varjag skrev:De där riktigt små bilarna ser ut att vara Fiat 500 eller Fiat 600,
Ratt, FIAT byggde en enorm bilfabrik i den nya 'bilstaden' Togliatti (efter den italienske kommunistledaren), 100 mil SO om Moskva mellan 1966-1970. De forsta modellerna var helt enkelt 'ryska FIAT's'.
Jugoslavien - forsokte med 'Yugo'....en annan absolut katastrof. Och forsokte exportera skrapet till - Amerika
Det var Zastava-fabriken som var skyldig och det tog bara veckor, innan den amerikanska motorpressen utnamnde den lilla Yugo till Aartusendets Samsta Bil....
byggd av slavarbetare, skrev dom.
Jag var i Slovenien sommaren 1986 och fick hora av ungdomarna, som val kande till detta att ' de ar vi - som ar slavarbetarna'
, Varjag
Togliattigrad byggdes upp kring de gamla pressverktygen från Fiat 124 som återuppstod, dock med en enklare motor och något mindre förfinad i utförandet. Fiat hade ju en dubbelkamsmotor på 1500 och sedermera 1800 kubikcentimeters slagvolym och de motorerna är verkliga pärlor! Fiat 124 var en mycket god konstruktion på alla sätt vilket passade ryska förhållanden utmärkt. Och även andra förhållanden skulle det visa sig, under 1970- och 1980-talet var Luleåbaserade Matrecos enträgna arbete med att sälja VAZ i Sverige ganska lyckosamt (det är en granne till mig som startade och drev företaget) och bilarna var väl fungerande, robusta och lättservade med god värme och tålighet för dåliga vägar. En betydligt bättre bil än Volvo 140 som ju var en senare konstruktion.
Zastava var licenstillverkade Fiat 128 med en egen bakdel (Zastava 1300 har jag för mig) och en likaså licenstillverkad Fiat 600 (Zastava 750) och exporten till USA skedde först på 1990-talet eller slutet av 1980-talet med en nyutvecklad Yugo 45, en bil i Fiat Uno-storlek. Jag minns ett reportage där man under förarstolen i en nyankommen Yugo hittade salami som montören glömt kvar vid lunchrasten.
Världens då billigaste bil.
I jugoslavien tillverkades också diverse Citroënmodeller, främst Dyane och GS men också CX och DS samt Renault 4. Bilar som helt präglade trafikmiljön där ända till slutet av 1980-talet. Min farbror hade en GS Club 1975 och min farmors andre man hade en röd Citroën DS23IEH Pallas, som han makabert nog slutade sina dagar i - han skulle kontrollera oljan, öppnade huven, böjde sig över motorn, fick hjärtslag och dog. Efter ett tag undrade grannen varför han låg där över motorn...
Jag har kört Zastava 1300 och Fiat 128 och de skilde sig verkligen ingenting åt. Zastavafabriken drevs ju som många andra jugoslaviska fabriker som delvis arbetarägda kooperativ och än idag är det svårt att finna större skillnader på jugoslavienbyggda Citroën eller Renault och franskbyggda. Om det är bra eller dåligt ligger nog i betraktarens öga.