Bilmärkena som försvann
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Bilmärkena som försvann
Inget kan dock ta ifrån Rootes att Sunbeam Alpine/Tiger är sjukt snygga...
Mvh Petter
Mvh Petter
Re: Bilmärkena som försvann
Ett annat gammalt fint bilmärke som försvunnit (två gånger!) är Stutz som kanske är mest känt för sin modell Bearcat.
Det gjordes också ett försök av en av Chryslers mest framstående designers, Virgil Exner att återintroducera märket. Som återigen fanns från 1970 (grundat 1968) och till 1987. Oavsett vad man tycker om bilens formgivning så var det en modell som väckte uppmärksamhet och den var också mycket populär bland filmstjärnor. Hur som helst så var det trots allt inte något riktigt fullständigt bilmärke, utan egentligen handlade det om en ganska ordentligt ombyggd Pontiac.
Förutom Stutz så hade för den delen Virgil Exner också idéer om att återuppväcka Duesenberg 1966, men vad jag vet så kom det aldrig längre än till prototypstadiet. Om det var tur eller inte kan man ju alltid diskutera, men den "Duesenberg" som är på bilden här, är iallafall mycket lik den Stutz som är på bilden ovanför.
[Edit] Det har också någon gång i historien varit på gång att återuppväcka Duesenberg med delar från Mercedes, men jag vet inte om det var det som istället resultrade i återupplivandet av Maybach.Re: Bilmärkena som försvann
Vem minns Aero Minor - det tjeckiska maerket som i mycket var en kopia av tyska DKW. En tvaacylindrig tvaataktare med 20 hastkrafter och framhjulsdrift. Mitt minne (anno 1953) - var av en 'battre begagnad' Minor, som bara kunde startas genom bogsering i minst 30 km/t for att faa upp kompressionen i cylindrarna
Det fanns en engelsk firma, Holt's tror jag den hette - som saalde varjehanda undergorande medel for sjuka motorer - i tuber a la tandcreme....Om man klamde ned en bra klick genom tandstiftshaalen - startade den inbland t.o.m. med sin egen startmotor. Men Holt's-tuberna var dyra som fan saa det blev kostsamma starter.....
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DN
Det fanns en engelsk firma, Holt's tror jag den hette - som saalde varjehanda undergorande medel for sjuka motorer - i tuber a la tandcreme....Om man klamde ned en bra klick genom tandstiftshaalen - startade den inbland t.o.m. med sin egen startmotor. Men Holt's-tuberna var dyra som fan saa det blev kostsamma starter.....
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DN
- Bilagor
-
- AeroMinor1946.jpg (48.44 KiB) Visad 1694 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Även kvalitetsmärken kunde vid stort slitage drabbas av dålig kompression (givetvis drabbades en tvåtaktare först...).
En kamrat hade i ungdomsåren en Mercedes 190D, fenmodellen. Jag imponerades av att den enligt vägmätaren gått drygt 60.000 mil varpå kamraten stillsamt anmärkte att den varvat en gång också...dvs 160.000 mil... FD taxi från Hoting eller liknande. Den parkerade han alltid i nedförsbacke om han skulle stänga av den, eftersom kompressionen inte tillät start via startmotorn. Å andra sidan gick det utmärkt att ta ur nyckeln och låsa bilen med motorn igång på tomgång, vilket var den vanliga rutinen, särskilt vintertid. Det gick väl några liter diesel över natten, men på den tiden var dieseln om inte gratis så i alla fall så pass billig att det inte spelade någon större roll. Skatten betalades då via kilometerräknaren, en anordning där man stämplade miltalet för inskickning till vägverket. Den kunde dessutom manipuleras enligt en artikel i "Rolig Teknik" - en prenumerationstidskrift med allehanda tips på olagligheter som bygge av hembrännare, stoppa elmätaren och som här stoppa kilometerräknaren. Ett litet hål skulle borras på ett visst ställe, en ståltråd stoppas in och genast upphörde kilometerräknarens obönhörliga tickande mot nya skattemål. Själv var jag för feg även om jag ett tag hade en Audi L5D.
