Bilmärkena som försvann

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 15 januari 2009, 22:02

hannberg skrev:Studebakern, var det den som var först med stor bakruta?
Just det......

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av MoparMadness » 15 januari 2009, 22:26

Hudson. Dessa underbara limpor... :(
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av spett » 15 januari 2009, 23:12

Emile Mors var Frankrikes motsvarighet till Henry Royce, han började som elingenjör och bilmärket Mors var Frankrikes Mercedes.
Märket försvann 1925 då den gamla VD:n Andre Citroen köpte bolaget.
Mors gamla elfirma frodades och gjorde några elbilar under kriget.
På 50-talet användes varumärket till några mopeder.

Nu är det ju så att Mors betyder döden på latin.
Ett givet modellnamn som aldrig användes är Mors Certa ( Döden är säker )
En slogan som kanske användes är Nemo Nisi Mors ( Inget Utom Döden )

Konstigt nog fanns 1908-12 ett franskt bilmärke vars namn verkar parodiera Mors !
RIP som bilmärket hette kan ju utläsas som Requiescam In Pacem.
Ironi säljer dock inte personbilar, doften av framgång och inget annat än doften av framgång säljer bilar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av millgard » 16 januari 2009, 07:39

Honda åkte ju häromåret på bakslag för sin nya EU-anpassade bil i mikroklassen - Honda Fitta. "Stor inuti, liten utanpå" gick säkerligen hem hos italienska bilköpare men dessvärre hade researchen misslyckats grundligen. Anmärkningsvärt för en japansk biltillverkare.

Stor munterhet väcktes givetvis hos framförallt nordiska journalister vid förhandsvisningen av reklammaterial osv.


Bilmärken jag personligen saknar är NSU och Panhard, vars framsynta konstruktioner visserligen räddade uppköparnas tekniska och ekonomiska framtid men sedan härskade ekonomerna oinskränkt över bilfabrikanterna.

VW K70 och Citroën GS slog an en helt annan riktning hos modermärkena och förutan dem hade nog ingen överlevt.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Osprey » 16 januari 2009, 09:06

varjag skrev:Hans Glas - försökte bygga en lyxig bil i Dingolfing som hette, just det Glas
Glas köptes upp av BMW och deras sista bidrag till bilvärlden var BMW 700 som i stort sett var färdigkonstruerad när de blev uppköpta. I övrigt en mycket trevlig liten bil som jag dock än inte haft förmånen att provköra... :)
millgard skrev:VW K70 och Citroën GS slog an en helt annan riktning hos modermärkena och förutan dem hade nog ingen överlevt.
VW K70 var ju en NSU, som i princip var helt färdig när VW köpte upp dem. Främsta anledningen till att inte VW fortsatte på det spåret, var just att det inte var någon egen VW-konstruktion...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av millgard » 16 januari 2009, 09:21

VW fortsatte HELT på det spåret, bara mer anpassat till billigare bygge. 1973 kom Audi 80 och året efter Passat. Sedan kom Golf. Den gamla Volkswagenlinjen dog ut, även om typ2 levde ända inpå 1990-talet. Att K70 ersattes med en mer rationellt tillverkad bil redan efter några år spelar ingen roll, det var NSU-s idéer om hur bilar skulle byggas, inte Volkswagens.

Intressant är också hur NSU Ro80 går igen i Audi 100 L5E som kom hösten 1976. Men billigare förstås (mycket billigare).
Wankelmotorn tillverkades dock i ett bolag som Citroën och NSU ägde tillsammans, detta bolag gick dock i graven i och med energikrisens allmänna wankeldöd. GS Birotor och Ro80 hade samma motor och halvautomatiska kraftöverföring.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 16 januari 2009, 11:14

