Bilmärkena som försvann

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av a81 » 17 februari 2009, 19:26

Private Snafu skrev:
varjag skrev:
Private Snafu skrev:Rysk skrot http://englishrussia.com/?p=311
Nån som vet vad det är för bil på den första bilden? Den stora svarta till höger.
Nastan sakert en amerikansk Buick c:a 1939, Varjag
Ja det ser det ut som det. Frågan är vad gör en Buick 1939 på skrot i Ryssland?
Känner inte igen den svarta bilen, men det kan säkert vara en Buick från 1939. Kan man tänka sig licenstillverkning eller bistånd under andra världskriget?

Det finns också några andra västbilar på bilderna. De där riktigt små bilarna ser ut att vara Fiat 500 eller Fiat 600, men de kanske licenstillverkades i Sovjet? Det finns även en Mercedes (från 1960-/1970-talet?).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Hans » 17 februari 2009, 20:05

Bild

Vilka bilar?

Skämt åsido efter murens fall skedde en rejäl export av bilar från väster till öst. Gamla Mercedes var hårdvaluta men mycket annat fördes österut, lagligt och olagligt. Från början av nittiotalet fanns en skämtturistreklam för Polen som spreds i Tyskland.

Kom till Polen, din bil finns redan där.

[Hukar mig innan forumpolackerna, rörmockarna, hittar hit]

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 17 februari 2009, 21:02

Buick från 1939. Kan man tänka sig licenstillverkning eller bistånd under andra världskriget?
Sovjet importerade faktiskt amerikanska bilar fore - och efter 2:a VK men i litet antal. Som skrivits tidigare - var favoriten Packard (Stalins egna bilar var mest pansrade Packards), men aven andra marken koptes. Saa en Buick-39:a kan mycket val ha hamnat i Ryssland. Kommunistkoryfeerna hade lite 'latitud' vad gallde onskningar om fina bilar.

Vad betraffar Hans skrotbilar, tror jag de ar Pobeda av 50-60-talsaargaang. Pobeda fanns aven i Sverige och var vanliga som taxibilar i Finland. Varjag aakte en gaang en iskall snoig januarinatt - fraan Helsingfors till Naerpes i en Pobeda-taxi. Den hade i alla fall en bra vaerme :) , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 18 februari 2009, 12:06

De där riktigt små bilarna ser ut att vara Fiat 500 eller Fiat 600,
Ratt, FIAT byggde en enorm bilfabrik i den nya 'bilstaden' Togliatti (efter den italienske kommunistledaren), 100 mil SO om Moskva mellan 1966-1970. De forsta modellerna var helt enkelt 'ryska FIAT's'.

Jugoslavien - forsokte med 'Yugo'....en annan absolut katastrof. Och forsokte exportera skrapet till - Amerika :D Det var Zastava-fabriken som var skyldig och det tog bara veckor, innan den amerikanska motorpressen utnamnde den lilla Yugo till Aartusendets Samsta Bil....byggd av slavarbetare, skrev dom.
Jag var i Slovenien sommaren 1986 och fick hora av ungdomarna, som val kande till detta att ' de ar vi - som ar slavarbetarna' :wink: , Varjag
Bilagor
Yugo paa vag.......jpg
Yugo paa vag.......jpg (25.64 KiB) Visad 676 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Hans » 18 februari 2009, 13:15

Vad är detta då?

MVH

Hans
Bilagor
funny-car-pictures-19.jpg
funny-car-pictures-19.jpg (101.46 KiB) Visad 666 gånger

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 18 februari 2009, 13:49

Hans skrev:Vad är detta då?

MVH

Hans
Är det en ny quiz? :)

Ser ut som bakpartiet av en Fiat 133. Av sammanhanget, terrängen och klimatet drar jag slutsatsen att det är en Jugoslavisk version av Fiaten.

/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Hans » 18 februari 2009, 14:02

Faktiskt inte, jag undrade bara. Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 18 februari 2009, 14:13

Hans skrev:Faktiskt inte, jag undrade bara. Tack.

MVH

Hans
Skojade bara. :) Det där med Jugoslavien är ju högst osäkert, kan vara Polen eller något annat land också, men tror definitivt att det är Fiat 133.

/G:son

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 18 februari 2009, 21:52

Horch var ju ett av Tysklands verkliga vraalaak fore kriget. Och det dyraste och finaste av Auto Union's bilmaerken.
Auto Union koptes av Volkswagen 1962 - men Horch som maerke har lyst med sin fraanvaro. Kanske - for att namnet ar lite svaruttalat i engelskspraakiga lander som var logiska marknader for en saan lyxbil. Det blev istallet Audi, ocksaa ett av Auto Unions maerken - som valdes till flaggskepp. Men nog tusan gjorde Horch tjusiga bilar!, Varjag
Bilagor
1938_Horch.jpg
1938_Horch.jpg (30.58 KiB) Visad 609 gånger

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av spett » 19 februari 2009, 04:49