Mercedes försvann i hemlighet som bilmärke ca 1995 och ersattes av ett helt annat märke med samma namn, men utan den genomgående kvalitet som präglat de tidigare märkena sedan femtiotalet. Tragiskt.
En kamrat hade i ungdomsåren en Mercedes 190D, fenmodellen. Jag imponerades av att den enligt vägmätaren gått drygt 60.000 mil varpå kamraten stillsamt anmärkte att den varvat en gång också...dvs 160.000 mil... FD taxi från Hoting eller liknande. Den parkerade han alltid i nedförsbacke om han skulle stänga av den, eftersom kompressionen inte tillät start via startmotorn. Å andra sidan gick det utmärkt att ta ur nyckeln och låsa bilen med motorn igång på tomgång, vilket var den vanliga rutinen, särskilt vintertid. Det gick väl några liter diesel över natten, men på den tiden var dieseln om inte gratis så i alla fall så pass billig att det inte spelade någon större roll. Skatten betalades då via kilometerräknaren, en anordning där man stämplade miltalet för inskickning till vägverket. Den kunde dessutom manipuleras enligt en artikel i "Rolig Teknik" - en prenumerationstidskrift med allehanda tips på olagligheter som bygge av hembrännare, stoppa elmätaren och som här stoppa kilometerräknaren. Ett litet hål skulle borras på ett visst ställe, en ståltråd stoppas in och genast upphörde kilometerräknarens obönhörliga tickande mot nya skattemål. Själv var jag för feg även om jag ett tag hade en Audi L5D.
Mercedes försvann i hemlighet som bilmärke ca 1995 och ersattes av ett helt annat märke med samma namn, men utan den genomgående kvalitet som präglat de tidigare märkena sedan femtiotalet. Tragiskt.
Re: Bilmärkena som försvann
Mercedes försvann i hemlighet som bilmärke ca 1995 och ersattes av ett helt annat märke med samma namn, men utan den genomgående kvalitet som präglat de tidigare märkena sedan femtiotalet. Tragiskt.
Re: Bilmärkena som försvann
Bland gravstenarna paa bilkyrkogaarden, kan vi knappast utelamna italienska ISO. Som fraan tvattmaskiner och kylskaap - borjade bygga en framgaangsrik liten 'bubbelbil'. Men ISO ville sig upp har i varlden - och presenterade med italiensk braggadacio en superbil 1962 - ISO Rivolta. I olikhet med andra italienska superbilar, anvande ISO amerikanska Ford- och Chevrolet V-8:or som var mera paalitliga an de italienska produkterna.
Rivolta foljdes snabbt av modellerna Fidia, Grifo och Lele. Kulmen, naaddes 1967 med 'Grifo 7-Litre'-modellen som med 400+ hastkrafter korde ifraan allt vad Ferrari hade i stallet och hade en toppfart omkring 300 km/t.
Men priserna var hoga, koparna var faa och tillverkningen lades ned 1974., Varjag
Rivolta foljdes snabbt av modellerna Fidia, Grifo och Lele. Kulmen, naaddes 1967 med 'Grifo 7-Litre'-modellen som med 400+ hastkrafter korde ifraan allt vad Ferrari hade i stallet och hade en toppfart omkring 300 km/t.
Men priserna var hoga, koparna var faa och tillverkningen lades ned 1974., Varjag
- Bilagor
-
- ISO Grifo 7-litre 1967.jpg (35.66 KiB) Visad 1609 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Ja en Grifo 7-litri hade inte suttit fel i garaget... passar på att i samma andetag nämna tre andra bilmärken med liknande koncept:
England: Jensen Interceptor och teknikmonstret FF
Frankrike: Facel-Vega
Italien: DeTomaso Pantera
De två första motoriserade med Chryslers motorer (Facel-Vega använde också Volvos 1800 i en modell) och den sista använde Fords V8.