Vem minns Hupmobile? Ett ganska fint amerikansk märke som slog igen sommaren 1939. Det fåtal som fanns i Sverige blev naturligtvis värdelösa efter 'avställningen' under kriget, då inga reservdelar klängre fanns. En sån här 'Aerosedan' fanns i Luleåtrakten så sent som 1949-50. Ägaren låste den aldrig....jag är den enda i Norrbotten som kan starta den.... :D , Varjag
Bilagor
Hupmobile 1935.jpg
Hupmobile 1935.jpg (16.76 KiB) Visad 1455 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av lampros » 27 januari 2009, 10:56

millgard skrev:Honda åkte ju häromåret på bakslag för sin nya EU-anpassade bil i mikroklassen - Honda Fitta. "Stor inuti, liten utanpå" gick säkerligen hem hos italienska bilköpare men dessvärre hade researchen misslyckats grundligen. Anmärkningsvärt för en japansk biltillverkare.
(Fittan blev i Sverige Honda Jazz.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 27 januari 2009, 12:34

'Fittan' - blev Jazz i Australien ocksaa :lol:
Ett annat marke som dog - med jeeparna, var Willy's. Innan dom 'blev jeepen' - minns jag dessa personbilar med en uppnaesa som var ovanliga....speciellt en med enhjulig gengasslapvagn fast med ett triangeldrag - till bilen. Den var ofjadrad - och tog valdiga skutt paa de ojamna gatorna....
Omedelbart efter fredsutbrottet - rullade grannen (son till en pamp i stan...) fram en skatt som troligen diskret staatt avstalld under kriget...en Lincoln Zephyr 1939:a med V-12:a! Den mullrade eller puttrade inte som 'vanliga bilar' - den susade brukade vi beundrande konstatera......
Lincoln ar val numera ett marke forbehaallet presidenter?

Varjag
Bilagor
Willys 1938 sedan.jpg
Willys 1938 sedan.jpg (14.55 KiB) Visad 1397 gånger
Lincoln_Zephyr_V12_4-D_Sedan_1939.jpg
Lincoln_Zephyr_V12_4-D_Sedan_1939.jpg (31.44 KiB) Visad 1396 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2009, 15:15

Honda Fitta kom 2001. Här snabb-intervjuas svenske marknadschefen Peter Kampf: "Det pendlar mellan obehag och skratt".

http://jalsbo.com/bus/hondafitta.html

Däremot är roliga slagord som "Stor inuti, liten utanpå" naturligtvis konstruktioner i efterhand. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av lampros » 28 januari 2009, 14:40

OT men:
varjag skrev:Lincoln ar val numera ett marke forbehaallet presidenter?
Förr åkte USA:s president alltid Lincoln - fram till 1963, efter en viss incident. Sedan dess tar man olika bilmärken för att inte utgöra en alltför uppenbar skottavla. Både Cadillac, Lincoln samt vanliga märken, det sista som camouflage - typ sänd iväg en limousin först och därefter ett Svenssonåk, ingen misstänker att presidenten åker i det sistnämnda.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Gutekrigaren » 4 februari 2009, 14:53

Ett bilmärke som knappt hann bli till innan det försvann var Monica...och hej vad jag skulle velat ha den här skönheten:

http://flickr.com/photos/84744892@N00/4 ... arscentral

Precis rätt färg också.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av millgard » 4 februari 2009, 20:52

Den Franske Presidenten åker förstås alltid Citroëns toppmodell. Presidenternas President liksom.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av a81 » 4 februari 2009, 23:06

varjag skrev:Lincoln ar val numera ett marke forbehaallet presidenter?
Nej, Lincoln finns kvar som vanligt bilmärke. Se: http://www.lincoln.com. Dock marknadsförs inte märket i Sverige.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Wooster » 5 februari 2009, 18:02

lampros skrev: Förr åkte USA:s president alltid Lincoln - fram till 1963, efter en viss incident. Sedan dess tar man olika bilmärken för att inte utgöra en alltför uppenbar skottavla. Både Cadillac, Lincoln samt vanliga märken, det sista som camouflage - typ sänd iväg en limousin först och därefter ett Svenssonåk, ingen misstänker att presidenten åker i det sistnämnda.
Finns en annan tråd om presidentens åkdon:

viewtopic.php?f=39&t=34221

Och en intressant wikipedia-artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Presidenti ... ed_States)

Skriv svar