VÄrt att berätta att Audi Översatt till tyska blir... Horch.
När Horch lämnade Horch fick han inte behÅlla sitt namn.
Hans nya fÖretag fick heta Audi.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Osprey » 19 februari 2009, 08:29

spett skrev:VÄrt att berätta att Audi Översatt till tyska blir... Horch.
När Horch lämnade Horch fick han inte behÅlla sitt namn.
Hans nya fÖretag fick heta Audi.
Ja precis, skulle bara lägga till att namnet Audi härstammar alltså direkt från det latinska Audio... plus, att vad jag vet så fick alltså Horch behålla sitt namn, däremot fick han inte behålla namnet som namn på en bil...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 19 februari 2009, 11:02

lite svaruttalat i engelskspraakiga lander
Tack for upplysningarna om Horch och Audi. Audi paa engelska blir ju 'aadii och Horch hade val blivit naagot i stil med 'Haarch'. Paa samma satt som Porsche misshandlats till 'Porch' - egentligen foerstubro paa engelska :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av millgard » 19 februari 2009, 11:19

G:son skrev:
Hans skrev:Vad är detta då?

MVH

Hans
Är det en ny quiz? :)

Ser ut som bakpartiet av en Fiat 133. Av sammanhanget, terrängen och klimatet drar jag slutsatsen att det är en Jugoslavisk version av Fiaten.

/G:son
Jag skulle hellre säga Polski-Fiat faktiskt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av millgard » 19 februari 2009, 11:31

varjag skrev:
De där riktigt små bilarna ser ut att vara Fiat 500 eller Fiat 600,
Ratt, FIAT byggde en enorm bilfabrik i den nya 'bilstaden' Togliatti (efter den italienske kommunistledaren), 100 mil SO om Moskva mellan 1966-1970. De forsta modellerna var helt enkelt 'ryska FIAT's'.

Jugoslavien - forsokte med 'Yugo'....en annan absolut katastrof. Och forsokte exportera skrapet till - Amerika :D Det var Zastava-fabriken som var skyldig och det tog bara veckor, innan den amerikanska motorpressen utnamnde den lilla Yugo till Aartusendets Samsta Bil....byggd av slavarbetare, skrev dom.
Jag var i Slovenien sommaren 1986 och fick hora av ungdomarna, som val kande till detta att ' de ar vi - som ar slavarbetarna' :wink: , Varjag
Togliattigrad byggdes upp kring de gamla pressverktygen från Fiat 124 som återuppstod, dock med en enklare motor och något mindre förfinad i utförandet. Fiat hade ju en dubbelkamsmotor på 1500 och sedermera 1800 kubikcentimeters slagvolym och de motorerna är verkliga pärlor! Fiat 124 var en mycket god konstruktion på alla sätt vilket passade ryska förhållanden utmärkt. Och även andra förhållanden skulle det visa sig, under 1970- och 1980-talet var Luleåbaserade Matrecos enträgna arbete med att sälja VAZ i Sverige ganska lyckosamt (det är en granne till mig som startade och drev företaget) och bilarna var väl fungerande, robusta och lättservade med god värme och tålighet för dåliga vägar. En betydligt bättre bil än Volvo 140 som ju var en senare konstruktion.

Zastava var licenstillverkade Fiat 128 med en egen bakdel (Zastava 1300 har jag för mig) och en likaså licenstillverkad Fiat 600 (Zastava 750) och exporten till USA skedde först på 1990-talet eller slutet av 1980-talet med en nyutvecklad Yugo 45, en bil i Fiat Uno-storlek. Jag minns ett reportage där man under förarstolen i en nyankommen Yugo hittade salami som montören glömt kvar vid lunchrasten. :D Världens då billigaste bil.

I jugoslavien tillverkades också diverse Citroënmodeller, främst Dyane och GS men också CX och DS samt Renault 4. Bilar som helt präglade trafikmiljön där ända till slutet av 1980-talet. Min farbror hade en GS Club 1975 och min farmors andre man hade en röd Citroën DS23IEH Pallas, som han makabert nog slutade sina dagar i - han skulle kontrollera oljan, öppnade huven, böjde sig över motorn, fick hjärtslag och dog. Efter ett tag undrade grannen varför han låg där över motorn...

Jag har kört Zastava 1300 och Fiat 128 och de skilde sig verkligen ingenting åt. Zastavafabriken drevs ju som många andra jugoslaviska fabriker som delvis arbetarägda kooperativ och än idag är det svårt att finna större skillnader på jugoslavienbyggda Citroën eller Renault och franskbyggda. Om det är bra eller dåligt ligger nog i betraktarens öga.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 19 februari 2009, 11:39

millgard skrev:
Jag skulle hellre säga Polski-Fiat faktiskt.
Du har sannolikt alldeles rätt, Fiat 133 tillverkades endast i Spanien och Argentina, har jag tagit reda på nu. Visste inte att den var en spansk design.

/G:son

Skriv svar