Detta hittade jag på bilprovningens hemsida. (min understrykning)
Yrkesfordon med en totalvikt om max 3 500 kg besiktas första gången ett år efter ibruktagandet, därefter årligen. Slutsiffran styr när besiktningen sker. Med yrkesfordon räknas t ex taxi, uthyrningsbilar, övningsbilar/mc, utryckningsfordon inklusive släp och skolskjutsfordon. Dessutom räknas gengasbilar till yrkesfordon.
Hur många gengasbilar finns det idag och varför räknas de som yrkesfordon?
Gengasbilar??
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Gengasbilar??
Skulle tro att det har att göra med att man finner det lämpligt att dessa fordon har tätare beskitningsintervall. Dock skiljer det ju bara när fordonen är nya och hur många nya gengasbilar finns, eller har även veteranbilar i övrigt lättare besiktningskrav?Bulldog skrev:Detta hittade jag på bilprovningens hemsida. (min understrykning)
Yrkesfordon med en totalvikt om max 3 500 kg besiktas första gången ett år efter ibruktagandet, därefter årligen. Slutsiffran styr när besiktningen sker. Med yrkesfordon räknas t ex taxi, uthyrningsbilar, övningsbilar/mc, utryckningsfordon inklusive släp och skolskjutsfordon. Dessutom räknas gengasbilar till yrkesfordon.
Hur många gengasbilar finns det idag och varför räknas de som yrkesfordon?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Re: Gengasbilar??
Bilar eldre än trettio år besiktas vartannat år.