Bilmärkena som försvann

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Bilmärkena som försvann

Inlägg av Marcus » 20 december 2008, 15:56

En titt i backspegeln på bilmärken som gått i graven: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ann-1.7218

/Marcus

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Osprey » 20 december 2008, 23:33

Ja det finns många fina bilmärken som gått i graven och några som välfötjänt gjort det...

Kul att se bilden på Isabellan, jag sitter här just nu och julpysslar med att bygga in gammal klocka från just en Borgward Isabella, i ett litet hus så att jag kan hänga upp den på väggen och njuta av bilhistorien... :)

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av diravi » 21 december 2008, 00:31

Ett bilmärka jag tytcker skulle vara kul om det fanns kvar är RPB, mycket för att de tillverkade sina vagnar i västerbotten :)

Bild

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av MoparMadness » 21 december 2008, 23:07

Racing Plast Burträsk, denna gigant bland giganter. Att Chrysler dödade av sitt eget lågprismärke Plymouth, när man bara är kapabla till lågpriskvalitet får väl anses vara att skjuta sig i foten ordentligt?

AMC (Ramblers) annons från sent 60-tal eller vad det var, när man jämför Ambassador med Rolls-Royce är även den hybris, fast av roligare slag.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Osprey » 22 december 2008, 01:17

MoparMadness skrev:Att Chrysler dödade av sitt eget lågprismärke Plymouth, när man bara är kapabla till lågpriskvalitet får väl anses vara att skjuta sig i foten ordentligt?
Tyvärr har de ju dräpt ytterligare ett bilmärke och även om det är ett tag sedan så vet jag inte om man kan se det som preskriberat. DeSoto hade de ju ihjäl för att de tillverkade för bra bilar... :(

[Edit] Och Imperial har de väl också tagit av daga nu.?
AMC (Ramblers) annons från sent 60-tal eller vad det var, när man jämför Ambassador med Rolls-Royce är även den hybris, fast av roligare slag.
AMC hade ju en del riktigt bra modeller som t.ex AMX och Javelin, plus en del mycket märkliga som t.ex PacerX och Gremlin... :vomit:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2008, 19:05

Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Gutekrigaren » 27 december 2008, 22:06

Stefan Lundgren skrev:Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.

Stefan
Tråden handlar ju om märken, inte enskilda modeller (som ju försvinner regelbundet av rena utvecklingsskäl). Mazda som företag och bilmärke finns kvar och visar inga tecken på kollaps ännu, inte mer än andra märken i rådande kris.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2008, 19:11

Gutekrigaren skrev:
Stefan Lundgren skrev:Mazda 929 slutade man att lansera i Sverige p g a att försäljningen gick trögt, vad jag har hört så försökte man locka till sig köpare med hjälp av gratis mobiltelefon. En försvunnet bilmärke kan man påstå, men det finns ett fåtal ägare i Sverige ännu, bl a tre i Uppsala. Jag hade en gång en Mazda929 efter fadern och jag har träffat samtliga ägare.
Tråden handlar ju om märken, inte enskilda modeller (som ju försvinner regelbundet av rena utvecklingsskäl). Mazda som företag och bilmärke finns kvar och visar inga tecken på kollaps ännu, inte mer än andra märken i rådande kris.

Mvh Petter
Ja, förvisso.......Jag kikade i en billexikon en gång, det var en handgjord version av ett engelsk? bilmärke under mellankrigstiden som gjordes i fåtal exemplar och chassiet bestod av vissa delar av trä(laminerat?). Kanske någon skalmanit kan lista ut vad det var för märke.

Stefan

Falckkjelle
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 maj 2007, 19:52
Ort: Kgl. Hufvudstaden

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Falckkjelle » 28 december 2008, 22:50

Laminerat trächassi? Låter som en Marcos! Men det var på 60-talet...

Kjelle

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 29 december 2008, 07:45

De guldtider vi haft i 20 år - verkar vara slut, liksom depressionen på 30-talet dödade en kortare guldålder. Med de sämre tiderna dog ju många klassiska fina lyxbilmärken ut. Jag tänker på sådana som Auburn, Delage, Delahaye, Isotta-Fraschini, Duesenberg, Squire, Bugatti och Bucciali - för att bara nämna några.