Ett garage med dessa bilar i känns hyfsat komplett. Jensen FF får en nästan att gråta över att marknaden består av idioter, när en sådan bil inte lyckas sälja mer än vad den gjorde, oavsett pris.
England: Jensen Interceptor och teknikmonstret FF
Frankrike: Facel-Vega
Italien: DeTomaso Pantera
De två första motoriserade med Chryslers motorer (Facel-Vega använde också Volvos 1800 i en modell) och den sista använde Fords V8.
Ett garage med dessa bilar i känns hyfsat komplett. Jensen FF får en nästan att gråta över att marknaden består av idioter, när en sådan bil inte lyckas sälja mer än vad den gjorde, oavsett pris.
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Re: Bilmärkena som försvann
Köp!millgard skrev:England: Jensen Interceptor och teknikmonstret FF
Jensen FF får en nästan att gråta över att marknaden består av idioter, när en sådan bil inte lyckas sälja mer än vad den gjorde, oavsett pris.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
Re: Bilmärkena som försvann
Jag såg den. Tyvärr medger inte mitt ekonomiska utrymme för hobbies en dylik utsvävning, men gissa om jag dreglat över den...
När vi ändå är inne på fräna bilmärken som inte finns längre så vill jag slå ett slag för Panhard, detta av Citroën uppköpta märke som hade fantastiska konstruktioner långt före sin tid. Aluminium, exklusiva material och avantgarddesign kombinerat med låga priser och billiga ägandekostnader - en lite tvåcylindrig boxermotor men ändå uppåt 150 km/h i toppfart (och marschfart)...
När vi ändå är inne på fräna bilmärken som inte finns längre så vill jag slå ett slag för Panhard, detta av Citroën uppköpta märke som hade fantastiska konstruktioner långt före sin tid. Aluminium, exklusiva material och avantgarddesign kombinerat med låga priser och billiga ägandekostnader - en lite tvåcylindrig boxermotor men ändå uppåt 150 km/h i toppfart (och marschfart)...
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Re: Bilmärkena som försvann
En Iso Fidia bredvid Monican vore verkligen inte fel. Vad gäller Grifo är en Series II kanske den snyggaste bil som finns.
Apropå GT-vagnar med jänke-V8 så får vi inte glömma att tidigare nämnda AC hade sin 428, men också schweiziska Monteverdi gjorde vackra kupéer (och en fyrdörrarsbjässe att ta med i gänget ovan).
Mvh Petter
Apropå GT-vagnar med jänke-V8 så får vi inte glömma att tidigare nämnda AC hade sin 428, men också schweiziska Monteverdi gjorde vackra kupéer (och en fyrdörrarsbjässe att ta med i gänget ovan).
Mvh Petter
Re: Bilmärkena som försvann
Ett annant maerke som fortjanas lyftas ur glomskan ar engelska HRG. Som byggde kompromisslosa engelska sportvagnar av klassiskt snitt; obekvama, opaalitliga, kantiga och fulsnygga. Trots att HRG envisades anvanda relativt klena 1 1/2-litersmotorer var maerket ganska framgaangsrikt i tavlingar. HRG ar ett engelskt 'kultmaerke' och maanga har overlevt. Jag var paa sportvagnstavlingar paa Silverstone c:a 1961 och 'HRG-registret' som parkerats dar var oerhort imponerande med minst 100 vagnar, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/HRG
http://en.wikipedia.org/wiki/HRG
- Bilagor
-
- HRG_1500_1948.jpg (32.04 KiB) Visad 1549 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Spanska Pegaso, som byggde (bygger?) utmarkta lastbilar och bussar, kastade sig in i Gran Turismoavdelningen 1952.
