Gengasbilar??

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Gengasbilar??

Inlägg av Bulldog » 30 nov 2008 14:23

Detta hittade jag på bilprovningens hemsida. (min understrykning)


Yrkesfordon med en totalvikt om max 3 500 kg besiktas första gången ett år efter ibruktagandet, därefter årligen. Slutsiffran styr när besiktningen sker. Med yrkesfordon räknas t ex taxi, uthyrningsbilar, övningsbilar/mc, utryckningsfordon inklusive släp och skolskjutsfordon. Dessutom räknas gengasbilar till yrkesfordon.


Hur många gengasbilar finns det idag och varför räknas de som yrkesfordon?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 apr 2006 08:36
Ort: Sverige

Re: Gengasbilar??

Inlägg av Olof Trätälja » 30 nov 2008 14:47

Bulldog skrev:Detta hittade jag på bilprovningens hemsida. (min understrykning)


Yrkesfordon med en totalvikt om max 3 500 kg besiktas första gången ett år efter ibruktagandet, därefter årligen. Slutsiffran styr när besiktningen sker. Med yrkesfordon räknas t ex taxi, uthyrningsbilar, övningsbilar/mc, utryckningsfordon inklusive släp och skolskjutsfordon. Dessutom räknas gengasbilar till yrkesfordon.


Hur många gengasbilar finns det idag och varför räknas de som yrkesfordon?
Skulle tro att det har att göra med att man finner det lämpligt att dessa fordon har tätare beskitningsintervall. Dock skiljer det ju bara när fordonen är nya och hur många nya gengasbilar finns, eller har även veteranbilar i övrigt lättare besiktningskrav?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re: Gengasbilar??

Inlägg av diravi » 30 nov 2008 17:03

Bilar eldre än trettio år besiktas vartannat år.