Bilmärkena som försvann
-
- Medlem
Bilmärkena som försvann
En titt i backspegeln på bilmärken som gått i graven: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ann-1.7218
/Marcus
/Marcus
-
- Medlem
Re: Bilmärkena som försvann
Ja det finns många fina bilmärken som gått i graven och några som välfötjänt gjort det...
Kul att se bilden på Isabellan, jag sitter här just nu och julpysslar med att bygga in gammal klocka från just en Borgward Isabella, i ett litet hus så att jag kan hänga upp den på väggen och njuta av bilhistorien...
Kul att se bilden på Isabellan, jag sitter här just nu och julpysslar med att bygga in gammal klocka från just en Borgward Isabella, i ett litet hus så att jag kan hänga upp den på väggen och njuta av bilhistorien...

-
- Medlem
Ett bilmärka jag tytcker skulle vara kul om det fanns kvar är RPB, mycket för att de tillverkade sina vagnar i västerbotten 

-
- Medlem
Racing Plast Burträsk, denna gigant bland giganter. Att Chrysler dödade av sitt eget lågprismärke Plymouth, när man bara är kapabla till lågpriskvalitet får väl anses vara att skjuta sig i foten ordentligt?
AMC (Ramblers) annons från sent 60-tal eller vad det var, när man jämför Ambassador med Rolls-Royce är även den hybris, fast av roligare slag.
AMC (Ramblers) annons från sent 60-tal eller vad det var, när man jämför Ambassador med Rolls-Royce är även den hybris, fast av roligare slag.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."
-
- Medlem
Tyvärr har de ju dräpt ytterligare ett bilmärke och även om det är ett tag sedan så vet jag inte om man kan se det som preskriberat. DeSoto hade de ju ihjäl för att de tillverkade för bra bilar...MoparMadness skrev:Att Chrysler dödade av sitt eget lågprismärke Plymouth, när man bara är kapabla till lågpriskvalitet får väl anses vara att skjuta sig i foten ordentligt?

[Edit] Och Imperial har de väl också tagit av daga nu.?
AMC hade ju en del riktigt bra modeller som t.ex AMX och Javelin, plus en del mycket märkliga som t.ex PacerX och Gremlin... :vomit:AMC (Ramblers) annons från sent 60-tal eller vad det var, när man jämför Ambassador med Rolls-Royce är även den hybris, fast av roligare slag.
-
- Stödjande medlem 2022
Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
Tråden handlar ju om märken, inte enskilda modeller (som ju försvinner regelbundet av rena utvecklingsskäl). Mazda som företag och bilmärke finns kvar och visar inga tecken på kollaps ännu, inte mer än andra märken i rådande kris.Stefan Lundgren skrev:Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.
Stefan
Mvh Petter
-
- Stödjande medlem 2022
Ja, förvisso.......Jag kikade i en billexikon en gång, det var en handgjord version av ett engelsk? bilmärke under mellankrigstiden som gjordes i fåtal exemplar och chassiet bestod av vissa delar av trä(laminerat?). Kanske någon skalmanit kan lista ut vad det var för märke.Gutekrigaren skrev:Tråden handlar ju om märken, inte enskilda modeller (som ju försvinner regelbundet av rena utvecklingsskäl). Mazda som företag och bilmärke finns kvar och visar inga tecken på kollaps ännu, inte mer än andra märken i rådande kris.Stefan Lundgren skrev:Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.
Mvh Petter
Stefan
-
- Medlem
Laminerat trächassi? Låter som en Marcos! Men det var på 60-talet...
Kjelle
Kjelle
-
- Saknad medlem †
De guldtider vi haft i 20 år - verkar vara slut, liksom depressionen på 30-talet dödade en kortare guldålder. Med de sämre tiderna dog ju många klassiska fina lyxbilmärken ut. Jag tänker på sådana som Auburn, Delage, Delahaye, Isotta-Fraschini, Duesenberg, Squire, Bugatti och Bucciali - för att bara nämna några.
Det är troligt att magrare år framöver också kommer att se flera av dagens märken gå i graven. Några gissningar på vilka?
Jag nominerar Aston-Martin, Jaguar, Hummer och SAAB......Varjag
Det är troligt att magrare år framöver också kommer att se flera av dagens märken gå i graven. Några gissningar på vilka?
-
- Medlem
Lite knepigt att förutspå, då bilindustrins mantra om massproduktionens nödvändighet åtminstone delvis har visat sig felaktiga. Dessutom kan det ju hända, att något märke lever kvar trots att bolaget försvinner. Jag tror i alla fall att åtminstone en tillverkare i Detroit får lov att lägga ner helt, och gissar då på Chrysler. Om GM klarar krisen, så kommer bolaget att styckas upp, och kanske hälften av märkena att försvinna. Förutom Hummer och SAAB så ligger väl åtminstone Saturn, Pontiac och Vauxhall risigt till i så fall. Fiat får säkert också stryka en del märken, Lancia är kanske den som försvinner först.varjag skrev:
/G:son
-
- Saknad medlem †
Jamen - vad farao skall Maffian åka med då???? Lancia är ju 'deras' eget märkeLancia är kanske den som försvinner först.

-
- Saknad medlem †
Detta är ju en del av industrivärldens emigration från väst till öst. Chrysler, har ju legat på dödsbädden ett par ggr tidigare och med produkter som 'Jeep' - kan man bara vänta sig frånfälle....Jaguar/Rover/Landrover - har redan tagits över av indiska Tata Motors. Alla funkade dåligt - redan innan! Hur det skall bli i Indien - må köparna avgöraLite knepigt att förutspå, då bilindustrins mantra om massproduktionens nödvändighet åtminstone delvis har visat sig felaktiga. Dessutom kan det ju hända, att något märke lever kvar trots att bolaget försvinner. Jag tror i alla fall att åtminstone en tillverkare i Detroit får lov att lägga ner helt, och gissar då på Chrysler. Om GM klarar krisen, så kommer bolaget att styckas upp, och kanske hälften av märkena att försvinna. Förutom Hummer och SAAB så ligger väl åtminstone Saturn, Pontiac och Vauxhall risigt till i så fall. Fiat får säkert också stryka en del märken, Lancia är kanske den som försvinner först.

Vauxhall - har ju varit ett 'levande lik' i decennier......den som köpt en Vauxhall - har just blivit lurad.....

Förutom Lancia i Italien - ligger nog Alfa-Romeo i farozonen - den 'sexiga bilen som ingen kan få att fungera'.....
vilka flera???, Varjag
-
- Medlem
Haha, förutom ett antal engelsmän är det väl bara några obotliga anglofiler som kommer att sakna Vauxhall.varjag skrev:
Vauxhall - har ju varit ett 'levande lik' i decennier......den som köpt en Vauxhall - har just blivit lurad.....![]()

/G:son
-
- Medlem
Vauxhall är ju i praktiken nerlagt sedan länge. Bilar som säljs under det varumärket är högerstyrda Oplar med Vauxhall-grill och Vauxhall-emblem. Luton-fabriken lades ner för flera år sedan och fabriken i Ellesmere Port är redan kraftigt bantad.