Verkligt laeckra bilar med avancerade grejor, aluminiumkarosser, V-8:or med fyra ventiler per cylinder och optionell kompressormatning. Tavlingsframgaangarna uteblev daa bilarnas fjadring och styrgeometri inte motsvarade fartresurserna. Tillverkningen lades ned 1958. Men haall med om att Z-102 Touring Spider ligger bra till i skonhetsligan....Varjag
Verkligt laeckra bilar med avancerade grejor, aluminiumkarosser, V-8:or med fyra ventiler per cylinder och optionell kompressormatning. Tavlingsframgaangarna uteblev daa bilarnas fjadring och styrgeometri inte motsvarade fartresurserna. Tillverkningen lades ned 1958. Men haall med om att Z-102 Touring Spider ligger bra till i skonhetsligan....Varjag
- Bilagor
-
- Pegaso Z 102 Touring Spider.jpg (74.35 KiB) Visad 1520 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Och - lite mera exotica......italienska O.S.C.A.
Som levde mellan 1957 och 1967....eleganta racersportbilar med hypernervosa motorer i den lattare klassen. OSCA's var kanda for att kunna klamma ut den sista hastkraften ur smaa motorer och vann maanga tavlingar med dem. Kruxet var - att ingen vettiga manniska kopte en OSCA for privatbruk - daa den alltid skulle staa paa verkstad for att 'fixas'
Men granna var dom och fort gick dom......Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/O.S.C.A.
Som levde mellan 1957 och 1967....eleganta racersportbilar med hypernervosa motorer i den lattare klassen. OSCA's var kanda for att kunna klamma ut den sista hastkraften ur smaa motorer och vann maanga tavlingar med dem. Kruxet var - att ingen vettiga manniska kopte en OSCA for privatbruk - daa den alltid skulle staa paa verkstad for att 'fixas'
Men granna var dom och fort gick dom......Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/O.S.C.A.
- Bilagor
-
- OSCA_Mt4-2AD_barchetta_Morelli_1952.jpg (172.79 KiB) Visad 1484 gånger
Re: Bilmärkena som försvann
Engelska Frazer-Nash...och attans.....man laser plotsligt i bladet att naagon ''Italo-Design' har blaast liv i namnet Frazer-Nash paa bilsalongen i Geneve med ngn hybridsportvagn som har samma chanser i dagens ekonomi - som snobollen har i helvetet .
Inte ar det naagon Frazer-Nash inte! Renodlade spartanska engelska sportbilar......
http://en.wikipedia.org/wiki/Frazer-Nash
Bristolmotorer (kopior av tyska BMW 328) i brittisk tappning med lagrar fraan Le Mans och Targa Florio. Antalet byggda bilar var litet och priserna hoga. Hojdpunkten - blev Frazer-Nash 'Le Mans Replica' - der 'haarigaste' av haariga sportvagnar Koptes och kordes mest av herrar med storre plaanbok an hjarna .
Hur har man mage - att kalla detta Namirmonster fraan Geneve en Frazer-Nash???
Inte ar det naagon Frazer-Nash inte! Renodlade spartanska engelska sportbilar......
http://en.wikipedia.org/wiki/Frazer-Nash
Bristolmotorer (kopior av tyska BMW 328) i brittisk tappning med lagrar fraan Le Mans och Targa Florio. Antalet byggda bilar var litet och priserna hoga. Hojdpunkten - blev Frazer-Nash 'Le Mans Replica' - der 'haarigaste' av haariga sportvagnar Koptes och kordes mest av herrar med storre plaanbok an hjarna .
Hur har man mage - att kalla detta Namirmonster fraan Geneve en Frazer-Nash???
- Bilagor
-
- Frazer-Nash Namir hybrid.jpg (19.64 KiB) Visad 1419 gånger
-
- Frazer-Nash Le Mans Replica.jpg (119.99 KiB) Visad 1418 gånger