs over av Chrysler (?). Med Rootes, forsvann en hel rad marken;Jag vet förresten inte om engelska Hillman har nämnts här ännu
Hillman, Singer, Sunbeam och Humber. Jag gillade inget av dessa marken, klantiga ratt avskyvarda bilar man skrattade aat. Sen - ja sen kom 1968 aars London to Sydney Marathon Rally. Vad vann?
Jo en Hillman 'Hunter' - man ville brista i graat. Varjag
Re: Bilmärkena som försvann
Tack millgard for dagens Goda Skratt......VarjagStällde verkligen inte någon annan upp?
Forsvinner SAAB ocksaa?
Inte forsvunnen an, men hotad....ar tydligen SAAB.....
Hur ligger det till? Pressen har rapporterar att GM inte vill satsa de amerikanka skattebetalarmiljarder de faatt av Obama - paa SAAB's fortlevnad. Samt att tyska Opel - ligger paa blocket. Helt - eller i delar.....och att den svenska regeringen tackat nej, till naagot raddningspaket for SAAB.
Vad tror de laerda paa forumet? Varjag
Hur ligger det till? Pressen har rapporterar att GM inte vill satsa de amerikanka skattebetalarmiljarder de faatt av Obama - paa SAAB's fortlevnad. Samt att tyska Opel - ligger paa blocket. Helt - eller i delar.....och att den svenska regeringen tackat nej, till naagot raddningspaket for SAAB.
Vad tror de laerda paa forumet? Varjag
Re: Bilmärkena som försvann
SAAB För tydligen diskussioner med Opel om ett samarbete/samgående, men även om de går ihop så kommer de att vara rätt små och få svårt att överleva. Antagligen är det bara att dra ut på plågorna, men under har ju skett förr, så man kan ju alltid hoppas.
Svårt för övrigt att se hur SAAB (Automobile) skulle kunna bli lönsamt, vilket de tydligen i stort sett aldrig varit, bara för att de går ihop med Opel. För att något sådant skulle funka så måste de tillsammans komma på någon verkligt genial och unik idé och det är nog inte särskilt troligt att det finns någon sådan som inte redan kommits på...
[Edit] Ett alternativ vore kanske att SAAB/Opel gav sig på att tillverka något annat än bilar, men vad det skulle vara vet jag inte riktigt. Dock har liknande omsvängningar skett tidigare i historien av andra bil/mc/mopedtillverkare...
Svårt för övrigt att se hur SAAB (Automobile) skulle kunna bli lönsamt, vilket de tydligen i stort sett aldrig varit, bara för att de går ihop med Opel. För att något sådant skulle funka så måste de tillsammans komma på någon verkligt genial och unik idé och det är nog inte särskilt troligt att det finns någon sådan som inte redan kommits på...
[Edit] Ett alternativ vore kanske att SAAB/Opel gav sig på att tillverka något annat än bilar, men vad det skulle vara vet jag inte riktigt. Dock har liknande omsvängningar skett tidigare i historien av andra bil/mc/mopedtillverkare...
Re: Forsvinner SAAB ocksaa?
Di lärde har redan uttalat sig: Är slutet kommet för Saab-bilarna?varjag skrev:Inte forsvunnen an, men hotad....ar tydligen SAAB.....
Hur ligger det till? Pressen har rapporterar att GM inte vill satsa de amerikanka skattebetalarmiljarder de faatt av Obama - paa SAAB's fortlevnad. Samt att tyska Opel - ligger paa blocket. Helt - eller i delar.....och att den svenska regeringen tackat nej, till naagot raddningspaket for SAAB.
Vad tror de laerda paa forumet? Varjag
--
Jörgen
Jörgen
Re: Bilmärkena som försvann
Tack Ori for lanken - hade inte hittat dit tidigare....Varjag
Re: Forsvinner SAAB ocksaa?
Man måste nog skilja på märket Saab och Saabproduktion i Trollhättan. Om Opel överlever och bryter sig loss från GM skulle de kanske vara intresserade av märket Saab, eftersom Opel inte säljs i USA och säljer ganska dåligt i exempelvis Sverige. Dessutom är Opel och Saab nära tekniskt besläktade.varjag skrev:Inte forsvunnen an, men hotad....ar tydligen SAAB.....
Hur ligger det till? Pressen har rapporterar att GM inte vill satsa de amerikanka skattebetalarmiljarder de faatt av Obama - paa SAAB's fortlevnad. Samt att tyska Opel - ligger paa blocket. Helt - eller i delar.....och att den svenska regeringen tackat nej, till naagot raddningspaket for SAAB.
Vad tror de laerda paa forumet? Varjag
Är det inte snarare Zaporozhets ZAZ-965, se en bit ner på sidan: http://en.wikipedia.org/wiki/Zaporozhets. Och jämför med http://www.englishrussia.com/images/old ... lad_14.jpg.millgard skrev:Som jag sade, det är sannolikt en Polski-Fiat - originalet hette Fiat 126.