Det är troligt att magrare år framöver också kommer att se flera av dagens märken gå i graven. Några gissningar på vilka?
Jag nominerar Aston-Martin, Jaguar, Hummer och SAAB......Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 29 december 2008, 09:20

varjag skrev:
Det är troligt att magrare år framöver också kommer att se flera av dagens märken gå i graven. Några gissningar på vilka?
Jag nominerar Aston-Martin, Jaguar, Hummer och SAAB......Varjag
Lite knepigt att förutspå, då bilindustrins mantra om massproduktionens nödvändighet åtminstone delvis har visat sig felaktiga. Dessutom kan det ju hända, att något märke lever kvar trots att bolaget försvinner. Jag tror i alla fall att åtminstone en tillverkare i Detroit får lov att lägga ner helt, och gissar då på Chrysler. Om GM klarar krisen, så kommer bolaget att styckas upp, och kanske hälften av märkena att försvinna. Förutom Hummer och SAAB så ligger väl åtminstone Saturn, Pontiac och Vauxhall risigt till i så fall. Fiat får säkert också stryka en del märken, Lancia är kanske den som försvinner först.

/G:son

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 29 december 2008, 10:59

Lancia är kanske den som försvinner först.
Jamen - vad farao skall Maffian åka med då???? Lancia är ju 'deras' eget märke 8O

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av varjag » 29 december 2008, 12:54

Lite knepigt att förutspå, då bilindustrins mantra om massproduktionens nödvändighet åtminstone delvis har visat sig felaktiga. Dessutom kan det ju hända, att något märke lever kvar trots att bolaget försvinner. Jag tror i alla fall att åtminstone en tillverkare i Detroit får lov att lägga ner helt, och gissar då på Chrysler. Om GM klarar krisen, så kommer bolaget att styckas upp, och kanske hälften av märkena att försvinna. Förutom Hummer och SAAB så ligger väl åtminstone Saturn, Pontiac och Vauxhall risigt till i så fall. Fiat får säkert också stryka en del märken, Lancia är kanske den som försvinner först.
Detta är ju en del av industrivärldens emigration från väst till öst. Chrysler, har ju legat på dödsbädden ett par ggr tidigare och med produkter som 'Jeep' - kan man bara vänta sig frånfälle....Jaguar/Rover/Landrover - har redan tagits över av indiska Tata Motors. Alla funkade dåligt - redan innan! Hur det skall bli i Indien - må köparna avgöra :D

Vauxhall - har ju varit ett 'levande lik' i decennier......den som köpt en Vauxhall - har just blivit lurad..... :P
Förutom Lancia i Italien - ligger nog Alfa-Romeo i farozonen - den 'sexiga bilen som ingen kan få att fungera'.....

vilka flera???, Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 29 december 2008, 13:34

varjag skrev:
Vauxhall - har ju varit ett 'levande lik' i decennier......den som köpt en Vauxhall - har just blivit lurad..... :P
Haha, förutom ett antal engelsmän är det väl bara några obotliga anglofiler som kommer att sakna Vauxhall. :D De franska biltillverkarna ser rätt stabila ut, tror inte att det händer något dramatiskt där. Produkterna är förvånansvärt bra, och blir det kassakris så räcker nog de franska skattebetalarna ut en hjälpande hand. I Tyskland är det väl åter GM som får ta till hårdhandskarna, men jag tror inte Opel kommer att försvinna, fast det vore ju ingen större förlust. :) Volkswagen klarar sig säkert, men kanske något märke i de högre segmenten försvinner. Audi? BMW och Mercedes är så värdefulla brands att de kommer säkerligen att överleva.

/G:son

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av Wooster » 29 december 2008, 13:39

Vauxhall är ju i praktiken nerlagt sedan länge. Bilar som säljs under det varumärket är högerstyrda Oplar med Vauxhall-grill och Vauxhall-emblem. Luton-fabriken lades ner för flera år sedan och fabriken i Ellesmere Port är redan kraftigt bantad.

Skriv svar